Täcket som inte kom i tid

jennyjenny

Trådstartare
Hej
Jag beställde ett täcke för snart 4 veckor sen på nätet. På hemsidan står leveranstid 4-5 arbetsdagar. När det gått 10 dagar ringde jag och undrade varför mitt täcke inte kommit. Jag hade inte fått någon bekräftelse på min mailadress att de mottagit min beställning heller så jag ville kolla att beställningen var registrerad. Mannen jag talade med sa att täcket var skickat för dagen innan och att det nog skulle dyka upp nästa dag. Förresten så hade de slut på tyget i det täcket jag hade beställt så de hade skickat ett annat. Jag blev ganska paff, men sa att ok jag får kolla på det.
En vecka senare (i torsdags) ringde jag ganska sur nu :cool: och sa att täcket inte kommit. Då sa mannen att det var skickat dagen innan och skulle nog dyka upp på fredagen. OK sa jag, men om det inte kommit fredag så vill jag inte ha täcket längre. Det kom ju inget täcke i fredags så då åkte jag och köpte ett annat täcke.
Igår skrev jag ett mail där jag bekräftade att avtalet med leveranstiden inte följts och därför är beställningen annullerad. När jag kom hem låg en utlämningslapp i brevlådan... Men jag ser att de skickat täcket i fredags så de har ju medvetet inte följt det vi kom överens om.:mad:
Min fråga är nu: Kan de ändå kräva mig på att jag hämtar ut täcket och sedan returnerar det dvs att jag måste stå för frakterna fram och tillbaka samt postförskottsavgiften? Dessutom är jag rädd för att inte få pengarna tillbaka. Har de krånglat så mycket nu, hur blir det inte om de måste betala tillbaka pengar? :angel: Täcket kostar 1000:- Är det ytterligare något jag skall göra så att jag har gjort "allt" rätt?:confused:

/Jenny
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Den här säljaren har gjort sig skyldig till ett tydligt avtalsbrott.
* Ingen orderbekräftelse
*Du sa tydligt att om du inte hade täcket fredag så var avtalet brutet. Ändå skickade säljaren täcket på fredagen!!!med vetskapen om att det inte var intressant för dig längre med affär
*Du mejlade att avtalet var brutet innan du fick varan.
*Dessutom har de antagit att du ville ha en annan vara

Några frågor:
1. har du redan betalt täcket?
2. har du köpt täcket av näringsidkare eller privatperson?

//millus
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Tyckte frågan var så intressant så jag tog fram lagboken, pluggar just nu avtalsrätt!!!

konsumentköplagen 10 §, påföljder vid dröjsmål: ....Han får välja mellan att säljaren fullgör köpet 12 § och att häva köpet enligt 13 §.

konsumentköplagen 13 §, rätt att häva köpet:Köparen får häva köpet om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.
Har köparen förelagt säljaren en bestämd tid för varans avlämnande och den inte är oskäligt kort, får köparen även häva köpet om varan inte avlämnats inom tilläggstiden. (här har ju dessutom säljaren ljugit för dig om en skickad vara som inte är skickad)

kkl 19 §, fel på varan. Fel föreligger om vara inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper som säljaren lämnade vid marknadsföringen av varan eller före köpet.

kkl 37 § avbeställning: om köparen avbeställer varan innan den har kommit har säljaren inte rätt att hållafast vid köpet eller betalningen. Istället har köparen rätt till betalning enligt 41 § (fast den är inte intressant för säljaren i det här fallet har gjort síg skyldig till avtalsbrott. Ex ljugit, oskälig leveranstid, felaktig vara m.m)

//millus
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Wow vilken proffshjälp:bow:
Jag har inte betalt täcket för det är mot postförskott så det ligger på posten. Det är av en näringsidkare som jag har köpt det av.

Då gör jag så att jag helt enkelt ignorerar att jag har fått lappen i brevlådan och använder dina paragrafer att slå dem i huvudet med när de försöker kräva mig på frakt eller annat.

Tack för hjälpen
/Jenny
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Nej, du får inte ignorera lappen, då kommer de att kräva dig på fraktkostnaderna. Du måste ringa till företaget, alternativt skriva dit och hävda din rätt. Tystnad innebär att man godtar ett avtal och det får inte ske i det här fallet.

//millus
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Oj, då förstår jag. Skall skriva brev. Vill nog ha det på pränt.

/Jenny
 
Sv: Täcket som inte kom i tid

Ett tips, be att få kollinumret på paketet dom skickat. Kan dom inte ge dig det så har dom inte skickat det. Får du kollinumret så kan du själv kolla upp var paketet finns via nätet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 370
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 234
Senast: Cattis_E
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
32 021
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp