Bukefalos 28 år!

Pontevecchio

Trådstartare
Funderar på att köpa en täckkjol till vintern.
Tänker mig att den är smidig att ha i stallet medans man mockar och fixar och skrittar över till ridhuset där den lätt åker av och så kan man rida i vanliga ridbyxor.

Och för att värma låren under uteritter.

Men funkar det så smidigt? är de knöliga eller smidiga?
Vilket märke har ni? Ge mig era + och - :)
 
Sv: Täckkjol

Jag har en U-hip och älskar den!
Varm smidig, man slipper bylsiga thermobrallor mellan rumpan och sadeln och håller värmen super, i alla fall under en "vanlig" sthlms vinter.

Nackdelen med min är att jag har en för stor stl. Den hasar ned och blixtlåset riskerar att hamna mot sadeln så tänk på att inte köpa för stor stl. En annan nackdel är att den ska gå att spänna fast runt benen men jag tycker att kardborren inte sitter så bra så den fladdrar ibland om man travar eller galopperar.

Trots nackdelarna är den mitt mest använda vinterplagg, i love it!
 
Sv: Täckkjol

Jag har två Uhip Arctic.

Den första var en av deras tidigaste modeller, med kardborrar som fäster banden runt benen, har flera gånger varit med om att de gått upp och förstört byxorna (både ridbyxor och träningsbyxor).
Min andra är en nyare modell som istället har tryckknappar som fäster, mycket bättre!

Jag gillar dom främst för att de är höga i midjan och värmer ländryggen. Blir jag kall där är min rygg helkass sen, så det räddar ryggen både på hästen, i stallet, på läktaren och även på stan.


Kan tillägga också att jag vann den andra kjolen, annars skulle jag nog nöjt mig med den första, nu har mamma den som bara har den till vardags och inte behöver spänna benbanden.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckkjol

Tack för tipset, hade inte tänkt på kardborren annars.
Blir också kall om ländryggen så det låter toppen.
Har en jacka därifrån som jag älskar, är kjolen lika bra låter det underbart.

Dock är de dyra, är nån av budgetvarianterna bra? Kanske nån som testat?
 
Sv: Täckkjol

Jag kände lite på Hööks variant, men den måste modifieras lite för att gå att rida i (klippa upp bak och sy på benband), men den kändes mkt tunnare och sladdrigare än Uhips.
 
Sv: Täckkjol

Jag tycker inte att de är så dyra sett till vad man får för pengarna.
Jag ska köpa en uhip sport :-)
 
Sv: Täckkjol

Jag har en från Uhip. Är jätte nöjd med den. Har den nyare modellen med tryckknappar. Lätt att ta av från hästryggen om man blir för varm. Det enda jag ångrar är att jag inte köpte en tjockare.
 
Sv: Täckkjol

Jag har en Uhip arctic med tryckknappar och är jättenöjd. Mycket praktisk och lätt att ta på och av till häst.
Kan varmt rekommenderas.
 
Sv: Täckkjol

Är du varm eller frusen av dig?
Jag är varm av mig själv men ska man väl ha en så funderar jag på om det är den riktigt varma som gäller?
 
Sv: Täckkjol

Jag har en Uhip arctic med tryckknappar och är jättenöjd. Mycket praktisk och lätt att ta på och av till häst.
Kan varmt rekommenderas.

Skriver under på den. Jag har en likadan och det är min bästa vinterinvestering till stallet.

Fördelar:
Enkelt att ta av och på uppsuttet.
Man sitter på sina vanliga ridbyxor, alltså inga glidiga täckisar mot sadeln utan jag rider i mina helskodda hela vintern.
Mkt smidig att rida i, benstropparna ser till att det inte fladdrar och far och värmer bra över låren. Ska jag bara ha den vid framskrittning sätter jag inte fast stropparna, eftersom det då blir ännu enklare att klä av sig uppsuttet.

Nackdelar:
Blixtlåsen kan skava mot vulstren om man har känsligt skinn i sadeln. Märken gick dock bort efter att sadeln blev smord, men ganska pinsamt då det hände då jag provred en häst med en svindyr Equipe :o
Man blir inte så rörlig på marken om man inte drar upp slitsarna, och då brukar det bli lite kallt m det blåser.

Tänk på:
Stora i storlekarna. Jag har S och har stl 38 samt långkalsonger, ridbyxor + två tröjor instoppade utan att det är tajt.

Jag tycker inte att de är ett dugg dyra. Gav 895 kr för min i butik på stan. Klart värt varenda krona.
 
Senast ändrad:
Sv: Täckkjol

Jag tycker aldrig att jag svettas i den varma, men jag tror däremot att jag skulle frysa vid vinteruteritter i blåst om jag köpt den tunnare.

Jag är inte speciellt frusen av mig, bortsett från händer och fötter.
 
Sv: Täckkjol

Jag är varm av mig. Rider jag i ridhus eller i skogen så klarar jag mig med denna. Det är när det är öppet och blåsigt som jag hade önskat den tjocka.
 
Sv: Täckkjol

Jättetack för alla svar :) Då låter det som att det är lika bra att gå på den tjockare varianten.
 
Sv: Täckkjol

Jag är också JÄTTENÖJD med min Uhip!!! Hade i flera år önskat att någon skulle uppfinna en ridkjol, så jag köpte min direkt när den kom! Tycker också att den är praktisk att använda i stallet EFTER ridturen, eftersom jag ofta blir frusen då.

När jag köpte min fanns bara den tunnare varianten - men hade jag köpt idag hade jag definitivt valt den tjockare!
 
Sv: Täckkjol

Tips är att åka till globen i helgen, de lär ha nice priser. Jag har en Arctic tror jag, enda nackdelen är att den inte är regntät. Tänker satsa på en regntät om jag hittar något bra pris på globen, jag tror att den kommer värma tillräckligt.
Sjukt skönt, har längtat hela sommaren på att det skulle bli kallt nog att ta på kjolen.:d
 
Sv: Täckkjol

Inga mässpriser tyvärr men hamnar på önskelistan till jul :)
Kommer rida i ridhus och då är det skönt att ha nåt innan/ efter i stallet.
 
Sv: Täckkjol

Jag är superfrusen och min Uhip Arctic är det bästa som har hänt hästvärlden sedan ridhjälmen kom. Min rumpa tackar mig varje dag. Ingen mer kallskuren skinka här inte :love:
 
Sv: Täckkjol

*halvknapp*

Jag är väldigt sugen på att köpa en Uhip. Eftersom jag är megafrusen av mig så verkar Arctic vara ett finfint alternativ. Men hur lätt är den att röra sig i? Och är det bylsig när man sitter i sadeln (jag tänker mig att det ska gå att rida ett klokt träningspass i grejerna när det är kallt)? Annars är jag lite inne på att köpa ett par hellånga chaps, men de är väl inte lika varma i stallarbetet kan jag tänka mig...
 
Sv: Täckkjol

Du väljer själv hur rörlig du blir i stallet genom att dra upp dragkedjorna så mkt du vill. Jag brukar dra upp dragkedjan en tredjedel fram och en fjärdedel bak när jag är i stallet så att jag kan gå vettigt. Jag håller mig varm.

Jag tycker inte att den är bylsig att rida i, men jag har den bara på framridningen för sedan är det för varmt. Då har jag softshellbyxor under + ev långkalsonger under. När jag rider ut har jag den hela passet och visst är det ju tjockare än ridbyxor, men man slipper frysa. Jämfört med täckbyxor är det inte jämförbart i osmidighetsgrad ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
399
Senast: __sofia__
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp