Bukefalos 28 år!

Tälthall som ridhus?

MoonAngel

Trådstartare
Jag drömmer om ett ridhus men eftersom jag inte är miljonär så har jag slängt den idéen för länge sedan. :(
Men jag har inte slängt idéen fullt ut, för det finns ju tälthallar, som inte räknas som ridhus, men som borde kunna användas till det. Nu förstår jag att man inte ska rida när det är storm eller en meter snö på taket, men det vore ju så skönt att kunna rida på hösten när det regnar och blir mörkt snabbt, på vintern när det är för halt ute och på våren när det är blött och geggigt. Jag är privatperson och det är bara jag som skulle använda tältet i så fall.
Tanken är i så fall att dela upp ridbanan på hälften, blir ett lagom mått på ca. 15x30 att bara underhållsrida i.
Så hjälp mig nu med för/nackdelar! Får man/får man inte använda det som ridhus?

En annan tanke är att man skulle kunna bygga ett tak över den del av ridbanan ridhuset kunde stå på och sätta upp vindnät på sidorna. Man bygger en "sarg" till hälften och sedan vindnät på hälften. Borde det funka?
För/nackdelar med det? Eller har ni andra förslag hur man skulle kunna bygga ett litet ridhus? :)
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Att bygga på halva ridbanan låter inte så smart, då har du ju aldrig större yta än en halv bana att rida på. Blir väldigt mkt svängar och svårt att rida en del rörelser samt hoppa.

Jag har ridit en del i tält. Det funkar helt okej, men en tälthall har en del nackdelar:
-Det droppar från taket pga kondens
-Råkallt på vintern och väldigt varmt och kvavt på sommaren
-Om det blåser så låter det som hela tältet skall lyfta
-Snöen glider på taket och då blir de flesta hästar väldigt rädda
-Det blir mörkt, krävs mkt belysning vilket ger hög driftskostnad
-De är förskräckligt fula och ser inte vackert ut i ett jordbrukslandskap
-De är faktisk inte så mkt billigare än ett riktigt ridhus! Ett 20x40 i plåt kan du få upp för ca 400.000 om du gör mkt själv, det vet jag någon som byggde. Kollade på reklamen som dyker upp här, 20x40 hall kostar 845.000...

Jag hade inte valt tält, om det inte var så att jag kunde få ett begagnad i princip gratis.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Underlaget då? Det blir ju hårt och knöligt om du har tjäle i backen under. Dessutom går det bort en hel del i innermått då du måste få till det på höjden för att kunna rida längs kanterna + ramp runt mot ev sparkar.

Delvis tak med vindnät, bättre bygga tak över hela med vindnät ovanför sidoväggarna. Har sett ett liknande uteridhus hos någon westerntränare (på bild visserligen) men fungerar mot vind och snö. Men...underlaget, du slipper inte dränering/isolering.

Samtliga större byggnader måste det till bygglov med tälthallar i flyttbar modell vet jag inte, kolla med kommunen.

Kolla efter en mindre maskinhall annars, vet inte om det är helt grönt regelmässigt men ska man inte använda det för uthyrning så kan det fungera.

Ridhus är ju drömmen för många hästägare så alla tips är värda prövas egentligen.

Lycka till!
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Vi har tältridhus på min ridskola. Det sämsta ridhuset jag ridit i, men är väldigt glad att vi har det - MYCKET bättre än inget ridhus alls. Anläggningen ligger på platt mark med lerjord och sjö intill, vi har ofta blött (fruset på vintern givetvis) i markerna. Underlaget brukar klara sig helt okej året runt.

Det som är det största problemet är när snön rasar ner från taket på vintrarna. Visserligen bra miljöträning, men eftersom det sker just på vintern då åtminstone de flesta av våra ridskolehästar är lite nipprigare än vanligt så är det inte ett dugg roligt om man sitter på fel häst... ;) Att det låter när det blåser vänjer sig hästarna ganska bra vid, men snörasen tycks aldrig bli ofarliga för en del hästar (vet inte om vi har någon häst som inte reagerar alls när det händer faktiskt).

Men ja, jag skulle alla gånger hellre ha en tälthall som ridhus än inget ridhus alls. Det viktigaste enligt mig är att ha ridbart underlag även på vintern, och det får man även med tälthall. Sedan att det är fult, inte uppvärmt, droppar lite från taket vid kondens, det är bagateller. Dessutom lär man sig uppskatta lyxen när man kommer till riktiga ridhus på ett helt annat sätt :angel:
Det är ju det med vädrets oljud som egentligen är det enda som gör mig någonting, eller egentligen bara snörasen - Men det är ju som sagt bra miljöträning och håller ju som tur är inte på så ofta heller ;)
 
Sv: Tälthall som ridhus?

har någon bild på hur detta skulle se ut??

angående Snö ras - jag växte upp i ett ridhus som var byggt på 90-talet. väldigt fint ridhus med jättefin läktare, bra underlag, fin sarg fina speglar, höll bra temperatur asså det var ett modernt bra rid hus och även där så rasade snö från taket så alla hästar fick rycket varje vinter. det jag menar är att snö ras händer med fina maneger också, inte bara i tält.

nu har jag för mig att det finns något nytt material som tak på nya maneger byggs med som ska förhindra detta. men i de mangeger som står kvar från 90-talet så är fortarande snö ett problem i några av dom.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Klart det är bättre än inget! Frågan är ju om det är värd nackdelarna när det inte blir någon prisskillnad....
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Nu verkar det inte som att du bor i en hög snözon (om det stämmer att du bor i Australien). Men här uppe så har en av ridklubbarna haft en tältmanege-den rasade dock ihop totali i vintras under all snö. Det var bara en himla tur att ingen befann sig där inne när det hände. Hallen har stått fär i många år och klarat lika mycket snö förut, men denna gången blev det för mycket. Problem blev det också eftersom det tydligen inte går att försäkra dessa tälthallar. Därför står nu klubben utan sin andramanege tills de har råd att få upp ett till ridhus.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

*kl*

Har ridit på en ridskola med tälthall. Eller nedre delen var plåt men taket var plast. Det är klart att vädret känns inne, Utan isolering blev det kallt på vintern och varmare på sommaren. Fungerade dock bra, fint underlag året om. Ibland när det blåste väldigt mycket eller ösregnade så smällde det lite extra i plasten, men hästarna brydde sig inte. Sen var det detdär med snöras... Ungefär två veckor under våren som man fick hålla sig lite på sin vakt för det låter väldigt mycket när snön glider längs taket, jag blev nog räddare än hästen många gånger :D
 
Sv: Tälthall som ridhus?

*kl*
Vi har en stor ny anläggning (2 år gammal) med två stora ridhus och i vintras var det inte kul med allt snöras :crazy:.
Även på stallen blev det det.
På vissa ställen är det uppsatt snörasskydd (heter det va?) och där ovanför låg ju snön kvar ett tag.

På vårt gamla stall och ridhus upplevde jag aldrig snöras. Ridhuset hade mkt mindre taklutning, men samtidigt smälte snön bort ganska snabbt där.
Stallet var isolerat och med loft, så man hörde inte det. Nuvarande stall är öppet och även vädringsluckor i nocken. Så där både snöar det in och låter ganska mkt.

Menar bara att även "vanliga" ridhus och stall kan ha snöras.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Jag skulle mycket, mycket hellre lägga pengarna på att bygga ett billigt ridhus. Har ridit i tälthall och ogillar det av samma anledningar som tidigare personer har sagt. Tälthallar är såpass dyra att det inte lönar sig.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Om man hittar annan ridhuslösning än tälthall till samma pris så håller jag med om att det antagligen är bättre att satsa på det. Är inte vidare insatt på vilka kostnader olika sorters ridhus ligger på.


*delvis kl
Att snö kan rasa ner från andra ridhus med är ju såklart sant. Har dock själv aldrig upplevt att det stört lika mycket som i tältridhus, av de ridhus jag varit i så har det i alla fall låtit klart mer/läskigare när snön glider/rasar på tälthall. Men jag har inte varit i något stort antal ridhus, så det säger kanske inte så mycket.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Kolla upp vad tält kostar, jag tänkte som du förut men har insett att tälten är nästan lika dyra som riktigt ridhus..
Jag letade begagnade och de går på runt 200.000kr, sen tillkommer underlag, sarg och belysning m.m.
Att bygga tak över din ridbana är oxå dyrt, det är takstolarna som drar iväg prislappen på ett ridhus.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Vårat tält hade stått där i över 30 år innan det rasade, så det var ju rätt gammalt.

Men tyvärr så var det ett ekipage som red där inne vid raset, men dom klarade sig med mindre skador.
 
Sv: Tälthall som ridhus?

Aha, hade hört att ekipaget var precis utanför när det hände:/. Hursom var det himla otäckt att det rasade.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 655
Senast: Ajda
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 570
Senast: Reville
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 809
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
876
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp