Tänder på gammal häst

Elina8

Trådstartare
Hur vet man om en gammal häst börjar få problem med tänderna? Förutom att kolla hos tandläkaren då?

Har sett att en häst som börjar bli lite till åren lägger huvudet lite på sned när han biter av morötter. Som att han försöker tugga på ena sidan bara. Har aldrig sett detta innan, jag tror inte att han gjort så tidigare. Det är inte min så jag är inte säker.

Ska prata med ägarna, så att de kan kolla tänderna på han. Men tror ni att det kan vara något fel, och hur påverkar de/vad gör man åt de?
 
Sv: Tänder på gammal häst

Det kan mycket väl vara något på tok med tänderna.

Några symptom på problem med tänderna är:
- äter långsamt
- tuggar "bossar"; dvs det ramlar ut bollar av halvtuggat hö ur munnen
- lägger huvudet på sned
- viftar på huvudet när tuggar
- tuggar på ena sidan
- hela havrekorn i avföringen
- avmagring
- luktar illa i munnen

- problem med ridningen (såväl med som utan bett, oftast är det nosremmen som orsakar besvären (och bettet om det är de första kindtänderna eller vargtänder som spökar)
 
Sv: Tänder på gammal häst

Okej, tack så mycket för svaret.

Hästen rids för tillfället inte tyvärr. Men jag har inte märkt av något av de andra, hästen står i samma stall som min, så jag har ju lite koll. Ska prata med ägaren, så de kan kolla upp de.
 
Sv: Tänder på gammal häst

Det är inte så dyrt att ta ut en tandläkare för en undersökning kanske går på 500 kr med resa..

Brukar ta ut en gång per år och titta..
Jag upplevde inte att min häst hade problem men jag kollade henne första gången när jag hade haft henne i 6 månader mest för att det va andra i stallet som skulle ta ut tandis och då passade jag på eftersom att jag tyckte att det kunde ju inte skada med en undersökning ..

Det visade sig att hon va vass och hade hakar i munnen på båda sidorna så hon hade lite gammla ärr i munen för att hon hade bitit sig i tandköttet och hade även en varg tand som satt på ena sidan..
Fick då boka om en ny tid och ta ut en veterinär för att ge lugnande och då raspades hon och så togs varg tanden bort ...
Sen har jag kollat henne ungefär en gång per år, nu sist i November kollade jag henne då va det inget som behövdes göras..

Så jag kan rekomendera att du kollar munnen .. för dom kan ju ha problem även fast man inte äns märker de..
 
Sv: Tänder på gammal häst

Ok, va bra att de inte är så dyrt då. Jag köpte min häst i november och då kollades tänderna vid besiktning. Kankse inte så grundligt som en tandläkare hade kollat, men de var inte fel som de märkte iaf.
Låter som ett bra tips att kolla en gång om året.

Ska prata med ägarna och se om vi hittar någon som kan kolla.

Hästen gör inte alltid så, bara ibland. Tror inte att de har några invändningar när de inte kostade mer än så. Kan ju passa på att kolla de andra med.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
980
Senast: liiinnea
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 351
Senast: FUNNY
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 404

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp