Tänka på vid ihopflyttning

Ha allting på papper, ta hjälp av en jurist. När man står mitt uppe i en separation är det försent att börja skriva papper, då är man redan förbannade på varandra och båda parter vill ha så mycket som möjligt. Juridiska avtal ska skrivas när man är sams och inte planerar att separera.


Ett samboavtal är ett avtal som reglerar hur tillgångar ska fördelas vid en separation om man inte vill att sambolagens bodelningsregler ska gälla. Enligt sambolagen då ska alla tillgångar som införskaffats för gemensamt bruk delas lika på vid en separation, tex bostaden och möbler. Ibland vill man ha en annan uppdelning eftersom man kanske gått in med olika mycket ekonomiska tillgångar där den ena kanske lagt ut mer pengar än den andra på att köpa bostad, möbler osv och då vill man inte gå miste om att få igen det vid en separation.

Jag och min sambo har ett samboavtal som säger att den dagen vi separerar så ska jag betala 50% av handpenningen för vårt hus till min sambo eftersom han "lånade" mig den summan (aka han betalade hela handpenningen) när vi köpte huset. Hade vi inte haft det avtalet så hade jag fått 50% av huset trots att han har betalt mer för det än jag gjort vid inköpet och jag hade således fått mer pengar än jag egentligen ska ha om det ska vara rättvist fördelat.

Beroende på hur ens familjesituation ser ut så kan detta vara lite överkurs för en del men vi valde också att skriva ett testamente när vi skrev samboavtalet där vi ärver varandra vid ett eventuellt dödsfall (den delen av arvet som går att testamentera) istället för att hela arvet automatiskt ska gå till våra respektive föräldrar (vi har inga barn).
Viktigt att notera, som @iNHALE skriver ovan, att bostad och bohag ENDAST utgör samboegendom OM de har förvärvats för gemensamt bruk. Dvs en bostad som en person har köpt innan förhållandet/för eget bruk, ingår inte i samboegendom och delas därmed inte upp mellan paret vid en separation.

Sambolagen gäller bara för gemensam bostad och gemensam bohag som paret införskaffat för gemensam användning. Vill man ha en annan uppdelning vid separation bör man ha samboavtal. Enligt mig bör man alltid ha samboavtal. Bohag är begränsad typ av egendom och däri ingår ex intr bil.

Här finns mer info: https://www.bjornlunden.se/juridik/samboegendom--vad-gäller__182
 
Jaha, går det att uppdatera ett sådant avtal efter hand? Tänker att man kanske ev köper in nya saker osv, då måste väl de finnas med eller hur funkar det?
Man kan ha skrivningar i avtal som reglerar framtida köp. Desss skrivningar blir ju inte liks tydliga jämfört med att mm listar vilks möbler personerna ska ha vid en separation med de ger en regering. Man kan även hänvisa till sambolagen, dvs ange att för framtida köp så ska sambolagens fördelnig gälla. Bra iblan, mindre brs i andra fall.

Min rekommendation är att ta hjälp av en advokat (eller jurist, jurist kan dock vem som helst kalla sig så man bör ju då kontrolla att juristexamen finns...) för att skriva avtalet.
 
Viktigt att notera, som @iNHALE skriver ovan, att bostad och bohag ENDAST utgör samboegendom OM de har förvärvats för gemensamt bruk. Dvs en bostad som en person har köpt innan förhållandet/för eget bruk, ingår inte i samboegendom och delas därmed inte upp mellan paret vid en separation.

Sambolagen gäller bara för gemensam bostad och gemensam bohag som paret införskaffat för gemensam användning. Vill man ha en annan uppdelning vid separation bör man ha samboavtal. Enligt mig bör man alltid ha samboavtal. Bohag är begränsad typ av egendom och däri ingår ex intr bil.

Här finns mer info: https://www.bjornlunden.se/juridik/samboegendom--vad-gäller__182
Exakt. Kan flika in också att man KAN inkludera enskilt inköpta tillgångar i samboegendomen via samboavtalet om man vill, tex att man vill att bostaden ska delas lika trots att den inte är köpt gemensamt.
 
Mitt liv är likadant som innan fast enklare eftersom jag lägger mindre tid på städa, tvätta handla osv.
Annars gör jag vad jag vill, när jag vill. Jag är ganska oflexibel i mitt privatliv, det räcker att vara det på jobbet.
Trivs också väldigt bra i mitt egna sällskap och vill ha mycket egentid, det vill man sambo också, löser sig naturligt eftersom vi jobbar olika tider.
Det som fortfarande efter över 20 år tillsammans stör mig mest är saker som ligger där jag inte vill ha dem och att mina saker inte kan ligga precis där jag vill släppa dem och sedan ligga kvar där.
Just det att någon annan stökar runt bland prylarna och avgör vad som är viktiga saker.
Typ som tredje veckan som det ligger en instrumentpanel till en bil på köksbordet. Eller står tre sönderplockade datorer där. För att hans 25kvm stora kontor är fullt av andra projekt.
Jo, jag har också ett eget kontor fast inte lika stort.
 
Det som fortfarande efter över 20 år tillsammans stör mig mest är saker som ligger där jag inte vill ha dem och att mina saker inte kan ligga precis där jag vill släppa dem och sedan ligga kvar där.
Just det att någon annan stökar runt bland prylarna och avgör vad som är viktiga saker.
Typ som tredje veckan som det ligger en instrumentpanel till en bil på köksbordet. Eller står tre sönderplockade datorer där. För att hans 25kvm stora kontor är fullt av andra projekt.
Jo, jag har också ett eget kontor fast inte lika stort.

Det hade jag aldrig stått ut med 😅
Vi är två pedanter som älskar ordning och reda så det där problemen finns inte.
Skönt för bägge att alltid komma hem till ett välstädat hem 😍
 
Man kan ha skrivningar i avtal som reglerar framtida köp. Desss skrivningar blir ju inte lika tydliga jämfört med att man listar vilka möbler personerna ska ha vid en separation med de ger en regering. Man kan även hänvisa till sambolagen, dvs ange att för framtida köp så ska sambolagens fördelning gälla. Bra ibland, mindre bra i andra fall.

Min rekommendation är att ta hjälp av en advokat (eller jurist, jurist kan dock vem som helst kalla sig så man bör ju då kontrolla att juristexamen finns...) för att skriva avtalet.
Alltså vad många stavfel. Den mest konstiga, det ska stå reglering inte regering :rofl:
 
Det är ju var och ens eget beslut tycker jag. Den som äger huset kanske vill ha ett större och dyrare boende än den som ska flytta in. Den som ska flytta in hade kanske nöjt sig med et mindre boende på en plats där bostäderna är billigare. Ska då den som hade varit lika nöjd med en billigare bostad då få ett dyrare boende för att nya sambon inte vill sälja sitt hus?

Precis, det är ju mitt argument. Hade huset varit belånat och utan kostnadsbesparande insatser hade halva kostnaden (ränta och drift) varit astronomiskt över vad som erläggs i hyra i mitt exempel. Men istället finns det en överenskommelse vad som kan vara vettigt att betala för boende. För dubbla summan hade en möjligen fått en rätt liten lägenhet i närmsta stad. Alternativt kallhyra i ett hus med halva storleken , 1/3 av bekvämligheten och 1/20 del av ytan.
 
Det hade jag aldrig stått ut med 😅
Vi är två pedanter som älskar ordning och reda så det där problemen finns inte.
Skönt för bägge att alltid komma hem till ett välstädat hem 😍
Ja det där är ju ett tydligt exempel på att det är olika för olika par och familjer.
Det kräver ett speciellt sorts tålamod att bo tillsammans med en kombination av Uppfinnar-Jocke och MacGyver.
Men det är ju roligt och spännande också.
Jag har aldrig tråkigt.
Men jag kan bli litet utmattad emellanåt.
 
Jag skulle aldrig betala mer för min del av kostnaderna, än vad jag har i hyra just nu, om jag vore du.
Det ska inte bli dyrare att bo hos honom.
Är ni seriösa och vill leva tillsammans, hade jag sett mig om efter ett gemensamt boende. Då får du din del av värdeökning osv.
Där jag bor, har covid skickat huspriserna i höjden. Ett hus som före covid låg på t.ex 800 000kr, hamnar nu på runt 2 miljoner. Hur kul är det att gå miste om, vid ev. separation?
Jag hade aldrig tagit ett lån, för något som inte var mitt.
Lycka till!
Varför ett gemensamt boende? Han har redan ett hus med bra grannar i lugnt område, barnen har var sitt rum, bor där under helger och vissa vardagar när jag inte jobbar. Duger inte det?
Fast enbart min hyra blir lite snett också, lägenheten jag hyr och bor i nu så tillkommer även el, som inte är billig då det är eluppvärmt. Elpriset finns ju kvar ändå även om det priset inte ligger i min hyra vad jag betalar till hyresvärden.
 
Två separata lån lär vara nästan omöjligt eftersom de som ger bolån normalt kräver att de ska ha första prioriteten ifall huset tvångssäljs.
Har man olika mycket pengar att lägga in så kan man t.ex. skriva det som en skuld mellan ägarna som ska betalas den dagen huset säljs.
Är inte så insatt i det, tror inte i nuläget att det kommer bli aktuellt, möjligen den dag det känns som det känns super seriöst.
Jag behåller min lägenhet än så länge har ingen brådska att flytta ihop, därför det är mest funderingar just nu.
 
@TheRedLightning ja, precis. Det finns lite olika lösningar på detta beroende på hur ens ekonomi ser ut och beroende på hur sambons lån ser ut osv. Bostadslån är rörigt, men om det blir aktuellt så boka in ett möte med banken så hjälper de till med att berätta vilka möjligheter som finns. Viktigt är också att jämföra räntan mellan olika banker, så du inte betalar för mycket. Har du någon vän eller bekant som har lite koll på låneregler och räntor så kan du ju ta hjälp även där.
De lär bli bankmöte OM det nu skulle bli aktuellt, vilket det inte är än på långa vägar. Har som sagt kvar min lägenhet och kommer troligen ha kvar den i några år till framöver och under tiden hinner jag känna efter hur det känns.
 
Det är ju var och ens eget beslut tycker jag. Den som äger huset kanske vill ha ett större och dyrare boende än den som ska flytta in. Den som ska flytta in hade kanske nöjt sig med et mindre boende på en plats där bostäderna är billigare. Ska då den som hade varit lika nöjd med en billigare bostad då få ett dyrare boende för att nya sambon inte vill sälja sitt hus?

Vilken standard var och en vill ha är en diskussion men inte per automatik relaterat till den här frågan. Eventuell standard- och bekvämlighetshöjning finns där ändå.
Om den som ska flytta in tycker att det blir för dyrt så är det ju bara att låta bli att flytta in i den andra bostaden.
 
Jag tänker att TS är rätt nöjd med den standarden denne har i dag, annars hade väl denne ändrat på det?
Sambon får ju oavsett lägre driftskostnader, och kan sitta på värdeökningen på huset själv?

Det är ju alls inte säkert. TS, eller någon annan "inflyttare" kanske länge har drömt om den standardhöjningen men har kanske inte råd att själv investera.
Passar inte galoscherna så är det ju bara att fortsätta bo på varsitt håll.
 
Det är väl rimligt att i de flesta fall förvänta sig att det ska bli billigare att dela på en boendekostnad än att betala en hel hyra själv?
Ofta är ju boende i hus i sig billigare än hyreslägenhet bara av det skälet också.

Det är ju önskvärt att det blir billigare att bo ihop. Däremot hade jag inte utgått från att sätta nuvarande boendekostnad som en spärr. Det intressanta är ju vad det nya boendet faktiskt är värt.
I det nya boendet kanske det finns diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Det kanske har ett hemmagym i källaren, bastu och pool. Det kanske finns centraldammsugare och solpaneler.
Allt sånt räknas rimligen som en höjning av standarden och lär påverka både kostnad och bekvämlighet.
 
Det är ju alls inte säkert. TS, eller någon annan "inflyttare" kanske länge har drömt om den standardhöjningen men har kanske inte råd att själv investera.
Passar inte galoscherna så är det ju bara att fortsätta bo på varsitt håll.
Eller så tycker den som har det balla boendet att det är så trevligt med sällskap att den bjuder på sin bostad.
Ägaren skulle ju ändå ha kostnaden.
Och så har vi hela skalan däremellan.
Vad man tycker är rätt är ju olika för olika människor.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 797
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 518
Senast: verser
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 241
Senast: Cattis_E
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 834
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp