Domarna dömer efter kriterierna
- takt
- tempo
- form
- aktion
Hur man väljer att rida varje gångart beror på hur man visar upp så mycket som möjligt utan att missa väsentligare kvaliteter. Rent generellt vill domarna se mer energi i hästarna än vad den normale förstagångstävlaren visar, så skulle jag råda dig mellan de alternativ du nämnt här skulle jag rida traven i det friare tempot (om takten är jämngod i båda tempona) för att få större steg och mer sväv, och i skritten skulle jag också rida på längre tygel, för domarna vill se övertramp, d v s att hästen trampar över framhovens spår med bakhoven. I skritt är avvägningen svår, den ultimata skritten är 'avslappnad och energisk' - och att få lagom av dessa båda kvaliteter på ovalbanan när det dessutom är tävling är inte det lättaste! Naturligtvis ska du rida tölten på det sätt den blir bäst på, men om det är med lång tygel och enhandsfattning skulle jag nog försöka maskera det, genom att hålla tygeln så att den ser sträckt ut och hålla båda händerna i normal handställning och hålla tygeln i innerhanden, så att det från domarens håll ser ut som att jag rider 'vanligt'.
Att ge råd så här över internet när man aldrig sett ett ekipage i verkligheten är ju egentligen rätt vanskligt, men jag hoppas att du fick något tips i alla fall. Lycka till på tävlingen!