Tävla med äldre häst?

SweetWishes

Trådstartare
Hej!

Tänkte fråga er vad ni har för erfarenheter av att tävla /debutera med en äldre häst?

Jag har en Arab valack som jag rider 3 dagar i veckan och planerna är att jag ska börja tävla. Han är 16 år, otroligt fräsch, pigg, frisk och ser fantastisk ut. Ser ut som vilken 8 åring som helst.

Hur ställer ni er till det? Finns det något speciellt jag bör tänka på i träningsupplägget etc? :)

MVH Mariella
 
Sv: Tävla med äldre häst?

En 16-åring är ju inte direkt lastgammal. Tycker nog inte du behöver göra ngt speciellt.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Beror ju helt och hållet på vad han har gjort tidigare i livet, samt vad du har för målsättningar med ert tävlande....

Sophia
 
Sv: Tävla med äldre häst?

16 ar ar ju prime time aldersmassigt. Egentligen. Kanns sa konstigt att folk raknar med att deras hastar skall kollapsa vid 17 ar numera 0_o
Vad ar det som hander
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Jag håller med dig, i mina ögon känns han som den perfekta åldern, men jag
vill gärna ha andras åsikter med då jag vill vara säker! :)

16 ar ar ju prime time aldersmassigt. Egentligen. Kanns sa konstigt att folk raknar med att deras hastar skall kollapsa vid 17 ar numera 0_o
Vad ar det som hander
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Ja det vore ju roligt att sikta på dom högre klasserna helt klart, men först måste både jag och han kvala då jag bara har 5 milare i ryggen, så det kommer ju ta några år innan man är där. Men vill ändå kolla med er folk som har lite kunskap då man inte vill göra något "dumt" :)

Beror ju helt och hållet på vad han har gjort tidigare i livet, samt vad du har för målsättningar med ert tävlande....

Sophia
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Är han 16 år och inte distanstränad alls sedan tidigare blir det nog svårt att sikta på de högre klasserna gissar jag. När jag tänker högre klasser så tänker jag 12-16 mil.

Men 50 - 80 km borde han kunna gå om han är frisk, fräsch och inte är i alltför dålig kondition. En normalt riden häst brukar klara 5 mil i ett lugnt tempo så om ni utgår från det och kör åtminstone en - två femmilare, checka av hur han känns under ritten och dagarna efter för att få ett hum om status. Hur ser hans träning ut i dagsläget?
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Nej han är allroundriden men riden mycket i skog och mark nu med sin senaste ägare. mitt mål var ju iaf 12 milare däromkring, varför tror du det inte håller? *nyfiken* :)
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Jag tar mig friheten att svara på den frågan. Det tar ungefär 2-3 år för en hästs ben att vänja sig vid den hårda träning som distansridning innebär. Då är hästen 19, en äldre häst tar längre tid på sig, och man kan inte ändra träningen för snabbt eftersom risken är större att de blir halta då.

Sen läggs grunden för hjärt och lungkapacitet i unga år, har hästen blivit hårt tränad då så blir det lättare.

Jag skulle inte satsa på de högre klasserna med en så pass gammal häst. Givetvis kan man prova och se om det håller, och göra veterinärkontroller hemma, med böjprov, och ofta ta ut equiterapeut för att avgöra statusen på hästen mellan tävlingar osv.

Det är ju främst hältor som man oroar sig för. Jag skulle tycka att det vore väldigt onödigt att pressa hästen för hårt för att sedan kanske tvingas avliva den bara för att man själv ville rida långt och hårt.
Hästen i sig vinner ju inget på att gå långt, och lär inte bry sig nämnvärt heller.

Sen är frågan hur pass lätt det är att träna upp en häst att psykiskt orka i den åldern med. Det är ju som bekant svårare att lära en äldre hund sitta än en ung. Det finns en anledning till det talesättet.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Jag har aldrig sagt att jag trodde det skulle ske över en natt eller att jag ska rida vårdslöst/pressa hästen till max. Givetvis räknar jag med några år innan jag kan ev. starta en 12 milare. Samt att givetvis får man hålla koll på vägen hästens hållbarhet och hälsa. Kommer ju inte rida som en galning som inte har koll på hästen eller mig själv. Jag har personligen aldrig träffat en 16 åring i hans skick, trodde han kvar 8-9 år. Han är superfräsh, och givetvis kommer jag bygga upp honom långsamt, tävla några 5 milare och många 8a milare innan jag ens tänker starta 12. Givetvis kommer jag ha tränare och massörer etc som även håller koll på honom... :)
 
Sv: Tävla med äldre häst?

När jag läser det extremt lilla du skriver om träningen idag så låter det som att hästen är skogsmulle på lättare nivå. Jag skulle inte satsa mot 12 mil med en så gammal häst i den konditionen. Risken är stor att det går åt helvete.
Om du vill satsa mot de nivåerna tycker jag du ska fundera allvarligt på att skaffa en annan häst som har åldern mer för sig, 12 mil är tufft för hästen ja och givetvis för ryttaren med.
Mitt förslag är att du testar på distansen med någon CR och kanske någon tävlingsklass nästa år ch rid då lugnt. Fundera inte ens på att starta 8 redan då. Kondition går fort att bygga hållbarheten tar tid.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Ja jag får ta det lugnt och se vart det bär av. Skulle inte vilja säga att han är en skogsmullehäst, för tränad det är han. Men som sagt vi får se hur det bär sig och jag får ta en tränare och veterinär och se vad som händer och sker i framtiden
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Ska du lägga upp distansträningen på de tre dagar i veckan du rider hästen?

Hur ska den ridas resten av tiden, eller inte alls de övriga dagarna?
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Problemet med distans är att man märker oftast inte att man har tränat fel, eller att hästen inte håller pga okänd orsak förens det är för sent.

Är det någon i tråden som vet någon 19-20 årig häst som går 12 mil eller mer?? 8 har jag hört talas om många ggr. Men mer?
 
Sv: Tävla med äldre häst?

jag sökte bland distanstrådarna igår och då såg jag några som gått 12-16 mil som var 19+
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Klart det finns hästar som är 19+ som har gått 12-16 mil, frågan är om de gick det när de var så gamla.
Kan inte hitta några själv, men har o andra sidan inte orkat lägga ner så mkt energi på att leta heller eftersom jag själv inte skulle komma på iden att försöka.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Börja med att rida ett par CR för att känna hur det känns, både för dig och hästen. Jag är INTE ryttare på 12-16 milsnivån. Jag har däremot tränat upp min arab från treåring till den nivå vi befinner oss idag. Hästen är nu sju år och har gått 8 mil på tävling. Även om du skulle dra ifrån ett år för inridning av treåringen så har jag lagt tre år på träning för att komma till 8 milsnivån. Tar säkert ett år till för oss upp till 12 mil, om jag nu satsar på det.

Räknar jag rätt så är din häst 20 år när den är på 12 milsnivån, kanske inte rätt ålder att satsa på 16 milsnivån. Därmed inte sagt att du inte ska rida distans på din häst. Rid 5-8 mil på honom och satsa högre med en yngre häst som du kan träna från grunden. Det ger dig förhoppningsvis många bra år på hög nivå inom distansridningen.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Bli medlem i en ridklubb som har aktiva distansryttare. Ta sedan kontakt med en tränare som kan lägga upp ett program som passar äldre hästar. Tränaren kan bedöma hästens grundförutsättningar, det kan inte någon göra via Bukefalos.
 
Sv: Tävla med äldre häst?

Våran pensionerade häst här hemma gick 120km i Ungern 2009 på 20,3 då var han 19år.. Han går CR med medryttaren iår då han fortfarande tycker det är roligt att komma ut och är fräsch :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 336
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 902
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 113
Senast: Stereo
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp