Bukefalos 28 år!

Tävla med ringorm.

Sophia_

Trådstartare
Får en häst som har ringorm tävla? Om den inte hälsar på ngn annan häst, står i box utan grannar på tävlingsplatsen osv. Har för mig att jag läste ngt om detta att det är ok? :confused:
 
Sv: Tävla med ringorm.

det vill jag också gärna veta isåfall, blir FÖRVÅNAD om det är så. ringorm är ju JÄTTE smittsamt - räcker att du tar i en annan häst, och vad jag hört så kan det även sitta kvar smitta flera dagar om tex du haft en häst med ringorm och lånat nån annans transport... :confused: Dessutom om jag inte har helt fel kan smittan även spridas till människor?
 
Sv: Tävla med ringorm.

Min pappa är bonde :p och våra djur hade oturen att bli smittade av ringorm genom en truck, som kom från en annan smittad gård... så det kan ju smitta genom saker och flugor ock så, men framför allt genom närkontakt .. Och människor kan oxå bli smittade fast det blir ju inte lika farligt som på djuren .. det har min far lärt mig ;)
 
Sv: Tävla med ringorm.

Fast angående tävlandet så kan inte jag ingenting
 
Sv: Tävla med ringorm.

mackan skrev:
och vad jag hört så kan det även sitta kvar smitta flera dagar om tex du haft en häst med ringorm och lånat nån annans transport... :confused: Dessutom om jag inte har helt fel kan smittan även spridas till människor?


Ja det stämmer, svampporer kan finnas kvar på hårstrån från en smittat häst t ex i transporten.

Och eftersom människor kan smittas av hästar antar jag att hästar kan smittas av människor..?
 
Sv: Tävla med ringorm.

Kan ngn svara på varför ringorm är så "farligt"? Förutom att det är väldigt smittsamt så får ju hästarna det bara en gång och sen händer det ju inget mer... Eller har jag missat något?
 
Sv: Tävla med ringorm.

Ja, en häst som har ringorm får tävla, och det p.g.a. att det inte går under smittskyddslagen.
Det smittas ju oftast genom att hästarna använder samma utrustning = inte så stor risk för smitta vid tävling. Dessutom går man ju oftast inte runt och klappar på var och varannan häst.
Vi tävlade när vi hade ringorm i stallet, hästarna som tävlade var dock inte smittade.
 
Sv: Tävla med ringorm.

Märkligt eftersom en veterinär kan stänga och isolera ett helt stall om det misstänks ringorm. Jag har väldigt svårt att tro att man får tävla med Ringorm, det måste ju betraktas som en sjukdom och enligt TR får inte hästen ens ha varit i kontakt med någon sjukdom minst 3 veckor innan start!

Oerhört ansvarslöst att åka iväg med en häst till en tävling om den står i ett stall där det finns ringorm, det kan ju bryta ut på tävlingsdagen (stressmomentet).
 
Sv: Tävla med ringorm.

I värsta fall kan ett djur dö av ringorm.. det har faktiskt hänt men jag vet inte om det har vart en häst .. tror det var kor .. ett riktigt "nersjukat" djur kan må jättedåligt av ringorm fast jag tror inte att det händer så ofta.. men jag är inte säker .. det måste ju såklart behandlas omedelbart .. Själva bakterierna, (eller är det viruset?), kan sitta och 'gro' i flera veckor innan det bryter ut .. men sen plötsligt en dag har man själv eller djuret i fråga fått det ..
 
Sv: Tävla med ringorm.

Litenplutt skrev:
Ja, en häst som har ringorm får tävla, och det p.g.a. att det inte går under smittskyddslagen.
Det smittas ju oftast genom att hästarna använder samma utrustning = inte så stor risk för smitta vid tävling. Dessutom går man ju oftast inte runt och klappar på var och varannan häst.
Vi tävlade när vi hade ringorm i stallet, hästarna som tävlade var dock inte smittade.

Nej, den får inte tävla!!! :(
När man anmäler sig så lovar man att hästen är i frisk, tävlingsmässigt skick, inte varit i kontakt med smitta på tre veckor. Står man i ett stall infekterat med ringorm så har man i allra högsta grad varit i kontakt med smitta.

Under smittskyddslagen (epizootilagen) så faller bara ett fåtal sjukdomar, som man givetvis inte heller får tävla med.

Om alla respekterade bestämmelserna och vore noga med detta så skulle vi inte ha så mycket sjukdomar i omlopp.
 
Sv: Tävla med ringorm.

Vi hade ringorm i stallet och jag var en av de nojigaste, tvättade borstar försökte undvika att min häst skulle bli smittad, och vad händer, jo, hästen var helt okej men jag blev smittad själv.
Och det kan jag säga att ringorm på människa är inte så lajtolajbanlåda.
Först fick jag rådet av läkare, via telefon, han tyckte det vara onödigt att jag kom in, att behandla det som vilken svamp som helst, finns en del receptfria preparat.
Jag tror att jag provade alla + det som vi använde på hästarna. Det hjälpte inte utan jag utvecklande stafylokocker Först på händerna och sedan i ansiktet, skojiga varbölder som sprack och varade. Fick tjata mig till en läkartid, som sa typ: "Nämen har du sett!" när han fick se det, det kräves en dunderpenicillinkur för att få ihjäl de bakterierna. Förutom att jag såg ut som en alien i tre veckor så är det extremt smittsamt. Jobbade för säkerhetsskull på restaurang så jag blev sjukskriven.
Så skulle jag springa på en ringormshäst på tävlingsplats så skulle jag bli vansinnig.
 
Sv: Tävla med ringorm.

Farligt har jag aldrig vart med om att det har varit, det blir lite "sår" bara...
Men däremot är det inte alls så att dom bara kan få det en gång, men det brukar bli mindre nästa gång dom får det. :smirk:

Och på människor, och säkert även hästar, gör det rätt ont!
 
Sv: Tävla med ringorm.

Sörlatungu skrev:
Farligt har jag aldrig vart med om att det har varit, det blir lite "sår" bara...
Men däremot är det inte alls så att dom bara kan få det en gång, men det brukar bli mindre nästa gång dom får det. :smirk:

Och på människor, och säkert även hästar, gör det rätt ont!

Nej, det gör inte ont, det är bara j*vligt äckligt!
 
Sv: Tävla med ringorm.

Banned skrev:
Märkligt eftersom en veterinär kan stänga och isolera ett helt stall om det misstänks ringorm. Jag har väldigt svårt att tro att man får tävla med Ringorm, det måste ju betraktas som en sjukdom och enligt TR får inte hästen ens ha varit i kontakt med någon sjukdom minst 3 veckor innan start!

Oerhört ansvarslöst att åka iväg med en häst till en tävling om den står i ett stall där det finns ringorm, det kan ju bryta ut på tävlingsdagen (stressmomentet).
Nej en veterinär har ingen rätt att stänga ett stall pga ringorm , bara ge rekomendationer!
Jag anser det självklart att man inte far på tävling från ett ringormsstall.
Som skrevs ovan skrivar man ju på att hästen inte bär på smitta.
PL
 
Sv: Tävla med ringorm.

Om man någonsin haft ringorm på sin djurbesättningen, så vet man vad det kan ställa till...

Och givetvis så tävlar man inte med en häst som har det!!!
 
Sv: Tävla med ringorm.

Jo, tyvärr får en häst med ringorm tävla, har själv frågat en av de petigaste veterinärer av alla (vad gäller just att isolera eller dylikt) ringorm räknas som en svampinfektion vilket inte ??? räknas som en smitta...... därav fritt att tävla.
Här nere var det förra eller förrförra året flera av de "stora" tävlingsstallen som hade detta som bara graserade runt iom att de bara fortsatte att ta in nya hästar (och skicka iväg hästar också för den delen). De tävlade för fullt hela tiden.
 
Sv: Tävla med ringorm.

gylle skrev:
Jo, tyvärr får en häst med ringorm tävla, har själv frågat en av de petigaste veterinärer av alla (vad gäller just att isolera eller dylikt) ringorm räknas som en svampinfektion vilket inte ??? räknas som en smitta...... därav fritt att tävla.
Här nere var det förra eller förrförra året flera av de "stora" tävlingsstallen som hade detta som bara graserade runt iom att de bara fortsatte att ta in nya hästar (och skicka iväg hästar också för den delen). De tävlade för fullt hela tiden.

Snälla läs TR. :devil:
Enl TR 1 mom 11 punkt 6
Är ryttare skyldig att:
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, visat några tecken på smittsam sjukdom.
- Hästen ej under de senaste tre veckorna före tävlingens början, inte varit uppställd i stall där smittsam sjukdom så vitt ryttaren vet förekommigt.

Observera att detta gäller ALLA smittsamma sjukdomar.
Om ni vet någon som bryter mot detta så anmäl dom för i h**vete till disiplinnämnden så det blir något slut på sånt här.

Enligt SVA är det en hudsjukdom som är smittsam, alltså gäller TR oavsett vad din veterinär fått för sig, den faller däremot inte under epizootilagen, men det saknar ju betydelse gällande tävlandet.

Läs mer här:
http://www.sva.se/dokument/stdmall.html?id=253
 
Sv: Tävla med ringorm.

Jag skulle definitivt tolka TR på ditt sätt o skicka ekipaget all världens väg istället för att försöka tillämpa epizootologilagen.
PL
 
Sv: Tävla med ringorm.

För att man inte ska sprida ringormen ytterligare krävs det att det gått ca. 2 veckor efter påbörjad behandling,om jag inte minns helt fel, om man nu av någon anledning inte behandlar mot det tar det ca 8 veckor innan det försvinner.
Mina hästar har haft ringorm och blev smittade pga någon annans oförsiktighet (genom att jag lånade en begagnad sadel att testa via en hästbutik) och det är INTE roligt att behöva sanera hästar,utrustning,stolpar,boxar osv.Jag tycker inte ens att det är tänkbart att fundera över att ge sig ut på en tävling där det är så stor risk.
 

Liknande trådar

Svar
0
· Visningar
590
Senast: Lexa
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej har precis kokat första satsen av Carrageenörtet och slogs av att det blev som en stel pudding. Trodde det skulle vara lösare i...
Svar
8
· Visningar
513
Senast: Stålvilja
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp