Tävla ponny som stor häst?

Habina

Trådstartare
Jag har en fundering, efter att ha bläddrat i TR och inte riktigt hittat det jag sökt.

Jag har en ponny, som jag vet kommer bli cirka 145 cm hög. Min tanke är att licensera henne som ponny, då jag vill "tävla" henne bland andra ponnyer under hennes ungponnytid.

Men sedan vill jag ju tävla lite smått bland stora hästar, utan att behöva licensera om henne (dyrt). Enligt ridsportförbundet behövs inte licens förrän på regional tävling.

Frågan blir alltså, kan jag tävla min ponny mot stora hästar om jag enbart tävlar på lokala tävlingar? :confused:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Ja det får du göra under förutsättning att hon inte startar samtidigt som ponny under annan ryttare.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Sålänge du tävlar lokalt så behöver väl bara du licens? :)
Om jag fattat de rätt.
Jag ska också tävla min ponny bland hästar :D
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Åh så bra! :banana: Tack snälla för hjälpen, :bow: då löser sig mycket för mig... :laugh:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Sålänge du tävlar lokalt så behöver väl bara du licens? :)

Jo, det var ju så jag tänkte. Eftersom hästen inte behöver licens för att starta lokal, borde jag ju kunna vara med och helt enkelt inte visa upp ponnylicensen (eftersom ingen licens skall visas).

Tur att man inte har alltför höga tävlingsambitioner i hoppning. :angel:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Måste bara fråga, varför vill du tävla en ponny bland stora hästar?
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Antagligen på grund av att hon är över 18 och har en ponny som hon vill tävla lite lägre klasser på.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Ja, elelr att hon vill kunna fortsätta tävla utan att sälja sin häst som hon förmodligen är fäst vid.

Till TS.. Jag har bara erfarenehter av att tävla ponny som häst på dressyrtävlignar. Men tänk på att avståndet på hinderbanerna kan bli ett stort problem om du har en så pass mycket mindre "häst". Men upp till 90-100 är det ju fritt från kombinationer.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Jo visst för den skull ja. Lite trött nu på kvällen.;)
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Måste bara fråga, varför vill du tävla en ponny bland stora hästar?

Eftersom jag har en fjordhäst som kommer bli cirka 145 cm. Min ambition ligger inte på hoppsidan, utan på distansrittssidan. Så inom hoppningen nöjer jag mig med 0,90-1,00 m hoppning = lokala tävlingar. :laugh:

Dessutom är jag ganska kort själv och råkar älska ponnyers personlighet.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Ja det får du, men du måste anmäla till förbundet att du tävlar ponnyn som stor häst och då måste du vara över 18. Då blir så att säga ponnylicensen "ogiltig/vilande" under denna tid och får alltså inte gå som ponny och häst samtidigt. Vill man sedan ha den som ponny igen måste det vara vid ägarbyte och/eller stadigvarande ryttarbyte och anmäls då igen till förbundet. Då blir ponnylicensen giltig. Vill du starta högre än lokalt får du lösa hästlicens. (dock högst till 1,20 om inte ponnyn gått högre tidigare). Dock får du ju tävla ponny i avd B hur länge som helst numera.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Ja det får du, men du måste anmäla till förbundet att du tävlar ponnyn som stor häst och då måste du vara över 18. Då blir så att säga ponnylicensen "ogiltig/vilande" under denna tid och får alltså inte gå som ponny och häst samtidigt. Vill man sedan ha den som ponny igen måste det vara vid ägarbyte och/eller stadigvarande ryttarbyte och anmäls då igen till förbundet. Då blir ponnylicensen giltig.

Så jag kan alltså inte tävla lokala hopptävlingar bland stora hästar (utan att visa licens) samtidigt som jag tävlar distansritt (på ponnylicens). :confused:

Dock får du ju tävla ponny i avd B hur länge som helst numera.

Eh, det här har jag missat. Kan du förtydliga? Gäller inte 7-årsgränsen längre?
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Sista frågan kan jag svara på,ja du får rida avd. B hur länge du vill.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Sista frågan kan jag svara på,ja du får rida avd. B hur länge du vill.

Vilket alltså innebär att jag skulle kunna (om jag ville) ha kvar henne på ponnylicens och "tävla" henne emot andra ponnyer. :idea: Nu är det ju inte säkert att jag vill det, men det är toppenbra att veta. :bow:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Så jag kan alltså inte tävla lokala hopptävlingar bland stora hästar (utan att visa licens) samtidigt som jag tävlar distansritt (på ponnylicens). :confused:
Nej, det kan du inte. Titta i TR I, Mom 132, punkt 4.
TR I - Gemensamma Bestämmelser

Eh, det här har jag missat. Kan du förtydliga? Gäller inte 7-årsgränsen längre?
Nej, det gör den inte. Titta i TR III, Mom 373.
TR III - Hoppning
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Tack för svar. Det jag inte förstår är varför de skall krångla till det så förbaskat. Det är ju helt okej för vuxen att rida ponny på distanstävling, jag vill ju inte behöva köpa ny licens redan efter två år. *suckar tungt* Jag tänker maila ridsportförbundet och höra om jag kan få dispans, kanske är det enda sättet? :confused:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Vilket alltså innebär att jag skulle kunna (om jag ville) ha kvar henne på ponnylicens och "tävla" henne emot andra ponnyer. :idea: Nu är det ju inte säkert att jag vill det, men det är toppenbra att veta. :bow:

Ja, fast bara i avd. B = ej omhoppning. Vill du hoppa omhoppning måste du åka på RH-tävling.
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Jag tänker maila ridsportförbundet och höra om jag kan få dispans, kanske är det enda sättet? :confused:

Kan meddela att Ridsportförbundet inte hade annat att säga än att jag antingen får rida distansritt med ponnylicens eller lokala hoppklasser mot stora hästar utan licens, inte både och. :mad:

Ibland blir jag så less med strulet för oss som faktiskt har en HÄSTRAS som går under ponnymåttet ibland. :devil:
 
Sv: Tävla ponny som stor häst?

Äh... SvRF är lite tungrott ibland. Det är väl kanske inte den vanligaste kombinationen av tävlande som du framför... Men som sagt, det är fritt fram för dig att tävla din ponny i avdelning b.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 131
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 113
Tävling Hej! Mitt namn är Astrid Tillback. Jag är en tretton, snart 14-årig hästtjej. Jag har stora ambitioner och vill inget hellre än att...
2
Svar
23
· Visningar
2 819
Senast: Astrid1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp