Tävla storhäst lite lägre höjder??

Sandrahorse99

Trådstartare
Hejsan!
Jag ska förmådligen tävla nästa år 2014 jag kommer då att köra en hopptävling och dressyr tävling. Men jag har bara annars tävlat klubbtävlat men nu skulle jag vilja testa riktigt typ clear round och sådant eller vad allt heter i hoppning :D

Men eftersom jag inte tävlat förut på riktigt så känns det pirrigt.. Hästen jag kommer tävla har inte heller gjort det så mycket men hon är väldigt säker då jag redan en gång tog med henne till ett stall och klubbtävla 70cm.

Jag kommer bara vilja hoppa 60cm-70cm! Vill inte börja för högt!
Jag undrar vad det är jag ska leta då för någon tävling i mina höjder helst ska man inte bli utesluten tex. om hästen stannar 1gång. och det här med titthinder tex vattenmatta vill jag inte ha med går det att kolla så att det man inte anmäler sig till en hopptävling med titthinder??
Jag kommer ha med mig på tävligen min egen tränare som kan hjälpa mig.
och förmådligen min kompis som hjälper mig med att fixa hästen och sådant.

så om någon har lust att svara och skriva lite regler och vad för lättklass i min höjd man kan ta ??:nailbiting::D
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Riktiga tävlingar på den höjden finns det nog inte (annat än om nån klubb arrangerar det), däremot gott om pay and jump som är träning under tävlingsliknande former. Ett jättebra sätt att börja på och lugnt och försiktigt få mer erfarenhet för att så småningom kanske kunna starta en lokal 90 (eller 80, som finns ibland) klass som är det lägsta man kan tävla "på riktigt" :)
På pay and jump brukar det inte vara titthinder förrän på lite högre höjder.
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Jo det finns visst :D

Jag var på en förra året i Svärdsjö, Dalarna. Det är en lokal tävling och clear round och för storhäst börjar det på 50 cm :)
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Fast "clear rounden" (är väl för övrigt en bedömning?), var den en del av den lokala tävlingen då så att säga?
Jag vet att en ponnyhopptävling här i närheten hade nåt liknande för några år sedan, men då var de lägsta klasserna klassade som klubbtävling eller något, och LD och uppåt var lokal.
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Ja alltså det var clear round lokalt. Alla klasserna var clear round och på låg höjd.
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Det är numera "öppet neråt" och arrangören får ha hur lågt som helst på tävling med lokal status :)
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Jaha, där ser man, då fick jag lära mig nåt jag med :)
Måste vara ändrat sen jag tävlade. Men det är väl fortfarande inte vanligt med lägre klasser än 90, ev. 80? Har inte sett det iallafall häromkring.
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

När jag har tittat i tdb på tävlingar så tycker jag det är ganska vanligt med 80 CR, i alla fall kring mig :)
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Är ganska säker på att det ändrades 2009, samtidigt som allt under 95 blev bed A. Sen är det väl inte så vanligt, men man får! :)
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Åk på pay n jump! Då kan du välja precis på vilken nivå du vill hoppa och göra en omstart om du tycker du haft en dålig runda. Titthinder brukar inte förekomma på så låg nivå.
 
Sv: Tävla storhäst lite lägre höjder??

Säger som föregående skribent att Pay & Jump är det perfekta sättet att komma igång på om man vill prova på att hoppa på bortaplan. Då kan man välja själv vilka höjder man vill hoppa och många arrangörer har från bommar på marken och upp till 110-120.
Tävla på riktigt kan man inte göra på lägre höjd än 95cm på storhäst. Allt där under är clear round vilket i princip är samma bedömningsform som P & J dvs träning i tävlingsmiljö.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 180
Senast: inverterad
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 434
Senast: TinyWiny
·
Tävling Jag har undrat på länge varför man inte kan tävla med placering om det inte är 1meter och högre på storhäst? Jag har en stor häst som...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp