tävla triangelmärkt häst?

Smurfoff

Trådstartare
min kompis ska tävla en triangelmärkt häst i hoppning (pay and ride) i 60-70 eller70-80 tror ja de va.. den har haft spatt, därför den blev triangelmärkt men den är friskförklarad nu då de är utläkt.

är de verkligen bra att hoppa två rundor med en häst med utläkt spatt? är en connemara, liten storhäst.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Min kompis tävlar en triangelmärkt häst med just utläkt spatt. Hon får dock alltid visa vet.intyg på att hästen är i tävlingsbart skick.:bump: Två klasser har då gått bra för henne.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Så lagom bra om förbundet och försäkringsbolaget får veta det:devil:
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Nej, inga som helst tävlingsformer är lämpligt med triangelmärkt häst.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jodå, upp till klubbtävling och med veterinärs intygande om att hästen klarar av det.

Nej du har fel, vid en T-märkning ut försäkras hästens ridbarhet permanent, vid tillfället för regleringen upprättas ett avtal som gäller hästen och inte person. Försäkringsbolagen har en sådan klausul att T-märkta hästar ej får tränas för tävling eller tävlas.

I TR skrivs också att det inte är tillåtet att tävla T-märkta hästar. Om det ändå sker på lokala klubbtävlingar så är det egentligen ej heller ok.

Ang spatt, så är åkomman kronisk, spatt kan alltså inte läka ut men den hamnar i ett vilande tillstånd och kan tyvärr blossa upp i princip när som helst igen.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Ja, vår klubb har tolkat TR så att klubbtävlingar inte heller är ok.

I TR I, allmänna bestämmelser står:

Mom 132:3 Triangelmärkning: Häst som av försäkringsbolag betalats ut ersättning för och som är triangelmärkt, får inte deltaga i tävling.

Alltså inga förbehåll för klubbtävlingar eller pay& jump. Och i övrigt står ju villkoren i försäkringsbolagets papper att hästen inte får tränas för tävling heller.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

men sen kan dom ju inte se om hästen e triangelmärkt? då detta inte syns på hästen
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jo jag vet att spatt är en kronisk åkomma. Får jag fråga, har klubbarna ett visst självbestämmande när det gäller om T-märkta hästar får vara med på tävlingar för det förekommer ju och jag har läst skrivna regler. Obs att jag inte ifrågasätter riktigheten i det hela.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Hur vet du att det inte syns om du ite sett den.

triangelmärkning syns. Tro mig.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Så otroligt korkat! Ska man låtsas om att den finns för att den inte syns? Har man en T-märkt häst låter man bli att tävla och följer reglerna, vill man tävla skaffar man sig en häst som inte är T-märkt.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

jag har sett hästen ja ! men man ser inte märkningen om man inte kollar riktigt nära. den syns knappt
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Spelar det nån roll om man inte ser den? Den sitter inte där för att man ska kunna titta på den :grin:.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 138
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 645
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

  • Vi som letar häst II
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp