tävla triangelmärkt häst?

Sv: tävla triangelmärkt häst?

Är hästen märkt så klart att det syns.

Nja faktiskt, inte nödvändigtvis. Det beror på hur hårt de tryckt med järnet. På min skimmel syntes den inte alls i annat än sommarpäls, och då ENBART om man visste vad man tittade efter.

Kompisens fux syns den heller inte annat än sommarpäls, och då genom att det är en konturupphöjning på bakdelen, de tryckte för löst så pälsen blev inte vit.

Klubbarna får besluta själva om T-märkt häst får deltaga, TR överlåter det till arr klubb och T-märkt häst får starta med arr klubbs tillåtelse. MEN.. FÖRSÄKRINGSBOLAGEN tillåter inte T-märkt häst att starta. Så att klubben kan tillåta det är betydelselöst.

Förr tillät vissa bolag tävling på LÅG nivå, typ klubbtävling på blåbärsnivå. De flesta (alla?) har stramat åt det nu.

Pay and jump är en gråzon och en slamkrypare, men fråga bolagen och du får mest troligt nej.

Så, enkla svaret är NEJ en triangelmärkt häst får inte tävla ens på klubbtävling. Och det är inte TR utan försäkringsbolaget som försäkrat ut hästen som sätter stopp.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jag har en t-märkt ponny som jag köpte som t-märkt, fick då med en papper från försäkringsbolaget där står det:
Förbindelse
Ej deltaga i tävling som kräver hästlicens samt att denna förbindelse skall överlämnas till köparen vid försäljning av hästen.

Jag har aldrig tävlat, har inget intresse i det men hästen är pigg och glad, märks inget av skadan han märktes för men om han skulle har fortsatt sin hoppkarriär hade det kanske märkts av. Jag rider mest i skogen, tränat för tränare några ggr dock inte i hoppning.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jag tycker absolut att hon INTE ska tävla en häst som har haft spatt. jag har själv en häst som har spatt. Har en häst en gång haft spatt så löper den ju stor risk att få det igen. Tävlar man då i hoppning så kan man ju inte garantera att spatten inte blommar upp igen. Jag tycker hon ska avstå från att tävla. Desutom är väl hästen triangelmärkt av en viss orkak, och då ska den ju inte tävlas. Det kanske är bättre att hålla sig på dom lägre höjderna om man nu måste tävla!


min kompis ska tävla en triangelmärkt häst i hoppning (pay and ride) i 60-70 eller70-80 tror ja de va.. den har haft spatt, därför den blev triangelmärkt men den är friskförklarad nu då de är utläkt.

är de verkligen bra att hoppa två rundor med en häst med utläkt spatt? är en connemara, liten storhäst.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Nej det är inget klubben kan bestämma, TR är väl det tävlingsregelment som tillämpas och oavsett så står detta även i andra reglementen som FIPO.
Vid tävlingar tillämpas ett tävlingsregelmente, och man kan ju inte bra välja ut det som passar för klubben och stunden.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Nej det är inget klubben kan bestämma, TR är väl det tävlingsregelment som tillämpas och oavsett så står detta även i andra reglementen som FIPO.
Vid tävlingar tillämpas ett tävlingsregelmente, och man kan ju inte bra välja ut det som passar för klubben och stunden.

Klubbtävlingar behöver inte följa hela TR, däremot säkerhetsdelar, sportsligt uppträdande etc.

Jag har kollat det med SvRF och det är arr klubb som bestämmer om T-märkt häst får deltaga eller ej. Eller var iaf 2005 - 2006.

Dock, det spelar ingen roll vad klubben säger då majoriteten (alla?) bolag INTE medger att T-märkt häst tävlas.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Nej det är inget klubben kan bestämma, TR är väl det tävlingsregelment som tillämpas och oavsett så står detta även i andra reglementen som FIPO.
Vid tävlingar tillämpas ett tävlingsregelmente, och man kan ju inte bra välja ut det som passar för klubben och stunden.

Tack för ditt svar.:bow:
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Klubbtävlingar behöver inte följa hela TR, däremot säkerhetsdelar, sportsligt uppträdande etc.

Min senaste klubb (jag är inte medlem i någon klubb längre) skrev alltid i proppen för KM eller andra klubbtävlingar att TR gällde. Alltså fick inga triangelmärkta hästar vara med där.

Immer
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Hur vet du att det inte syns om du ite sett den.

triangelmärkning syns. Tro mig.

Det gör dom inte alltid, sen dom började frysmärka istället för brännmärka har dom blivit otydligare.

Beror också på hur hårt vetrinären trycker dit den.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Min senaste klubb (jag är inte medlem i någon klubb längre) skrev alltid i proppen för KM eller andra klubbtävlingar att TR gällde. Alltså fick inga triangelmärkta hästar vara med där.

Immer

Dvs din klubb har valt att tillämpa hela TR. Andra klubbar gör det inte.

'Min' klubb tillämpar enbart säkerhets och 'gott sportmanship' från TR. Dvs hjälmtvång, västtvång när det är aktuellt osv. Men inte klädreglerna, de är mkt generösa med utrustningsdispenser, och gör avsteg från TR ang klasser m.m. Och de tillåter efter individuell bedömning T-märkt att starta i de lägsta klasserna. Dock är detta i realiteten betydelselöst eftersom f-bolagen inte tillåter.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Det gör dom inte alltid, sen dom började frysmärka istället för brännmärka har dom blivit otydligare.

Beror också på hur hårt vetrinären trycker dit den.

Nu kapar jag nog tråden, men varför frysa istället för bränna? När började de med det?

Vilken intressant tråd förresten, :bow: jag trodde man fick tävla klubb fortfarande.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Varför tävla med en triangelmärkt häst?
De är ju triangelmärkta av en andledning
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Dock är detta i realiteten betydelselöst eftersom f-bolagen inte tillåter.

Precis - oavsett vad olika klubbar tycker och tillåter, så tillåter inte försäkringsbolagen att man tävlar eller ens tränar. Det står ju i villkoren för t-märkning.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Om man har en triangelmärkt häst som inte längre är försäkrad, då skulle man alltså kunna tävla den där klubbarna tillåter det utan problem?

Vad händer mer exakt om man tävlar en försäkrad triangelmärkt häst och försäkringsbolaget får veta det?
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Om man har en triangelmärkt häst som inte längre är försäkrad, då skulle man alltså kunna tävla den där klubbarna tillåter det utan problem?

Vad händer mer exakt om man tävlar en försäkrad triangelmärkt häst och försäkringsbolaget får veta det?

Nej. Det spelar ingen roll om den är försäkrad längre eller ej. Ett av villkoren för att aktuellt bolag skulle betala ut livvärdet är bla det tävlingsförbud man går med på.

Rent teoretiskt blir du återbetalningsskyldig. Jag har kollat med 'mitt' bolag. Väldigt teoretiskt dock, men det är vad som händer i teorin, om det nånsin hänt i praktiken vet jag inte.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

KL.
Vi hade ett skimmelsto som var T-märkt. På henne syntes inte märkningen alls. Frågan är om hon verkligen var märkt. Hon tävlade faktiskt en gång. Grannen har knatte ridlekis. Dom saknade hästar så våran fick rycka in. Hon skrittade då runt på banan som var mellan 10-20 cm hög med 3-5 åringar på ryggen... Detta tycker jag var helt ok. Jag skulle inte starta en T-märkt häst i en klubbtävling eller liknande.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Varför tävla med en triangelmärkt häst?
De är ju triangelmärkta av en andledning

hm..angående just anledning till triangelmärkning.

hade en häst i stallet i slutet av förra sommaren - hösten. han hade t-märkning pga senskada, men var frisk sen säkert 6-12 månader (minst). kollad av x antal vet. såg flera månader hur han galopperade som bara den i hagen, utan någonsin minsta tecken på skada.
A hade hästen, sålde den till B. När B t-märkt och sen ändå ville slakta hästen, köpte A tillbaka honom.
Det visade sig att hästen t-märkts för att B inte ville vänta på att han skulle bli bra, och ville ha ut pengar.
sen fick ingen ut några pengar, men han är ju ändå t-märkt.

det finns en mängd hästar med "onödig" t-märkning, vad jag hört så är denna som jag mötte långt ifrån den enda.
däremot kan man ju aldrig tänka "t-märkningen är onödig, han kan hoppa 1.20" utan att VETA att hästen är OK. många märks ju trots allt med grund.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Förbindelse
Ej deltaga i tävling som kräver hästlicens samt att denna förbindelse skall överlämnas till köparen vid försäljning av hästen.

Ställer frågan till alla:
Men i detta fall så säger ju försäkringsbolaget att det är ok för all tävlan under regionalnivå och om då även klubben får ta beslut om att man får tävla en T-märkt häst, så borde ju hästen kunna tävla om klubben går med på det..?

Sen det här med att T-märkning inte alltid syns, jag vet en ponny som slapp undan själva märkningen, för att veterinären var rädd för hästar och vågade inte märka, så denna ponny fick enbart tillhörande papper :p!
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Det har jag svårt att föreställa mig, de bolag jag har papper från skriver samma sak alla. Att en häst som är T-märkt inte får tränas för tävling, eller tävlas. Att det sen finns en och annan handläggare som inte har läst på är ju en annan sak tyvärr, och detta är ju det som ger upphov till missförstånd som kan ses i andra trådar på forumet.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 140
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp