tävla triangelmärkt häst?

Sv: tävla triangelmärkt häst?

Måste erkänna att jag inte har ett enda papper på mina två T-märkta häster. Varken från veterinär eller försäkringsbolag. Det enda jag har är en notering i försäkringsbrevet om reservation för orsaken till märkningen.
För min del spelar det ingen som helst roll för jag vet varför och skulle trots att den ene är fullanvändbar idag inte komma på tanken att tävla eller träna dessa hästar.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Ställer frågan till alla:
Men i detta fall så säger ju försäkringsbolaget att det är ok för all tävlan under regionalnivå och om då även klubben får ta beslut om att man får tävla en T-märkt häst, så borde ju hästen kunna tävla om klubben går med på det..?

Sen det här med att T-märkning inte alltid syns, jag vet en ponny som slapp undan själva märkningen, för att veterinären var rädd för hästar och vågade inte märka, så denna ponny fick enbart tillhörande papper :p!

Förbindelse
Ej deltaga i tävling som kräver hästlicens samt att denna förbindelse skall överlämnas till köparen vid försäljning av hästen.


Det där är Svelands formulering, annars har annat bolag samma. Det är en olycklig formulering, för de tillåter INTE tävling på klubbnivå ens heller.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Förbindelse
Ej deltaga i tävling som kräver hästlicens samt att denna förbindelse skall överlämnas till köparen vid försäljning av hästen.


Det där är Svelands formulering, annars har annat bolag samma. Det är en olycklig formulering, för de tillåter INTE tävling på klubbnivå ens heller.

Och TR tillåter inte tävling på trangelmärkt häst (som redan påpekats) så lokal tävling är också uteslutet.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Och TR tillåter inte tävling på trangelmärkt häst (som redan påpekats) så lokal tävling är också uteslutet.

Jo, både från TR och Svelands sida. Med 'inte ens klubbtävling' ingick ju givetvis allt över också.

Jag begriper inte VARFÖR de inte ändrar texten, den är stendum och klart missvisande anser jag.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Min kompis tävlar en triangelmärkt häst med just utläkt spatt. Hon får dock alltid visa vet.intyg på att hästen är i tävlingsbart skick.:bump: Två klasser har då gått bra för henne.

Men tillåtet är det INTE. En triangelmärkt häst får inte ens tävla på en liten klubbtävling.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jo, både från TR och Svelands sida. Med 'inte ens klubbtävling' ingick ju givetvis allt över också.

Jag begriper inte VARFÖR de inte ändrar texten, den är stendum och klart missvisande anser jag.

Tycker också att texten ska var så klar att man fattar hur man än läser. Den ska inte gå att tolka på annat sätt än att ALL tävling är förbjuden.

Angående regler på klubbtävling tycker jag personligen att det är olyckligt om inte klubbarna använder TR även där. Detta eftersom klubbtävling många gånger är vägen ut på riktiga tävlingar och då är det bättre att det är rätt allting från början.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

det finns en mängd hästar med "onödig" t-märkning, vad jag hört så är denna som jag mötte långt ifrån den enda.
.
Jag skulle påstå att 95% är förhastade beslut. Vi har haft 6 T-märkta hästar som har fått skador. Inget ärftligt alltså. Vi har satt dom i avel och bara låtit dom gå i hage i ca 2 år. Vi har ALDRIG sett någon av dom halta. Men vid vissa skador tex senskada så måste man veta att det kan ta 12-14 månader innan det läker ut.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Det har jag svårt att föreställa mig, de bolag jag har papper från skriver samma sak alla. Att en häst som är T-märkt inte får tränas för tävling, eller tävlas. Att det sen finns en och annan handläggare som inte har läst på är ju en annan sak tyvärr, och detta är ju det som ger upphov till missförstånd som kan ses i andra trådar på forumet.

Håller med där. Det står tydligt svart på vitt att dom ej får tävla.. Att tävla är ju lite som bedrägeri faktiskt.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Måste erkänna att jag inte har ett enda papper på mina två T-märkta häster. Varken från veterinär eller försäkringsbolag. Det enda jag har är en notering i försäkringsbrevet om reservation för orsaken till märkningen.
För min del spelar det ingen som helst roll för jag vet varför och skulle trots att den ene är fullanvändbar idag inte komma på tanken att tävla eller träna dessa hästar.

Det ska finnas ett papper med som ska följa hästen hela livet. Ring ditt för. bolag och be om en kopia.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Jag skulle påstå att 95% är förhastade beslut. Vi har haft 6 T-märkta hästar som har fått skador. Inget ärftligt alltså. Vi har satt dom i avel och bara låtit dom gå i hage i ca 2 år. Vi har ALDRIG sett någon av dom halta. Men vid vissa skador tex senskada så måste man veta att det kan ta 12-14 månader innan det läker ut.

Fast vad säger det egentligen? Att de inte haltat i hage alltså.

Min arabvalack dömdes ju ut och T-märkte. Man skulle LÄTT kunna tro att han var en sån där 'onödig/felaktig' märkning. Om man inte visste bättre.

Men sålänge han fick larva p lagom nivå och sätta gränserna själv var han initialt ohalt, och mellan 0 - 1 grad böjreaktion på aktuellt ben. Han red i skogen i alla gångarter, ngt enstaka pass på bana. Efter T-märkningen fick han efter några år börja hoppa lite smått med, ngt han inte gjort innan.

Så som sagt,s er ju ut som inga större fel på den hästen va? Men även om han gick att - med lite pyssel, eftertanke och specialomvårdnad - hålla fräsch på pluttnivå, så han tålde inte träning/tävling ens på LC-nivå. Då gick det i kras direkt.

Men jag hade om jag saknat samvete säkert utan problem kunnat sälja honom till någon och tyckt att 'märkt i onödan, fullt frisk, kolla här, vetbes och allt, han håller fint för klubbnivå'. Och de hade om de också saknat samvete rakt av köpt det.

Så att de är obesvärade i avel tycker jag inte tyder på att det är en felaktig märkning. De märks ju för de är obesvärade nog för att kunna leva vidare, dvs gå i hage, kanske promenadridas på varierande nivå, men de klarar inte 'full ridning' eller träning ens på låg nivå. Så en T-märkt SKA klara hagliv utan besvär, annars kan man ju verkligen tala om att märkningen var fel, då borde den ju inte märkts utan istället avlivats?
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

*kl*
har läst hela tråden och blir så förvånad ibland. Förstår inte varför man köper en t-märkt häst och sedan tror att man ska kunna tävla (även fast det bara är små klubbtävlingar) Man VET förutsättningarna när man köper hästen! Och ja en t-märkt häst håller ju oftast för promenadrining osv. Min tävlingshäst har blivit t-märkt pga spatt och nu när hon bara rids ut i skogen och någon enstaka gång på min bana är hon hur pigg och glad som helst och visar ingen hälta alls, men när hon sätts i ordentligt arbete blir hon halt och får ont. Och det gör mig så irriterad att en massa folk tror att dom har felaktigt t-märkta hästar eftersom dom visar ju ingen hälta när dom rids hemma i skogen. Men alla inser ju inte att det är ju det hårda arbetet dom inte klarar av! Man blir ju verkligen mörkrädd och det är därför min dam får stanna kvar hemma hos mig jag törs verkligen inte sälja henne.
 
Sv: tävla triangelmärkt häst?

Antagligen för att snålheten bedrar visheten. T-märkta är billiga, och så är de 'matade' med desinformation om hur 'en hel massa' T-märkta hästar minsann blivit mirakulöst 'friska'. Och så ser de en SYMPTOMFRI häst, och kan inte inse skillnad mellan symptomfri och FRISK.

Och sen går det som det går =/

Jag skulle aldrig någonsin whatsoever sälja en T-märkt häst. MÖJLIGEN skulle jag kunna låna ut den på foder för avel eller sällskap till någon jag kände och hade förtroende för. Men aldrig sälja. Då skulle jag hellre avliva om jag av ngn anledning inte kunde ha den kvar.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 138
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 640
Senast: bobbbo
·
Hästvård Hej! Har varit med dottern och provridit en 10-årig fd galoppör som fick en gaffelbandsskada då han var 6 år och som var klar med rehab...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
763
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp