Bukefalos 28 år!

Tävlade körhästar

Rie

Trådstartare
- syns de över huvudtaget inte i ASVHs blup?
Sökte på ett sto som tävlats (msv ) körning samt har två avkommor som också är körhästar.
Jag såg ingenting i resultatlistorna, som innehöll dressyr, hopp, fälttävlan.
Var hittar körfolket sina hästar? Finns de listorna någon annanstans?
 
Sv: Tävlade körhästar

Mycket synd. Det finns ju hingstar/ston som har lämnat många bra körhästar. Det förvränger ju statistiken om inte dessa kommer med.
Inte bara att hingsten (tex) inte höjs i sin nedärvning, det blir ju nästan tvärtom.
På x antal betäckningar har "bara" x antal avkommor tävlats ( dvs d,h &f) när verkligheten är en helt annan.

Konstigt att inte detta har ändrats. Det har väl funnits tid för det, med tanke på att såpass många år har gått.
 
Sv: Tävlade körhästar

Konstigt att inte detta har ändrats. Det har väl funnits tid för det, med tanke på att såpass många år har gått.
Det är ju samma sak med fälttävlan, vilket jag tycker är jättekonstigt att det inte visas på blup.
 
Sv: Tävlade körhästar

Så få hästar tävlar i FT och körning att det inte går att använda resultaten för indexberäkning, de blir för osäkra. Vet inte hur det är med körning men en stor andel FT-hästar har även resultat i D eller f a H så de får "betalt" för sina placeringar där. Sen är det en annan sak att resultaten kunde synas i hästuppgifterna på blup-SIDAN, även om de inte går att använda för indexberäkning. Men det är dålig kommunik mellan SRF och databasen, trots att det lovats bättring med direktlänk till färska resulatat kommer det tydligen inte några resulat alls nu. Har inte kollat men finns inte körning i tdb:s hästresultat?
 
Sv: Tävlade körhästar

Så få hästar tävlar i FT och körning att det inte går att använda resultaten för indexberäkning, de blir för osäkra.
Men skit i att använda de för indexberäkningen då, men låt de stå med i statistiken över avkommorna. Tex 3 st som tävlar i flt eller körning eller vad det nu är. Nu är det ju bara hoppning och dressyr som syns.
 
Senast ändrad:
Sv: Tävlade körhästar

vi letar efter bra dressyrhästar med bra psyke. Vinner du dressyren har du stor chans att vinna totalt på körning. Det är nästan samma i fälttävlan tror jag.
 
Sv: Tävlade körhästar

Helt fel här Ramona.

Resultaten för fälttävlan står med och har gjort hela tiden både på individen och föräldrarna. Se exemplet Stand by Me, och hans mor, alla tiders förnämsta fälttävlans producent Princess Fair. Hon har hela 8 avkommor som tävlat denna gren.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/421-stand-by-me-swb

http://www.blup.se/sv-SE/horses/17248-princess-fair

Däremot är det synd att inte detta påverkar hennes BLUP index på ett positivare sätt. Det beror ju på att man i denna gren, pga få hästar, få starter, skulle få ett meninglöst statistiskt material. Varenda person med en hjärna, kan ju trots allt se hur oerhört meriterat detta sto är, just för fälttävlan.

Att ASVH tappat bort intresset för körning är tråkigt, var ju en gammal parad gren för SWB hästar. Hästar med "drag" bakgrund har ju ofta legat väl framme då man vill producera hopphästar, t.ex Holstein, KWPN med sina tidigare gelderländare. På gamla Flyinges tid var ju ofta de bättre spannhingstarna de som producerade dåtidens hopphästar, Nepal, Lansiär, Sombrero, Niarchos, Jarramas med flera. Körning ger mod och styrka i bakdelen.

Allmän fråga: Finns det någon i svensk avel verksam halvblodshingst idag, som kan köras? Vi får undanta Celle hingstarna för där tror jag i stort sett alla fortfarande körs.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 431
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 584
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 427

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp