Tävling, LC:1 eller LB:1?

linnsan

Trådstartare
Hade tänkt vara med på en klubbdressyr nu den 13:e maj. Frågan är om jag ska ta LC:1 eller LB:1 (finns bara de att välja på).

Han är ju utbildad en rätt bra bit över, även om allt inte är varken perfekt eller sitter helt klockrent ännu. Svårt dock att säga hur långt över då han inte är tävlad någon dressyr tidigare.
Tänkte att jag lägger in en film och ett par bilder så får ni själva säga lite vilket ni tror skulle passa bäst:P (haha behöver lite pushning tror jag). Jag vill ju helst ta LB:n men jag tvekar ändå..

Tänkte kolla med det här om jag skaffar hästlicens till honom (ponny) tar det ett halvår från det att man anmält till förbundet innan en annan ryttare får tävla honom som ponny då? Eller har jag missuppfattat ngt?

t5.jpg


t3.jpg


t.jpg


Film kommer om en stund, ska bara klippa klart den!

Är tacksam för svar!
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Ponnyn är himla fin och söt, och det är svårt att säga vilken klass ni ska rida. Det beror ju lite på era starka och svaga sif´dor också. Jag ska debutera på en liten klubbis om två veckor och väljer L:C1. Det är ett rätt käckt och enkelt program som ger bra rytm och flyt. Jag gillar att det inte är en halt på inridningen heller. Bra för mig och min häst så att jag ka n ha en bra bjudning från början:).

En sak som jag tänker på på bilderna är dock att din sits behöver arbetas på. Du behöver komma ner i sadeln, korta tyglarna och vrida om händerna. Och få upp blicken.
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Ja precis, det är inte helt lätt att välja, men lycka till på din tävling! :)

Ja, min sits ska vi inte tala om:crazy::angel: den är inte bra:o

Ja, sadeln har åkt fram med så det ser dumt ut, säger det innan någon börjar kommentera det.
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Alltså det är lite svårt att säga något alls egentligen. Jag ser ingen linje eller tanke i den ridningen på filmen? Du joxar, korta, flyttar och byter-men jag ser ingen plan? Sadeln ligger för långt fram och jag hade gärna sett att du koncentrerade dig mer på din sits och att rida en trevlig grundridning med hästen framför skänkeln till en mjuk ickebackande hand. Ponnyn kan ju redan det mesta så det är en snygg grund som ska arbetas fram-inte bara göra en massa jox.
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Okej, ja min sits har jag redan sagt är dålig och sadeln har jag också kommenterat. Det är en dressyrsadel som jag använt kanske fem gånger, rider annars i en bomlös..

Men hur menar du att jag ska få honom starkare utan att göra övningar som stärker honom? Att han går bakom lod är jag medveten om, något som jag dock jobbar väldigt mycket på. Han var arbetad väldigt mycket med att bara knycka på nacken (följde inte handen alls) där han var utlånad så det kommer strundtals tillbaka när han blir svag. Tar gärna emot tips :)

Filmen var för att visa lite vad han kan, så man kan kolla tillbaka sen när det har gått ett tag. Jag är inte en sån som direkt gillar tanken på att rida varv efter varv och göra samma sak så brukar göra lite allt möjligt. Tanken med ridningen? Är ju att få honom starkare. Vad hade du velat se på filmen?

Tack för ditt svar!
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Om hästen inte går fram till handen, så är det svårt att få den igenom kroppen och ärlig i sitt arbete.
Din häst går inte fram till handen, antagligen för att den går i ett sådant undertempo! Innan man fått hästen mellan hand
och skänkel är det ingen idé att göra rörelser. Har man hästen mellan hand och skänkel så blir rörelserna superlätta.

Övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar, övergångar och temoväxlingar.

Sedan så skulle jag aldrig lägga på den där dressyrsadeln på hästen ingen, den hämmar hästen väldigt mycket!
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Tack för ditt svar!

Ja, fast han verkar bli svagare när vi ökar, om du kollar på filmen från 1:23-1:30 ungefär. Men det är ju inte bara då som han blir svag givetvis. Övergångar jobbar vi en del på, men jag är lite sån att jag glömmer bort dem ibland så de behöver givetvis jobbas på ännu mera!

Nej precis, den sadeln ska säljas så får vi se när vi hittar en ny!

Vet ni hur noggranna de är på klubbtävlingar om att man ska ha dressyrsadel. Tror ni det skulle gå bra med en bomlös? Det är en vanlig bomlös, inte med engelskt stuk.
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Fast jag pratar inte om att öka, utan om att rida i ett arbetstempo där hästen har en ärlig chans att bjuda fram till bettet,
framför allt i traven. Jag vet inte hur det är angående att rida med bomlöst på klubbtävling, då får du nog kontakta klubben
du tänkt tävla på. :)
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Nej nej, inte ska man rida varv på varv på volten. Men det jag hade velat se är som IW skriver massor av övergångar på stora mjuka volter där hästen är rundare i överlinjen. När den är bra och ärlig i sin form där börjar du utveckla med skänkelvikningar och be om mer samling. Som det är nu syns det inte att grundridningen sitter, det ser antingen hastigt och forcerat ut (när du flyttar sidvärts) eller väldigt backande ut när du tar upp-för det du gör är inte en korrekt samling där hästen är framme för skänkeln-hade det varit det hade hästen burit sig själv och du hade inte suttit med händerna i magen.

Om din bomlösa ligger bättre än denna sadeln så rid i den ist:). Och läng läderna;).

Lägger in en av de mest inspirerande filmerna på lösgörande arbete som visats på buke:P. Waco och hennes Ådi som ligger på msv A nivå:)
http://www.youtube.com/watch?v=aUl-jo4yTFs
 
Senast ändrad:
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

På klubbisar brukar dom vara lite snällare, så kolla om du får rida i den bomlösa ist:). Jag har ridit programridningar visserligen på hackamore:p. Är det inte riktig tävling brukar man kunna lösa det mesta:).
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Okej men det låter bra :)

Ja precis, övergångarna ska jobbas på! ;)

Han blir lite väl pigg och stark ibland men formen blir ändå bättre för varje vecka, vilket är skönt då det är jobbigt att behöva backa så mycket i träningen :P

Men tror ni vi är redo för LB:n eller ska jag istället ta LC:n? Det är ju den 13:e maj så jag har ju lite lite tid på mig..
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Du måste rida lite mer framåt!
Hästen blir trippig, tråkig och hamnar bakom hand.

Våga rida fram lite så blir det mycket trevligare och kommer se mycket bättre ut.
Upp och fram med handen, vrid om handen, kortare tyglar.

Koncentrera dig mer på sitsen än hur ponnyn går och våga rida in honom i bettet.

Sen kanske den där sadeln borde kollas upp, ser inte ut att ligga vidare bra?
 
Senast ändrad:
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Tack för ditt svar :)

Rida fram och övergångar står högst upp på listan nu ;)

Angående trippigheten så tror jag det var en kombination, dålig ridning där han inte kom fram till bettet - väldigt pigg ponny (också lite därför jag får tjuvhålla= trycker in huvudet) - nyligen avskodd - löst blött underlag - dåligt sittande sadel. Så det var nog rätt många faktorer som spelade in tror jag..

Ja sadeln har jag redan skrivit om :)
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

KL
TS har frågat om vilka klasser hon kan tänkas starta i, istället blev tråden en tips och synpunkts tråd hur hon ska rida rent allmänt ;)

Hästen är väldigt lydig, är stadig i övergångarna, och spårar fint. Den lär platsa på en LB klubbdressyr utan problem anser jag.
 
Sv: Tävling, LC:1 eller LB:1?

Jag skulle satsat på LB
(LC1 är så tråkig föreslå att de har LC2 istället nästa gång, mycket bättre LC program)

Vad gäller hästlicens så behövs inte det förrens man tävlar regionalt, vill du starta den i en lokal häst-tävling behövs det inte anmälas till förbundet

Men om du startar ponnyn på en hästtävling även om den har lokal-nivå krävs ett "stadigvarande ryttarbyte" för att den ska få tävla som ponny igen.
Dvs den kan inte ena helgen tävlas som storhäst för att nästa tävlas som ponny.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 435
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 758
Senast: a1agnlju
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 140
Senast: Meggan
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp