Tävlingar 2016

Hade tänkt att åka och titta en dag, ska titta på en häst där men sen blev jag osäker på om jag vill betala 165 kr i inträde. Jag är inte mot att man ska ta inträde på event men 165 kr är rätt saftigt tycker jag.

Du har kanske sett men man får 30% rabatt om man anger Sveland som rabattkod. Då försvinner ju en 50-lapp iaf!
 
Var på Hovdala igår. 165 kr..för vad? Vilken flopp. Eller så hade jag kanske för stora förhoppningar med tanke på deras marknasföring? För den var ju jättebra! Området är jättevackert, naturen underbar. Men för 165 kr hade jag ju väntat mig något mer kan jag säga, mer än några utställare, EN korvbod med 2 personer i (ganska otrevliga dessutom "vi kan väl inte hjälpa att servetterna är slut eller?!"), dvs där kunde du köpa en korv med bröd och läsk för 50 kr. Punkt. Inget annat. Slottsrestaurangen sålde buffé för 195 kr (lång kö). Enligt ryktet skulle det finns ett slottsfik också men vi kom aldrig dit pga det var så mycket folk. Sen såldes inget mer. Terrängbanan var fin, hindren välgjorda, ett litet vattenhinder (en "spegel") men det fanns inga banritningar/skisser och när vi kom visste vi inte var banan gick heller så vi missade några ryttare för banan var en bit bort. Inga startlistor på alla klasser, varken i pappersform eller på eqiupe. Från hästparkering till start/mål var det iaf 15 min gångväg/skrittväg för ryttarna och skötarna, tur man inte glömde något..hehe.
Jag vet inte hur de ska ha kunnat sätta sprätt på runt 4 miljoner på detta (men antar att det är löner?). Jag hoppas det utvecklas till nästa år och jag hoppas arrangemanget blir kvar för omgivningarna är fantastiska.
 
Var på Hovdala igår. 165 kr..för vad? Vilken flopp. Eller så hade jag kanske för stora förhoppningar med tanke på deras marknasföring? För den var ju jättebra! Området är jättevackert, naturen underbar. Men för 165 kr hade jag ju väntat mig något mer kan jag säga, mer än några utställare, EN korvbod med 2 personer i (ganska otrevliga dessutom "vi kan väl inte hjälpa att servetterna är slut eller?!"), dvs där kunde du köpa en korv med bröd och läsk för 50 kr. Punkt. Inget annat. Slottsrestaurangen sålde buffé för 195 kr (lång kö). Enligt ryktet skulle det finns ett slottsfik också men vi kom aldrig dit pga det var så mycket folk. Sen såldes inget mer. Terrängbanan var fin, hindren välgjorda, ett litet vattenhinder (en "spegel") men det fanns inga banritningar/skisser och när vi kom visste vi inte var banan gick heller så vi missade några ryttare för banan var en bit bort. Inga startlistor på alla klasser, varken i pappersform eller på eqiupe. Från hästparkering till start/mål var det iaf 15 min gångväg/skrittväg för ryttarna och skötarna, tur man inte glömde något..hehe.
Jag vet inte hur de ska ha kunnat sätta sprätt på runt 4 miljoner på detta (men antar att det är löner?). Jag hoppas det utvecklas till nästa år och jag hoppas arrangemanget blir kvar för omgivningarna är fantastiska.
Jag håller med om att matservicen var usel. Caféet såg jättefint ut, men efter att ha köat över en kvart utan att ha kommit särskilt mycket närmre gav jag upp. Jag stod i kön till korvståndet för att köpa kaffe ungefär lika länge - när jag kom fram var kaffet slut. Det hade varit så mycket bättre om de hade haft ett par olika korvstånd - och minst ett ute på terrängbanan eftersom det ändå var rätt långa avstånd. Där hade de även kunnat ha ett stånd med typ bara kaffe och kanelbulle (helst en fogarellimoppe) ute på banan, de hade sålt som smör tror jag. Sen hade det varit bra om de haft tydligare övergångar med funktionärer som särskilde sig på något sätt från publiken - västar, funktionärströjor, armbindel, whatever. Men visst finns det potential framåt - om de lyssnar och tar till sig! (Och jag håller med om att 165 kr i inträde (+40 för parkering) är i saftigaste laget.
 
Vi var också på Hovdala igår (nöjde oss med Sveland Arena idag).

Hade varit iväg på fölvisning på fm så kom in på området precis en kvart innan Bruce skulle gå ut i terrängen, lite stressade och tycker också det kunde varit lite bättre skyltat var terrängen var någonstans. Blev också lite förvirrat när vi skulle in, vi ställde oss och köpte biljetter vid första kassan, men sedan var man ändå tvungen att gå bort och gå in genom "huvudentrén"...
Iaf hittade vi ut till terrängbanan så vi stod och såg första halvan av banan inkl ett par kombinationer. Efter ett par ryttare gick vi upp en bit i backen och kollade vid vattnet och är CCI* var klar gick vi runt hela CCI** banan. Vi hittade ett korvstånd halvt gömt inne i trädgården där det bara var ett par personer i kö så gick snabbt! Såg att det fanns folk som hade någon sorts blad där det nog fanns banskisser men vi hann inte kolla efter dem när vi kom så kollade banskissen via mobilen.

Fina hinder och rolig bansträckning runt slottet, upp i backarna och sedan en bit bort på ett fält. De har ju sagt att de vill ha lite Engelsk känsla typ Badminton, och där har jag aldrig varit, men tycker faktiskt att själva terrängbiten påminde om "Festival of British Eventing" i Gatcombe Park som vi besökte förra sommaren! Mässan var ju däremot inte alls jämförbar även om det var lite samma idé fast typ nedskalat till en knapp tiondel.

Tycker absolut att det finns potential att bli något riktigt bra och det var mycket folk där! Till nästa år hoppas jag de tar tag i att bygga ett ordentligt vattenhinder för det som fanns nu var typ bara en liten pöl. Beroende på hur stort hästarna hoppade ut över nedhoppet så hann de i princip bara landa och ta max ett galoppsprång innan de var ur vattnet igen. Alla klasserna (Lång/kort 1/2*) hade samma väg i vattnet, men 1* hade alternativ väg som ganska många tog när vi stod där och tittade. Den var enligt mig för enkel och/eller kostade för lite tid. Drömmen hade ju varit ett stort vatten nere i gamla vallgraven men där har de kanske svårt att få lov till att gräva ut :angel:.

Bruce gjorde en bra tävling och fick ett MER i sin internationella debut och slutade 6a av SM-ekipagen :)
 
De som hade skisser hade skrivit ut de hemma sa många vi frågade. De skisserna som fanns var i tidningen ", frågade i entrén och de hade inget men trodde det fanns något i tidningen. Det gjorde det men jag förstod inte de ärligt talat, de var olika färger utan förklaring även om man fattar att en lång är längre än en kort och det stod så konstigt typ CC1* mellan xxx och xxx (antal m alltså). Jaha? Det svåra var väl att banan gick uppför en kulle, många var trötta på slutet. Men jag trodde det skulle framförallt vara svårare vatten i SM-klass. Fast SM inom fälttävlan kanske inte är av intresse när det är så få starter? Hoppas den kommer tillbaka nästa år, det ska den väl för jag 2017 nånstans.
 
Tycker absolut att det finns potential att bli något riktigt bra och det var mycket folk där! Till nästa år hoppas jag de tar tag i att bygga ett ordentligt vattenhinder för det som fanns nu var typ bara en liten pöl. Beroende på hur stort hästarna hoppade ut över nedhoppet så hann de i princip bara landa och ta max ett galoppsprång innan de var ur vattnet igen. Alla klasserna (Lång/kort 1/2*) hade samma väg i vattnet, men 1* hade alternativ väg som ganska många tog när vi stod där och tittade. Den var enligt mig för enkel och/eller kostade för lite tid. Drömmen hade ju varit ett stort vatten nere i gamla vallgraven men där har de kanske svårt att få lov till att gräva ut :angel:.
Samma alternativ i 2* klass, även SM-klassen, så lite tråkigt vattenhinder..

Lite väl enkel bana i år, men tror de valde att inte lägga det för svårt första året. Men en coffin och en spets hade ju inte varit fel. Fantastisk miljlö och har potential att bli riktigt bra
 
Samma alternativ i 2* klass, även SM-klassen, så lite tråkigt vattenhinder..

Lite väl enkel bana i år, men tror de valde att inte lägga det för svårt första året. Men en coffin och en spets hade ju inte varit fel. Fantastisk miljlö och har potential att bli riktigt bra

Oj, trodde bara alternativet gällde 1* om de tänkte att nivån egentligen var mer 2* O_o. De enda vi såg som hade problem var just på vattnet (nä förresten, en utspringning på kombinationen innan), en som trillade av när hästen hoppade stort ut, en som fick stopp på A och en som fick stopp på B/C. Så bra att det fanns ett alternativ kanske men borde ha varit en betydligt längre runda och/eller iaf haft en lite stock i vattenkanten så de var tvungna att hoppa ner i vattnet, som det var flaggat nu behöve de ju knappt blöta ner hovarna eftersom de kunde snedda över hörnan bara.

Nej, jag saknade också flera typhinder, ingen bank/upphopp/nedhopp heller va?

Sedan tänker jag att det tar ju tid att bygga upp en hel bana från scratch också så hoppas det kompletteras till nästa år.
 
Oj, trodde bara alternativet gällde 1* om de tänkte att nivån egentligen var mer 2* O_o. De enda vi såg som hade problem var just på vattnet (nä förresten, en utspringning på kombinationen innan), en som trillade av när hästen hoppade stort ut, en som fick stopp på A och en som fick stopp på B/C. Så bra att det fanns ett alternativ kanske men borde ha varit en betydligt längre runda och/eller iaf haft en lite stock i vattenkanten så de var tvungna att hoppa ner i vattnet, som det var flaggat nu behöve de ju knappt blöta ner hovarna eftersom de kunde snedda över hörnan bara.

Nej, jag saknade också flera typhinder, ingen bank/upphopp/nedhopp heller va?

Sedan tänker jag att det tar ju tid att bygga upp en hel bana från scratch också så hoppas det kompletteras till nästa år.
Ja, tycker det borde varit något efter för 2* och ja, mer typhinder, men det kommer säkert som du säger
 
Med tanke på resultaten i alla klasser så var banan nog för lätt men det var väl inga överraskningar som placerade sig i nått SM vilket blev rätt till slut ändå.
 
Jag håller med om att matservicen var usel. Caféet såg jättefint ut, men efter att ha köat över en kvart utan att ha kommit särskilt mycket närmre gav jag upp. Jag stod i kön till korvståndet för att köpa kaffe ungefär lika länge - när jag kom fram var kaffet slut. Det hade varit så mycket bättre om de hade haft ett par olika korvstånd - och minst ett ute på terrängbanan eftersom det ändå var rätt långa avstånd. Där hade de även kunnat ha ett stånd med typ bara kaffe och kanelbulle (helst en fogarellimoppe) ute på banan, de hade sålt som smör tror jag. Sen hade det varit bra om de haft tydligare övergångar med funktionärer som särskilde sig på något sätt från publiken - västar, funktionärströjor, armbindel, whatever. Men visst finns det potential framåt - om de lyssnar och tar till sig! (Och jag håller med om att 165 kr i inträde (+40 för parkering) är i saftigaste laget.
Det fanns runt 5-6 övergångar på banan där vi hade folk på plats med Neongula västar men personalen räckte inte till. Jag var övergångsansvarig som det heter och det är sjukt svårt att få folk frivilligt att hjälpa till.
På lördagen var det otroligt mycket folk och det var grymt kul, söndagen stannade nog folk hemma.
Banorna var långa med fina hinder (första gången jag sett det hela) men visst saknades lite bankar, spetsar m.m., däremot tror jag många underskattade den kuperade terrängen då flera ekipage såg trötta ut halvvägs.
SM med 7 som kom till start var ju lite sisådär och hoppas att inte svensk FT dör ut nu......
 
Jag hoppas det utvecklas till nästa år och jag hoppas arrangemanget blir kvar för omgivningarna är fantastiska.
1) Det fanns 5 olika matställen. 3 korvkiosker :) Dottern håller med om att det behövs fler i mellannivå. 2) Banskisser fanns i informationen + några andra ställen :) 3) starttider låg på equipe i ett tidigt skede! (dvs onsdag med uppdatering fredag lunch för terrängen) Hur kunde ni missa dem? Fanns även utskrivna startlistor med alla på ett papper. Gick åt sådär 150 st så några hittade dem. :)
Men där var många saker att utveckla. Otroligt att få ihop det med de förutsättningarna som fanns.
 
Vad jag sett å hört var priserna i Hovdala rent ut sagt oförskämda gentemot besökarna.

Vad gäller banbyggande kan en äkta bra banbyggare bygga vettigt från år ett. Det bevisades i Millstreet häromåret å senast vid EM i Vilhelmsborg förra helgen där Lasse C leverade en bana i absoluta världsklass.

I övrigt tror jag Sverige skulle ha exremt mycket mer nytta av fler nationella tävlingar på hög nivå än mikroskopiska försök till internationella diton.
 
I övrigt tror jag Sverige skulle ha exremt mycket mer nytta av fler nationella tävlingar på hög nivå än mikroskopiska försök till internationella diton.
Fast ryttarna kommer inte på nationella tävlingar på "hög" nivå. Ger varken kval eller poäng. Krasst men sant. Jag tror på denna tävlingsplats! Den kommer bli riktigt bra. Den har förutsättningar för det.
 
Fast ryttarna kommer inte på nationella tävlingar på "hög" nivå. Ger varken kval eller poäng. Krasst men sant. Jag tror på denna tävlingsplats! Den kommer bli riktigt bra. Den har förutsättningar för det.

Fast det finns ju inga tävlingar på hög nivå och har inte funnits på flera år, så det är ju svårt att säga. En nationell 2* klass har ridits i år med 31 starter. Dom flesta spyr ju på att det är så satans dyrt med internationellt både arrangörer och ryttare så det kanske är tid för fler nationella nu. Hur många är sugna på att punga ut över 5000 spänn för att debutera i en 2*? Inte jättemånga. Tro fasen det knappt finns några ryttare på den nivån. Med den utvecklingen kommer bredden försvinna.
 
Skulle iallafall behövas 2 st nationella 2* till under säsongen. En på sommaren och en på hösten förutom Tågarps på våren. Tror fler 1* ryttare hade provat på att ta sig vidare uppåt då!

Tänker på vilka tävlingsplatsen som skulle kunna ha. Flyinge under ft veckan? Hade det varit omöjligt? Hermanstorp på hösten hade egentligen oxå kunnat ha. Dom har ju haft förut och har ju en längre bansträckning nu. Tänker bara på att fler hade blivit mer sugna att ta sig vidare om dom får rida någon 2* istället för att det blir en ekonomisk omöjlighet bara att prova. Närmre 5000 är mkt pengar att lägga bara för att prova på tänker jag!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: ufot
·
Tävling Vet att det finns en gammal tråd om detta, men det kan väl vara kul att starta upp en ny😉 Så, vad är det sjukaste/värsta som ni sett...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 667
Senast: corzette
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 618
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp