Tävlings- eller träningsmål 2016

Gry

Trådstartare
Vad har ni för mål till nästa år? Vad är det ni skulle vilja uppnå? Har ni delmål och "slutmål"?

Mina mål för 2016 är att få min goding att hitta sig i en trevlig bra form i tölt. Hon har tidigare gått i hög form, gått emot hand och känts stel, även om takten och det andra har funkat. Nu har vi hittat en bättre form, släppt något och blivit mjukare. Som en del i det orkar hon inte riktigt tölta på i friskare tempo. Hon behöver hitta ny balans och sätta lite nya muskler. När vi gjort det, och hon tar förhållningar och är mjuk tänkte jag börja med passen. Hon är väldigt pigg och framåt och vill gärna lägga sig i pass. Men hon blir då också stark och vill inte lyssna, bara springa, så jag vill vänta lite. Vi har också tävlat lite detta år med väldigt varierade poäng, Jag har fått allt mellan 3,5 och 6 i samma gångart vid samma tävlingstillfälle, eftersom det faktiskt varit så ojämnt på banan. När hon går bra, går hon väldigt bra, men när hon vill fram, förbi eller inte vill lyssna, ja då går hon emot och blir riktigt tråkig. Vi kämpar också med galoppfattning i ena varvet. Det är svårare helt enkelt. Equiterapeuten har varit och låst upp en låsning och det har blivit bättre.

Således är det följande mål som gäller 2016:

  • Våga tävla utan att kräkas ner hela mig och hästen och våga rida och inte sitta stel som en pinne och inte våga andas. Komma över tävlingsnerverna och ha kul.
  • Få en jämn bedömning, dvs att vi är jämna och samspelta på banan. Nu siktar vi på 5.0 eller mer.
  • Om det känns rätt så skulle det vara jättekul att tävla femgång i slutet av säsongen, men det skulle räcka med att bara ha börjat med passen ute.
  • Hitta/utveckla en trevlig mjuk form i tölt
  • Min dröm är annars att tävla med steglängdsökningar och nedtagningar. Finns inget bättre än att se mjuka lösgjorda hästar som axar på så håret reser sig för att sedan mjukt bromsa in på nästan osynliga tygeltag och en tung rumpa för att sedan samla ihop sig för en mjuk men ändå kraftfull kort tölt som sedan axar iväg på nästa långsida- bättre än sex nästan. Det är det ultimata ridprovet för mig och min häst - som verkligen inte tycker att sakta in är hennes grej. Om det blir den tävlingsgrenen i år eller inte återstår att se, men någon gång så.
  • Och hålla sig skadefri inte minst. Ta i trä. Och allt det där.

Så vad har ni för mål med 2016?
 
Kul tråd.

Karl: fortsätta träna grunden med kvalitetsförbättring framför allt i tölt och kunna hitta lite tempoväxlingar.
Isa: rida igång igen (henne har jag slarvat lite med), jobba med grunden och träna upp tölten lite.
Snorri: fortsätta träna. Möjligen debutera i tävling, tror att hästen kommer att "tåla" det men är osäker på om jag tycker att jag har tid eftersom jag har en del andra tävlingar inom andra discipliner inbokade. På långt sikt kanske kunna starta en öppen femgångsklass. Snorri har nu varit riden i ca ett års tid, så han är ganska "grön" i ridningen ändå. Hans galopp var rätt tråkig men har börjat förbättras ganska mycket nu sista veckorna.
Undri: fortsätta grundridningen i alla gångarter, få honom lite stadigare i tölten och traven så han inte byter gångart utan att jag ber om det. Förbättra steglängden i framför allt trav eftersom han är lite trippig. Kanske starta någon lätt klass om jag tycker att jag hinner? Undri är riden i ett knappt halvår och behöver alltså få en hel del till ridning i sig och just nu har han vintervila för att smälta chocken med att bli inriden som sjuåring efter att ha bestämt allting.
Aldar: sätta igång igen (vintervila för unghästen) och fortsätta träna. Traven behöver bli bättre, är lite fyrtaktig emellanåt. Skaffa bättre kontroll över tempoväxlingarna: även om han har ett ganska stort spann så är det än så länge rätt mycket slumpen och Aldar som bestämmer vilket tempo vi håller. Det är dock jag som bestämmer vilken gångart så det är inte så illa. Aldar blir fem år vid nyår så han är inte så "stor". Ska med största sannolikhet inte tävlas -16 eftersom han är så ung som han är, men ska väl duga till tävlingshäst på beskedlig nivå framöver.
Fundera lite till på om Aldar ska visas (antagligen inte) eller kastreras (antagligen). Han har BLUP ca 116 vilket är skälet till att han fortfarande går som hingst. Det som talar emot visning är att han är av mindre modell och därmed är antagligen inte efterfrågan så stor. Dessutom tror jag inte att gångarterna räcker till riktigt.
 
Åhh den här tråden längtar jag alltid efter :banana:

Den lille röde; målet med honom är att få honom avslappnad i alla situationer och inte falla tillbaka till gamla spår ( som han hade innan jag fick honom i februari, han var bara riden på stångbett och med låsningar i hela kroppen, en helt spänd käke och en nacke sim hade en förskjutning på ca 2 cm :( ) han har många ting som fortfarande sitter i huvudet på honom, men gör framsteg hela tiden :up:
Tävlingsmässigt så skulle jag vilja sniffa lite på 6-sträcket:p men där är vi inte än på länge, men det är en dröm att rida V1 på 6,0 :angel:
Vill också prova på att rida nån T4 :bump:


Lilleman; målet med honom är att han ska igång lite smått nu efter nyår :banana: och ridas lite mer o gångsättas o uppleva lite nya saker och bara ha det kul :) Kommer förmodligen kastreras också, han blir 4 år så det ska till ett beslut om det också :crazy: :nailbiting:


Mitt eget mål är som vanligt att utvecklas som ryttare :angel:
 
Kul tråd :)

Mål med Glodis är att ev ta fram pass och visning. Tävlingsmässigt satsar vi på att få 6 för alla moment . Hade varit kul att kvala till geadinga SM också.

Legolas blir 3år och det är dags för inridning till hösten. Visades på unghästchampionatet iår och ska ev försöka kvala nästa år också om han kommer hem "i tid" (ska lånas ut för betäckning). Ska bli riktigt spännande att rida in den här pärlan!
 
Först å främst ska jag klämma ut en bebis men sen skall hästarna igång ordentligt igen.
Rökkvi - Målet är väl att tävla GK SM igen med bättre poäng (o väder än sist), vi är redan kvalade men vi tävlar nog några mer GK tävlingar innan.
Mozart - unghästen skall igång och töltsättas ordentligt, han har löjligt nära till tölten men inte framtagen helt när jag red in honom, så skall han skolas lite mer än dom 3 månaderna som han reds.
Nadun - fölet skall avvänjas först någon gång i mars eventuellt sen skall hon ridas igång, vilket jag längtar efter hon är så kul att rida, vill alltid sitt bästa och försöker till Max:love:.
Förhoppningsvis kommer vi igång såpass att hon kan tävlas och vi skall träna upp passen ordentligt, vi hann bara nosa på den innan vi upptäckte att hon var dräktig..
Fölis skall bara få växa till sig :love:
 
Kveikja hoppas jag skall bli mjukare och jämnare i båda sidor, bli starkare i god form och kanske komma vidare och hitta samma goda form stabilt i tölten. Hoppas oxå att vi skall komma längre med frihetsdressyren! Att hon lär sig ligga ner på kommando, buga utan hjälp och bli starkare i galoppen vid hand. Jag hoppas vi skall hitta samling i frihetsdressyren, både i skritt o trav.

Snöggur har jag nog inga egentliga mål med, att faktiskt hålla igång honom får vara det stora målet. Hålla honom mjuk, lösgjord och att vi tycker det är roligt att jobba ihop. Hans pt får fortsätta arbetet med samling och muskelbyggande.

Meyja o Rá skall utbildas!! Jag satsar på att de båda skall vara med på klubbens inofficiella tävling i sommar. Innan det skall de vara töltsatta. Klara längre ridturer i gott tempo.

O jag själv skall bli mer liksidig och lära mig ännu mer ur den klassiska dressyren!
 
Laukur ska fortsätta stärka sin överlinje och bli ännu mera självbärande, detta främst i tölten som är det svåraste! Funkar det där får vi mycket gratis till de andra gångarterna :) Jag ska lära mig lita på mina ytterhjälper och få koll på händerna :angel:
Vi ska starta en Firmakeppni nästa helg mest på skoj men målet är ändå att ha känslan i både tölten och traven inne i ridhuset.
Till våren ska vi starta en eller två tävlingar och vill givetvis öka poängen från i höstas. Även under hösten blir det ett par tävlingar med samma mål. Kommer antagligen bli några pay & ride också under året.
Ska försöka rida för tränare iallafall en gång i månaden med start nu i januari :)

Ljómi ska ridas in. Han är påbörjad och har haft både min man, mig och äldsta dottern (3,5 år) på ryggen. Han är van vid utrustning. Målet just nu är att jag ska ha ridit ut honom utan sällskap innan februari är slut. Mycket fokus kommer ligga på att få fram muskler och kondis utan ryttare så han är med som handhäst, promeneras och longeras.
Mars och april kommer bli vila sen sättas igång och vara med på en uppbyggande kurs för Susanne Widner. Har tänkt ha med båda hästarna på den. För Ljómi blir det mest miljöträning :)
Andra halvan av året ska han utbildas mer och mer med inslag av vila när det behövs. Mer exakta mål kommer väl när vi nått det första och andra målet som jag satt :)
 
Alltid kul läsning, denna typ av tråd :)

Mina mål är främst acceptansen av bettet och ramen även vid högre krav. Hitta en kombination som funkar för oss båda.
Att stärka galoppen och få den mer arbetsbar. Vill kunna hoppa en enklare bana utan att tappa galoppen.
Hitta och behålla takten i tölten med lite mer energi.
Jobba vidare med inkörningen.
Kunna möta stora fordon på ett säkert sätt.

Tanken är att åka på några inofficiella tävlingar i vår och kanske någon lätt klass om det känns bra.
Åka på lite P&J.
Förhoppningsvis skaffa en vagn.
 
Alltid kul läsning, denna typ av tråd :)

Mina mål är främst acceptansen av bettet och ramen även vid högre krav. Hitta en kombination som funkar för oss båda.
Att stärka galoppen och få den mer arbetsbar. Vill kunna hoppa en enklare bana utan att tappa galoppen.
Hitta och behålla takten i tölten med lite mer energi.
Jobba vidare med inkörningen.
Kunna möta stora fordon på ett säkert sätt.

Tanken är att åka på några inofficiella tävlingar i vår och kanske någon lätt klass om det känns bra.
Åka på lite P&J.
Förhoppningsvis skaffa en vagn.

Körning är kul!
Även om jag inte kör med mina islänningar utan med "norska fullblod".
 
Man tager vad man haver:p Har påbörjat inkörning av min ponny med. Dock har han lite mer nerv så får se om vi vågar utanför banan med vagn där med.
Ja.
Jag testade tömkörning med Aldar förra sommaren, men det blev tömmar över allt och Aldar blev stressad och jag har inte tillräckliga körkunskaper för att bry mig om att fullfölja inkörning av honom.
Att jag ens tänkte tanken var att jag var lockad att börja jobba med honom men inte tyckte att jag skulle börja rida. Då var körning ett alternativ, tills Aldar upplyste mig om att det var en dum idé.

Så Aldar är ridhäst och får så bli, och norskarna får stå till tjänst för både ridning och körning.
 
Målet är en lydig häst som lyssnar på mig i alla lägen. Padock fungerar fint, fick beröm av min isländske tränare att pållen har blivit lugnare och rör sig fint. Vi är redo att gå vidare med utbildningen. Uteritter är han fortfarande för taggad för att lyda fullt ut. Förra året red jag ett par tävlingar och uppfyllde förra årets mål att vi skulle hålla de fyra gångarterna på banan. I år ska vi finslipa gångarterna, lugna ned tempot och få mer bärighet och en avslappnad skritt. Potentialen finns men han är inte lättriden på banan, skulle kunna bli en bra tävlingshäst med bättre ryttare. Men vi tar det i vårt tempo och satsar på att vi båda tycker det är kul med ridning i första hand.
 
Mål 2016:
* Fortsätta utbildningen av min valack som blir fem. Vi tränar mot tävling men det blir troligtvis ingen start under 2016, men det vet man aldrig.
* Fortsätta utbildningen av mitt sto som blir sju, planen är att hon ska bli framtida barnhäst. Eventuellt starta någon lätt klass nu när hon har lärt sig tölta ordentligt.

Ha kul! :)
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Flaekja: Fortsätta träna och träna mer. Ska verkligen försöka rida minst fem gånger i veckan. Trafikträna! Flaekja är trafiksäker men mina hjärnspöken säger annat.
Samt försöka få 5.0 på tävlingarna

Askur: fortsätta utbilda honom. Han har vilat alldeles för länge så jag kommer börja om helt och hållet med honom.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Det är väl dags att uppdatera detta lite och checka av hur det har gått!
Följande har hänt för oss:
  • Våga tävla utan att kräkas ner hela mig och hästen och våga rida och inte sitta stel som en pinne och inte våga andas. Komma över tävlingsnerverna och ha kul. Tja, det har nog gått delvis bra. Jag är pirrig men det känns mest som att jag taggar upp. En gång var jag apnervös och hoppade av en final, då min pålla hade dragit med mig på uttagningen. Jag ville INTE att det skulle hända igen.
  • Få en jämn bedömning, dvs att vi är jämna och samspelta på banan. Nu siktar vi på 5.0 eller mer. Hamnade precis på strax över 5.0 på en tävling och har fått jämnare bedömning. Men så särskilt mkt samspelta har vi inte varit varje gång vi tävlat. Bättre på slutet.
  • Om det känns rätt så skulle det vara jättekul att tävla femgång i slutet av säsongen, men det skulle räcka med att bara ha börjat med passen ute. VI har börjat med passen ute med varierat resultat. Pållan min tycker det är kul och det tar fram hennes bästa och sämsta sidor om vartannat. Hon blir stark och ibland lite dum. Men andra gånger blir hon tokfokuserad, taggad, lyhörd och nöjd. Måste jobba hårt med grundlydnad. Hela tiden. Och det går som en röd tråd genom allt vi gör. "Egen vilja" är bara förnamnet.
  • Hitta/utveckla en trevlig mjuk form i tölt Inte framme i mål än, men det blir bättre och bättre
  • Min dröm är annars att tävla med steglängdsökningar och nedtagningar. Finns inget bättre än att se mjuka lösgjorda hästar som axar på så håret reser sig för att sedan mjukt bromsa in på nästan osynliga tygeltag och en tung rumpa för att sedan samla ihop sig för en mjuk men ändå kraftfull kort tölt som sedan axar iväg på nästa långsida- bättre än sex nästan. Det är det ultimata ridprovet för mig och min häst - som verkligen inte tycker att sakta in är hennes grej. Om det blir den tävlingsgrenen i år eller inte återstår att se, men någon gång så. Vi var verkligen på gång under träning att sätta fina nedtagningar men efter att jag åkte på semester ett par veckor och jag lånade ut henne på underhållningsridning har hon tappat mkt i just detta (men blivit bättre på annat) Jag har anmält mig till en tävling i just detta i september men hur det går, det återstår att se. (HJÄLP!!)
  • Och hålla sig skadefri inte minst. Ta i trä. Och allt det där.Ta i trä, ta i trä.

Hur går det för er andra? :banana::banana:
 
Jag har inte varit med från början men rider bl.a. min egen Olga som jag satt på första gången i september. Alla gångarter sitter. Även sidförande ställa osv. Men fröken är stressad. Vi har kommit en bra bit. Hon stressar främst i trav just nu, förr var det skritt och trav. Jobbat bitvis kalasfint i skritten men tappar lätt fokus och blir ojämn i formen. Dagar när hon är på sitt bästa har vi börjat jobba på att ta det piano o traven. Så hoppas att vi kommit så pass att hon kopplar av större delen av tiden i trav innan året är slut och att vi börjat kunna jobba med tölten (hon töltar som en klocka, men vi gör inget flrbättringarbete där i nuläget.)
 
Det är väl dags att uppdatera detta lite och checka av hur det har gått!


Hur går det för er andra? :banana::banana:

Tja.
Karl: ridit tre gånger för instruktör. Tölten har fallit på plats och nu har han massor av tölt. Tydligen ganska bra gångartskvalitet också. Hittat bra flyt i tölten, skaplig form i alla gångarter, stabilitet. Kan tempoväxla lite i alla gångarter även om det blir taktmissar när jag försöker öka tölten (har dock fått tips på hur jag bäst korrigerar detta; det handlar om att han rollar lite mot galopp). Stor utveckling av den hästen hittills!
Funderar nu på att vara med på en träningstävling i höst.

Aldar: hittat en stadig, bra form i tölten, bra tempoväxlingar. Traven starkare, tack vare boots fram kan han trava ordentligt i paddocken också. Stundtals trevlig arbetsform även i traven, och galoppen.
Ska bokas tid för kastrering: börjar bli irriterande mot de andra hästarna i hagen. Eventuellt, om jag får tid för kastrering i början av september (har en ridkurs inplanerad 4 sept och vill ha med Aldar där), ha med honom på träningstävling i slutet av oktober - om han känns OK i tölten efter operationen.

Snorri: utvecklats i alla gångarter, trevlig häst att rida. Bestämt mig för att sälja som trevlig hobbyhäst. Hinner inte med så många tävlingshästar...

Undri: utvecklats och ska i enighet med tränarens förslag försöka utveckla honom som pass-häst (kan vara kul med en fyrgångare, en femgångare och en passhäst för tävling).

Isa: pensionerats pga spändhet, hinner inte med så många hästar...
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Laukur ska fortsätta stärka sin överlinje och bli ännu mera självbärande, detta främst i tölten som är det svåraste! Funkar det där får vi mycket gratis till de andra gångarterna :) Jag ska lära mig lita på mina ytterhjälper och få koll på händerna :angel:
Han har helt klart blivit starkare och takten är såå mycket bättre! Men vi har lång väg kvar och vi kämpar på. Jag har fått bättre koll på mina ytterhjälper men kämpar med min vänsterhand där jag gärna blir hängandes. Men ett stort steg att jag tänker på det alla ridpass, dock inte hela tiden.
Vi ska starta en Firmakeppni nästa helg mest på skoj men målet är ändå att ha känslan i både tölten och traven inne i ridhuset.
Den här tävlingen var inget att hänga i granen gångartmässigt haha! Men mitt lag vann maskeraden :D
Till våren ska vi starta en eller två tävlingar och vill givetvis öka poängen från i höstas. Även under hösten blir det ett par tävlingar med samma mål. Kommer antagligen bli några pay & ride också under året.
Vårens tävling gick bra! Vi var jämna och hade bra känsla så vi fick rida A-final V5 där vi landade på en delad 2a plats med strax över 5 i totalpoäng. Red b-final i T8 med strax under 5 som totalpoäng. Har ridit en pay & ride.
Ska försöka rida för tränare iallafall en gång i månaden med start nu i januari :)
Det här har jag lyckats bra med. Någon månad är överhoppad men i stort sett minst en gång i månaden har jag ridit lektion.

Ljómi ska ridas in. Han är påbörjad och har haft både min man, mig och äldsta dottern (3,5 år) på ryggen. Han är van vid utrustning. Målet just nu är att jag ska ha ridit ut honom utan sällskap innan februari är slut. Mycket fokus kommer ligga på att få fram muskler och kondis utan ryttare så han är med som handhäst, promeneras och longeras.
Mars och april kommer bli vila sen sättas igång och vara med på en uppbyggande kurs för Susanne Widner. Har tänkt ha med båda hästarna på den. För Ljómi blir det mest miljöträning :)
Andra halvan av året ska han utbildas mer och mer med inslag av vila när det behövs. Mer exakta mål kommer väl när vi nått det första och andra målet som jag satt :)
Ljómi fick massa regnskållor och fick helklippas vid nyår. Många satt på ryggen så ridningen pausades pga det. Men nu innan han fick sommarlov var han riden ut i alla gångarter både med och utan sällskap. Så målet är avklarat, dock lite senare än tänkt från början. Kursen var han inte med på pga förseningen.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Nya mål för andra halvan av 2016:

Laukur:
  • Bli starkare i fler tempon i tölten. Orka hålla bra tölt längre utan balans- och styrkeproblem
  • Stärka galoppen så det blir mer "uppförbacke" och så han orkar hålla ett riktigt kort tempo utan att bli stark
  • Jobba på bärighet och styrka i traven så att formen kommer mer och mer. Nu blir han gärna lång. Behöver bli mer swung
  • Jobba bort det sista fläsket (gäller även matte :angel:)
  • Starta två tävlingar i augusti där jag känner mig nöjd och vi haft känslan och ungefär samma poäng som i våras
  • Fortsätta träna för tränare minst en gång/månad
  • Han ska få börja lära min äldsta dotter på 4 år att rida :love:
Ljómi:
  • Komma i form och få muskler och kondis
  • Bli mer ridbar och börja jobba gångarterna
  • Få mer framåtanda även utan sällskap
  • Följa med på lektioner
Mig själv:
  • Jag vill gå ner några kilon så mina hästar slipper bära på mer än nödvändigt
  • Fortsätta styrketräna minst 2 ggr/vecka
  • Få ordning på min vänsterhand så jag inte blir hängande i vänstertygeln
  • Springa 1 mil
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Alltid kul läsning, denna typ av tråd :)

Mina mål är främst acceptansen av bettet och ramen även vid högre krav. Hitta en kombination som funkar för oss båda. Detta är nu på god väg:) Han är mer stabil i eftergiften för bettet i en mindre ram. Nu har vi börjat jobba på en högre form i tölten vilket gör bettkontakten lite oroligare igen.

Att stärka galoppen och få den mer arbetsbar. Vill kunna hoppa en enklare bana utan att tappa galoppen. Galoppen har blivit stabilare. Vi kan hålla oss på 15m volter i bra takt och senaste P&J höll han galoppen hela vägen utan att bli för springig eller passig. Här har vi fortfarande en del att jobba på.
Hitta och behålla takten i tölten med lite mer energi. Detta sitter nu på plats:banana: Vi kan hålla takten i kort tempo även på böjda spår och små volter. Energin har blivit bättre så nu fungerar även steglängdsökningar.
Jobba vidare med inkörningen. Detta är lite lagt på is pga fokus på annat och ökad träning av min ponny.
Kunna möta stora fordon på ett säkert sätt. Jobbas på. Vi kan ta med godisburken och gå och titta på när sambon kör grävmaskin/traktorn.

Tanken är att åka på några inofficiella tävlingar i vår och kanske någon lätt klass om det känns bra. Blev bara en med ok resultat. Tappade först lite sugen då vi drogs med liiite passtakt under hela våren.

Åka på lite P&J. Har blivit några stycken med gott resultat men han har fått konkurrens av ponnyn om att åka, ponny har äntligen lärt sig lastas direkt när jag är själv:love:
Förhoppningsvis skaffa en vagn. Inköp av vagn är nedprioriterat.

Under hösten:
Generellt stärka överlinjen och öka på samlingen i alla gångarter.
Befästa den högre formen i tölten samt utveckla temposkillnaderna mer.
Arbeta vidare med galoppen, behöver fortfarande bli mer arbetsbar.
Åka på någon tävling.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 235
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 169
Islandshäst Jaha, ja. Då var väl tävlingssäsongen slut, för de flesta av oss. Oavsett om vi tävlar för skojs skull eller för att tävla, så att säga...
Svar
5
· Visningar
1 930
Senast: Snurre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp