Tävlingsinstinkt?

B

Bessie

Jag har precis fått ett fullblod(fd galoppör) och har även ridit en del fullblodshästar och den uppfattningen jag har av dem är den att de oftast är mkt snälla, men att de har en tendens till att när de blir uppstressade och nervösa så är det nästan helt omöjligt att lugna ner dem, fast egentligen beror det nog från häst till häst...
Min fullblodsvallack har precis uppträtt konstig genom att, när det blir för mkt för honom, börja backa och vägra gå fram.. vet inte varför han gör så men han struntar verkligen i vad som finns bakom honom.
Men eftersom han är fd galoppör så borde han väll vilja gå fram istället för bak?? eller :confused:
Har någon nått tips att ge i dessa situationer?? :bow:
 
Sv: Tävlingsinstinkt?

ja förstog inte riktigt..börjar han backa när han bli tvungen o jobba/anstränga sej? för isf kan de vara så att han har ont nånstans så du borde nog kolla igenom honom osv.. skulle de vara så att han bara fått försej att göra så för att komma undan arbetetså när han börjar backa så ta i ena tygeln o böj halsen på honom så han kolla nästan in i ditt ben en häst kan varken gå bakåt lr framåt med helt böjd hals och då stannar han förhoppnings vis då snurrar du honom runt ett par varv stannar o ber han gå framåt igen om han backar igen så upprepa samma sak igen fast kräv att han snurrar lite fortare o nåra varv till o backar han igen så upprepa sama sak om o om igen tills han märker att de e jobbigara o börja backa för att då får man oxå snurra runtrunt massa varav. så då borde han välja de enkla alltså att gå framåt:) ja vet inte om de gjorde dej någe klokare men ja kan ju hoppas de:) lycka till du får gärna skriva om de funkade. ojj glömde en sak så fort han då tar mista lilla rörelse framåt när du ber honom beröm honom mkt!! så han fattar skilnaden mellan hur jobbigt de e att gå bakåt o hur skönt de e o gå framåt:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tävlingsinstinkt?

just backningen är ett väldokumenterat fenomen hos fullbloden:smirk: min egna hade även han en sådan period, så jag vet hur obehagligt det kan vara så det låser sig i huvudet på dem och de ger sken av att kunna backa ut för stup/ut framför bilar/in i saker. dock gav detta beteende med sig då han började känna sig hemma och vi hade byggt upp ett förtroende.

det är känsliga varelser. det enda tips jag kan ge utifrån min egna erfarenhet är att umgås mkt med den. avsuttna promenader och miljöträning är alltid bra!:)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 018
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
5 952
Senast: Woffe
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 475
Senast: Exotizc
·
Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp