Bukefalos 28 år!

tävlingsproblem - hjälp

Messy

Trådstartare
Jag började hopptävla mitt 11åriga fullblodssto i februari.
Nötte 90 hela våren med blandade resultat.


90cm CL (ute, stopp näst sista)
90cm Avd B (20, 2 stopp, 1 riv)
95cm Avd B (ute, stopp hinder 3)
90m CL (4, 1 ner) & 95cm Avd B (ute, stopp i mitten)
90cm CL (4, 1 ner)
90cm CL (4, 1 ner) & 1m Avd B (ute, stopp på kombination, första gången)
95cm CL (gräs) (12, 2 ner, 1 vägran) & 1m Avd B (ute, trillade av nästa sista)
90cm KM (stilbed.) (0 fel, 52p stil, 1:a!!)
95cm Avd B (ute, 1 stopp + 2 stopp sista) & 1m Avd B (ute, stopp första)

Orutin och var mest ute och övade tävling, både jag och häst. Men jag är ändå nöjd! Hästen hade inte tränat de höjderna innan och vi satte igång lite seriöst när ja flyttade till anläggningen där min tränare finns.
Kändes inte som att hon orkade 2 klasser. Sista tävlingen gillade jag inte alls anläggningen... Framridningen var kass och banan djup, man kom liksom ingen vart och hästen som redan överhoppar fick ju gå 120-130 kändes det som.

Sen fick hon 1 månad hel vila efter sista tävlingen (fick hovböld efter deras steniga framridning.... snark...)... + att hon sattes igång ute på landet, så 2 månader med lååånga dagar i hagen och gräs, mys, lugn.

Flyttade tillbaka till anläggningen igen och säsongen började strålande!
Fanns inga 90 så vi fick ge oss på 1m-klasser.
Kan erkänna att jag var något negativ och prestationsångest av rang, men hästen hade ett sug å ville verkligen hoppa (rivningarna var slarv för hon är het, inte ok, men förlåten!)

1m Avd B (16, 3 ner, 1stopp) <---- stoppet mitt fel, satt och slappnade av!
1m Avd B (0:a)
90cm CL (0:a) & 1m Avd B (6, 1 stopp+tidsfel) <--- stoppet helt mitt fel!
1m A:1a-LAG, Allsvenskan (ute, 3stopp)

idag: 95cm, vägrade 2 ggr på hinder 2 och 1 gång på hinder 3.
Alltså häst-:devil: ville knappt gå fram till hindret när jag skulle visa det!
Jag har inte upplevt henne som tittig innan, hon har hoppat stoppskyltar, sagoslott, bildäck, mur.... hemma även vattenmatta.

Någon som har tips? Hon var skitfin på framridningen och hoppade bra. Hon hade ett sug idag, inte det där "njaa... kanske ska noppa, NÄÄÄ".
Hon är kvick som satan och kan verkligen bestämma sig i sista sekund om hon ska stanna eller ej.

Allsv. var på samma ställe som sista tävling innan sommaren och jag hade bara dålig känsla redan innan, svor heligt å dyrt att jag aldrig skulle dit igen, men lag är lag, bara att bita ihop. Dålig framåtbjudning, dålig framhoppning osv, typ min mamma hade kunnat räkna ut att det skulle gå åt helvete... (dock hoppade hon det läskiga förstahindret... men stannade ut på ett vanligt räcke...)

Ingen röd tråd....

hilfe :cry:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Hur går det på träningarna då? Var hästen såpass tränad att den med lätthet hoppade 90-1 m på träning felfritt innan ni började tävla?
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Har hästen ont?

En kompis ponny var sån. Vissa tävlingar gick hon LA felfritt och nästa helg vägrade hon ut sig i LB, det fanns ingen som helst röd tråd och detta fortsatte och fortsatte.

De kollade upp hästen och det visade sig att den hade ont i båda fram (ej helt säker på vad det var). Hästen behandlades en gång, 3 veckors vila och sedan dess har den inte stannat en enda gång.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Hur går det på träningarna då? Var hästen såpass tränad att den med lätthet hoppade 90-1 m på träning felfritt innan ni började tävla?

Träningarna går bra!
Första fokus var anridningen, lugnt och reglerbart och att lära MIG att känna när hon hoppar av.
Nästa var att om hon rusar, då blir det att göra halt framför hindret tills dess att hon lyssnar på mig. Det brukar vi också få igenom!
Det är en smart och kvick dam så hon testar om det är samma regler varje gång osv, så som sagt, mycket fokus på enstaka hinder.
Sen kan hon tvär-damp:a i galoppen. Det är hästen som kan galoppera på stället och byta galopp i VARJE steg med bara bakbenen :cool:

Det har varit träning på tävling, alltså inga förväntningar på hela våren och hon har tränats mellan.
Hon tränar inte hela banor hemma, några hinder på rad- ja, men inte så att vi bygger upp en 90-bana.
Jag upplever att hon måste hoppa 90 på tävlingar för annars hoppar hon inge bra, blir fläng över eller mega hopp - pannkaka. Och 90 är INTE högt!
Sen blir det ju såklart en uppbyggnad, hoppa är ju inte som att klättra eller rida i skogen/ridhuset, så en viss uppbyggnad blev ju våren också!

Hindren på träningar är från uppvärmning på 70 upp till 1m, enstaka gånger 110.

Löshoppar aldrig, hon blir råstressad och stannar. Hon går knappt över en bom om jag tömkör, så ryttare är ett krav :)

Vägrar ytterst sällan på träning. Kan vara fåneri första försöket!
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Har hästen ont?

En kompis ponny var sån. Vissa tävlingar gick hon LA felfritt och nästa helg vägrade hon ut sig i LB, det fanns ingen som helst röd tråd och detta fortsatte och fortsatte.

De kollade upp hästen och det visade sig att den hade ont i båda fram (ej helt säker på vad det var). Hästen behandlades en gång, 3 veckors vila och sedan dess har den inte stannat en enda gång.

Det tror jag inte att hon har.
Hon har stått i samma stall som en veterinär + veterinärassistent hela sommaren, de borde ha reagerat om hon var halt (hoppas jag) :p

Nu ska jag inte vara för kaxig, men jag har hyffsad känsla för hur min häst känns, har ridit henne i 7år och hon känns lika på bägge fram när man rider lätt + att jag tömkör henne en del och ser henne från marken. + att min tränare och jag har såpass nära kontakt att hon skulle säga till.
Men när du säger det så ska jag be henne böja hästen fram, man vet ju aldrig om det är liiiite som inte syns/känns å så är det något som hästen känner av! :idea:

Min tränare tror att hästen helt enkelt vet att när hon är på banan så kan hon inte bli tillsagd, jag kan inte ta en fajt där så hon kan göra lite som hon vill :crazy:

Hur får man bort sånt :crazy:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Banhoppningsträningar! Här finns det massor i alla fall och det är nog rätt bra på en häst som insett att matte rider annorlunda när man är borta och hoppar bana.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag har lite samma problem som dig, fast samtidigt inte alls. Men min häst kan vägra ut sig ena starten och sedan gå nolla nästa. Också på låga 0,95 höjder.
Men hans problem är att han bli så mentalt trött av tävlingarna att han inte orkar fokusera och blir stressad. Tror någon har varit hård mot honom för han blir superstressad av att vägra.
Men lösning blev - träna på att tävla på pay n jumps. För där får man ofta vägra hur många gånger som helst, och han får träna på att inte bli stressad av vägringar eller tävlingsplatser.
Han orkar inte heller två starter - han blir totalt avtrubbad och alldeles okontaktbar.

Känns som om pay n jumps borde vara bra för dig också, då din häst inte lär sig att man får gå ut från banan om man vägrar.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Delvis knapplån

Ut på pay & jump. Det är helt meningslöst att åka ut och tävla bara för att, bara för ett slutresultat med stopp och/eller uteslutningar. Sänk höjden. Även om hästen hoppar tävlingshöjden på träning så spelar det ju ingen roll om ni ändå inte fixar det på tävling. Att man får ett nedslag då och då är inte hela världen, men jag hade i alla fall tyckt det var rätt meningslöst att tävla och få stopp var och varannan gång. Så ut och träningstävla, på kanske 70-80 cm tills ni har fått lite mer rutin.


Sen tycker jag att åka på pay and jump med argumentet "för att där får man vägra så mycket man vill", inte känns helt vettigt, åk ut och hoppa en höjd som ni känner er säkra på istället, om hästen stannar ofta behöver man troligen ta hjälp av en duktig tränare. Tycker det är ganska meningslöst att styra mot ett hinder gång på gång för att hästen slutligen ska ge upp och ta sig över på sjunde försöket :grin:
Sen handlar det ju om att ha hästen framför skänklen. Är den det så stannar den inte. Framför allt inte på sådana här låga höjder.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag började hopptävla mitt 11åriga fullblodssto i februari.
Nötte 90 hela våren med blandade resultat.


90cm CL (ute, stopp näst sista)
90cm Avd B (20, 2 stopp, 1 riv)
95cm Avd B (ute, stopp hinder 3)
90m CL (4, 1 ner) & 95cm Avd B (ute, stopp i mitten)
90cm CL (4, 1 ner)
90cm CL (4, 1 ner) & 1m Avd B (ute, stopp på kombination, första gången)
95cm CL (gräs) (12, 2 ner, 1 vägran) & 1m Avd B (ute, trillade av nästa sista)
90cm KM (stilbed.) (0 fel, 52p stil, 1:a!!)
95cm Avd B (ute, 1 stopp + 2 stopp sista) & 1m Avd B (ute, stopp första)

Orutin och var mest ute och övade tävling, både jag och häst. Men jag är ändå nöjd! Hästen hade inte tränat de höjderna innan och vi satte igång lite seriöst när ja flyttade till anläggningen där min tränare finns.
Kändes inte som att hon orkade 2 klasser. Sista tävlingen gillade jag inte alls anläggningen... Framridningen var kass och banan djup, man kom liksom ingen vart och hästen som redan överhoppar fick ju gå 120-130 kändes det som.

Sen fick hon 1 månad hel vila efter sista tävlingen (fick hovböld efter deras steniga framridning.... snark...)... + att hon sattes igång ute på landet, så 2 månader med lååånga dagar i hagen och gräs, mys, lugn.


hilfe :cry:

Det fetmarkerade.... Din häst har en tendens att stanna, orutin vid tävling med mera. Jag tycker att det är rätt taskigt att då inte ge den förutsättningar för att få känna att det är enkelt och kul. Om jag kommer till ett ställe med dålig, stenig framridning, djup bana och själv inte tycker att det känns bra, inte sjutton låter jag då den orutinerade hästen hoppa? Hellre åker jag hem...
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Det du fetmarkerade, framridningen var kass, så jag red inte mycket där utan red mer på framhoppningen och den gången (det var denna gång det var kaos) så var funktionärerna superbra och hjälpte till, sen väl på banan så visste jag ju inte hur illa underlaget var (eller hur illa det passade min häst rättare sagt).
Svor heligt att aldrig mer åka dit, men så var allsvenskans första omgång där och vårt lag var redan i kris + att jag hade bra rundor i bagaget (hösten började ju bra), så jag körde på... något jag ångrar nu ja :o
Känsliga fötter (men de har jag räddat med sulor å bästa hovslagaren, just den här gången hade jag en annan hovslagare för hon skulle bara vila ändå å hovis var ändå i stallet, något jag också fick lära mig dyyyrt att aldrig göra om) :crazy:
Men jag lovar, DET var sista gången där borta! ;)

Pay and Jump låter som en vettig idé!

DaydreamBeliever: håller med, 1 miljard vägringar är inte ok, ok om jag sätter henne i skiten, då SKA hon vägra :devil: men annars tar jag hellre en rivning, det känns som ett mer ok fel!

Tycker det är så svårt att hitta pay and jumps :( Hur gör ni? Fanns en bra tråd på buke ett tag, men den uppdateras inte längre!
Så det har ju blivit 90-95-1m avd B för att det är det som finns och som man hittar på TDB!

Jag tror ändå inte att höjden är problemet... men det skadar inte att rida några 80 å sen några 90 på pnj!!!

vet att årsta har en del, får haka dit nästa gång istället för den planerade tävlingen!


tack snälla för att ni kommer med förslag och olika vinklar på problemet!
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Kolla på hemsidorna till klubbar i närheten, här brukar både klubbarna själva lägga ut och även skriva "kom och hoppa hos oss* i varandras gästböcker.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Du kan ju alltid putta upp tråden. Vet inte var du bor, så hur läget är med P&J är i dina trakter vet jag inte.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

stockholm så det borde ju inte vara SÅ svårt att hitta :crazy:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag skulle nog sluta med att göra halt framför hindret som första åtgärd med en orutinerad häst.
Att en häst springer betyder inte att den bjuder framåt, ofta tvärtom.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag skulle nog sluta med att göra halt framför hindret som första åtgärd med en orutinerad häst.
Att en häst springer betyder inte att den bjuder framåt, ofta tvärtom.

Oavsett så ska hon ju lyssna på mig?

+ att om hon var så oärlig på träning så borde hon väl nita då? Eller hur menar du?
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Träningarna går bra!
Första fokus var anridningen, lugnt och reglerbart och att lära MIG att känna när hon hoppar av.
Nästa var att om hon rusar, då blir det att göra halt framför hindret tills dess att hon lyssnar på mig. Det brukar vi också få igenom!
Det är en smart och kvick dam så hon testar om det är samma regler varje gång osv, så som sagt, mycket fokus på enstaka hinder.
Sen kan hon tvär-damp:a i galoppen. Det är hästen som kan galoppera på stället och byta galopp i VARJE steg med bara bakbenen :cool:

Det har varit träning på tävling, alltså inga förväntningar på hela våren och hon har tränats mellan.
Hon tränar inte hela banor hemma, några hinder på rad- ja, men inte så att vi bygger upp en 90-bana.
Jag upplever att hon måste hoppa 90 på tävlingar för annars hoppar hon inge bra, blir fläng över eller mega hopp - pannkaka. Och 90 är INTE högt!
Sen blir det ju såklart en uppbyggnad, hoppa är ju inte som att klättra eller rida i skogen/ridhuset, så en viss uppbyggnad blev ju våren också!

Hindren på träningar är från uppvärmning på 70 upp till 1m, enstaka gånger 110.

Löshoppar aldrig, hon blir råstressad och stannar. Hon går knappt över en bom om jag tömkör, så ryttare är ett krav :)

Vägrar ytterst sällan på träning. Kan vara fåneri första försöket!

Varför i hela friden gör du halt framför hindren?
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Ja, men det arbetet på en orutinerad och lite "stressad" häst ska inte göras framför hindret.
Rider själv en orutinerad "äldre" häst med mycket bakom öronen och både jag, ägaren och min tränare har tänkt som med en unghäst från början, dvs det ska vara kul, enkelt och ffa inte komplicerat mentalt att hoppa.

hästar är inte jättsmarta djur och har svårt att förstå skillnaden på när man ska stanna och inte. De rusar ju inte för att vara dumma utan för att man brister i grundridningen (och det är ingen kritik mot dig, för brister i grundridningen gör vi allihopa glada amatörer).
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Varför i hela friden gör du halt framför hindren?

För att kommer jag in med en okontrollerad häst så kommer jag ut med en sådan, hon måste ju lyssna på mina förhållningar, hon kan ju inte bara bränna iväg. Senaste träningen gjorde vi så på och efter några gånger så lyssnade hon och fick till riktigt fina hopp.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 151
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 261
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 188
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp