Bukefalos 28 år!

tävlingsproblem - hjälp

Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag skulle pröva en annan tränare. Att träna banor är superviktigt! Att bara hoppa några hinder ger inte mycket om målet är att tävla.
Har du tänkt hoppa 90cm på tävling ska du hoppa 1m banor hemma klockrent.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Banhoppningsträning hemmavid skulle jag börja med om jag var du. Även om 90 cm inte är någon direkt höjd enligt dig så kan det vara bra att börja lägre och få in vana vid hur det är att tävla.

Sen skulle jag aldrig stanna framför ett hinder för att hästen inte lyssnar. Det ger dubbla budskap anser jag. Precis som att jag alltid tränat på hästar jag rider att stå still när jag suttit upp, det ska inte springas iväg på en gång så fort ryttaren kommit upp i sadeln. Samma regler jämt.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

För att kommer jag in med en okontrollerad häst så kommer jag ut med en sådan, hon måste ju lyssna på mina förhållningar, hon kan ju inte bara bränna iväg. Senaste träningen gjorde vi så på och efter några gånger så lyssnade hon och fick till riktigt fina hopp.


Lydnad och kontroll är a och o men träna då det separat. Vad ger du för signaler då du gör halt framför hindret.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Lydnad och kontroll är a och o men träna då det separat. Vad ger du för signaler då du gör halt framför hindret.

Jag tycker också det låter helknasigt med att göra halt framför hindret? Jag skulle jobbat mer med volter framför hindren, eller att jobba hästen i skänkelvikningar i trav mot hindret från sidan, och sedan räta ut det sista. Det fungerade jättebra på våran andra häst som är väldigt pigg och springig.

Jag har som sagt löst det så med min häst att jag bytt tränare, så det är mer markarbete-träningar, samt skippat alla riktiga tävlingar. Ska nu på söndag ut och hoppa pnj på 70 och 80. Detta på en häst som tidigare tävlat 1,20. Höjden är alltså inga problem alls - utan för min del är det träning att vara på tävlingsbana som är viktigt.
Jag tycker det är bra att jag får vara på banan hur länge som helst. Det var det jag menade med att det är bra att man får vägra hur många gånger som helst. Till exempel är min häst väldigt rädd för ett hörne i ridhuset - där kan jag då, om det behövs, ligga på en volt tills jag tycker att jag får en bra anridning.
För mig handlar allting om nu att tävling och träning ska vara kul, det ska flyta på bra och framför allt ska det var LÄTT så han får känna sig duktig.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Sen tycker jag att åka på pay and jump med argumentet "för att där får man vägra så mycket man vill", inte känns helt vettigt, åk ut och hoppa en höjd som ni känner er säkra på istället, om hästen stannar ofta behöver man troligen ta hjälp av en duktig tränare. Tycker det är ganska meningslöst att styra mot ett hinder gång på gång för att hästen slutligen ska ge upp och ta sig över på sjunde försöket :grin:
Sen handlar det ju om att ha hästen framför skänklen. Är den det så stannar den inte. Framför allt inte på sådana här låga höjder.

Jag kanske skrev lite slarvigt. Med att man får vägra hur många gånger som helst menar jag ju då inte att man ska hoppa högt - utan jag menar att man sänker höjden och kraven på allt och bara försöker få det att flyta. Det kommer säkert ta ett tag, för har hästen fått vanan inne att bli orolig och stanna på tävling lär den göra det även om hindren är 20 cm lägre. Det är ju som sagt inte höjden det är fel på. Men på en pnj kan man harva runt en 70 bana och det gör inget om man får tre stopp på första, för man kan fortsätta ändå, lägga volter där man vill och helt enkelt jobba för att komma runt banan så hästen inte lär sig att den slipper om den vägrar.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Hej,
Har sett några av dina rundor och några har sett riktigt stadiga och bra ut.
Den sista missade jag - vi startade senare och jag hann mest möta en uppgiven boxgranne i utsläppet som stoppade ut sig i samma klass som du.

Funderade lite bara - vad händer om någon annan rider hästen. Någon med mycket rutin. Blir det samma sak då? Fullblod är ju lite egna... Min Jalmood-are hade mycket ideer vad gällde hoppning och krävde att ryttaren var 150% bestämd att man skulle över hindret annars kunde man lika gärna låta bli. Han gillade ju att hoppa men blev ryttaren det minsta ofokuserad eller osäker så vågade han inte riktigt.
Annars håller jag med de som säger lägg ner ribban lite, lek pay n. jump på lägre höjder ett tag och höj sedan lite igen. Hon är jättefin din pålla.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

tack alla :)

Jag stoppa ut mig i andra klassen jag med ;)

Min tränare ska hoppa nästa gång på tävling (om hon kan, hon sa iaf att hon gärna testar!)
Sen hittade jag en pnj på stallet bredvid men den är inte förrän 3/12, så är det inte snö så ska jag testa på lägre!

Vad jag menar att 90 inte är högt är att jag inte har bråttom upp i kasserna och 90 är det lägsta som finns om man vill ut (åker på lok i närheten).

Jag har fått det förklarat för mig VARFÖR vi stannar framför hindret men jag måste ha något allvarligt fel på mitt minne + att jag inte kan återberätta alla detaljer varför (men jag har mailat å lovar att säga vad jag fick för svar :p)

cannelia: problemet är ju att hon är lydig annars, men ibland är hon det INTE framför hindet, det blir lite väl roligt och hoppas och studsas hej vilt.
Ser inte riktigt hur jag ska kunna öva på det utan hinder då...
(hon är ju inte ett as jämt, idag tex var hon supersnäll när jag ställde upp ett 80cm hinder och övade olika vägar mot det (som en volt och lite mer rakt på)
Hur tam och snäll som helst.... nästa gång kan hon vara tvärt om. Det är ojämnt värre... precis som på tävling.

Ska ta upp med min tränare ang. att öva banor, låter ju helt klart rimligt att träna på det hemma med ;)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

åh!
vilken klubb?

en här i tråden tipsade om en i västerhaninge men det var lite väl långt bort + att vi redan är anmälda till sollentuna då :crazy:

(ps vi saknar nassa i fbl-tråden! hur går det med er nya snygging?)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Vadå tam? Att hoppa banor är en mycket liten del i hopphästens träning. Allting handlar om lydnad/kontroll. Du måste kunna kontrollera hennes galopp, du ska kunna avgöra var hon ska hoppa av. Du ska kunna länga och korta,variera tempo och steglängd. Just lydnaden tränar du med varierande övningar med hjälp av bommar och låga hinder låga hinder. Jag står som du märker fast vid att du ska mer lydig häst likväl som jag står fast vid att inte stanna henne framför hinder. Då är du verkligen ute på hal is.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Det har varit träning på tävling, alltså inga förväntningar på hela våren och hon har tränats mellan.
Hon tränar inte hela banor hemma, några hinder på rad- ja, men inte så att vi bygger upp en 90-bana.
Jag upplever att hon måste hoppa 90 på tävlingar för annars hoppar hon inge bra, blir fläng över eller mega hopp - pannkaka. Och 90 är INTE högt!
Sen blir det ju såklart en uppbyggnad, hoppa är ju inte som att klättra eller rida i skogen/ridhuset, så en viss uppbyggnad blev ju våren också!

För en orutinerad häst är tävlingen i sig något man måste lära sig, bara detta t ex att man ska rida på tre olika banor (framridning, framhoppning, tävlingsbana), att gå in i ett ridhus/en utebana och direkt hoppa en hel bana där ensam, massa andra hästar och folk på tävlingsplatsen, är ganska konstigt för de flesta hästar. Ska hästen dessutom samtidigt lära sig att öht hoppa en hel bana kan det bli lite för mycket på en gång, hästen blir osäker och tappar lusten, och så kommer stoppen.

Att hoppa lägre höjder ska vara lättare, inte svårare, annars brister det i grundridningen. Om du känner att hon springer ifrån dig och inte lyssnar på lägre höjder gör hon förmodligen det på högre hinder också, bara att det inte märks eftersom hon står emot hindrena lite mer och därför inte får upp samma fart. Megahopp-pannkaka låter som att hon kommer i botten på hindrena, och att ni behöver få till en rundare och mer balanserad galopp så att hon får en bättre avsprångspunkt.

Vad händer om du provar att hoppa en hel 90-bana på träning, går hon felfritt då? Att hoppa enstaka hinder är inte alls samma sak som att hoppa en hel bana, det ställer mycket högre krav (tycker jag) på att hålla balansen och rytmen i galoppen, brister där blir tydliga när man börjar hoppa 7-8 hinder på raken.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

För att kommer jag in med en okontrollerad häst så kommer jag ut med en sådan, hon måste ju lyssna på mina förhållningar, hon kan ju inte bara bränna iväg. Senaste träningen gjorde vi så på och efter några gånger så lyssnade hon och fick till riktigt fina hopp.

Med en häst som börjat stanna skulle jag vara extremt försiktig med att göra halt innan hindret. Då riskerar du ju att förstärka stoppen, det är inte sagt att hästen fattar att "jag springer - då är jag dum - då blir det halt", utan det kan lika gärna vara så att hästen tänker "hoppning går till så att man ofta rider an mot hindret och gör halt, det är inte alls sagt att man ska hoppa över hindret alla gånger, utan lika gärna kommer ryttaren vilja stanna istället". Det vill man ju inte lära hästen.

Springer hon innan hindrena finns det andra sätt att få lydnad än att just göra halt, t ex att lägga en galoppvolt mellan två hinder, så att hästen lär sig att inte rusa (alltså hinder - kontroll, arbetsgalopp, volt, anridning mot nytt hinder), eller att lägga in 3-4 galoppbommar innan hindret så att hästen får bromsa sig själv genom bommarna, osv.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

åh det var ett mycket bra tips!!!! två hinder på långsidan och eventuellt en volt mellan!!! :idea::bow:

När vi har haft tex 4 hinder och hoppar långsida (2hinder) snett igenom, andra långsidan då hoppar hon felfritt. Men som sagt, brukar inte hoppa 7-8 på rad!
KM var på hemmaplan, då red man fram i lilla ridhuset, sen fick man hoppa 2 hinder i stora å så banan i stora, då var hon felfri (å vann :banana:).
Hemmatävlingen så red och hoppade man fram på utevolten, sen bana inne, då rev hon ett hinder annars "felfri", ingen vägran alltså... vägran kom i 1m på kombinationen.

Jag är nöjd på tävling om hon bara river, för mig är det ändå "ok".
Beroende på hur de stannar så ser jag hellre ett pet än en dum nit (kommer man åt helvete mot ett hinder så är ju hästen snarare smart som stannar än kastar sig in i något som kan bli pannkaka)... men där tycker väl alla olika med :)

Ang. att stanna framför hindret så ska jag kanske förtydliga att stanna INTE är samma sak som att dra hästen hårt i käften och tvärnita, utan helt helt enkelt "ap ap ap, nu får du lyssna, inte rusa och hoppa, vi tar om det här"...
Får väl leta upp någon film :)
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Men.. om hästen inte lyssnasr på förhållningar, varför i hela friden rider du då mot ett hinder?
Att börja hoppa med en häst som inte lärt sig stopp, då har man missat både ett och tre steg i grundutbildningen..

Sen kan det inte sägas nog många gånger.
Bommar, bommar, bommar, bommar.
Galoppbommar på marken tills det känns stensäkert,
20cm tills det känns stensäkert.
Åk till ett annat ridhus ibland och hoppa en bana på 50cm där.

Om den bara flänger över låga höjder så brister det i styrka. Eftersom att den på lägre höjder ska använda mer styrka för att få ett balanserat och runt språng.
På högre höjder så går den mer på fart i såfall.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Ang. att stanna framför hindret så ska jag kanske förtydliga att stanna INTE är samma sak som att dra hästen hårt i käften och tvärnita, utan helt helt enkelt "ap ap ap, nu får du lyssna, inte rusa och hoppa, vi tar om det här"...
Får väl leta upp någon film :)

Även om du stannar mjukt så lär du fortfarande hästen att stanna, istället för att hoppa. Och eftersom hästen redan har tendenser att stoppa skulle jag vara försiktig med att förstärka den tendensen, risken är att hon blir ännu osäkrare på om ni ska hoppa eller inte. Halt framför hinder skulle jag bara göra med en rutinerad och stensäker häst som jag visste alltid hoppade i alla lägen, och bara behövde lite skolning.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Men.. om hästen inte lyssnasr på förhållningar, varför i hela friden rider du då mot ett hinder?
Att börja hoppa med en häst som inte lärt sig stopp, då har man missat både ett och tre steg i grundutbildningen..
Men jag har ju redan skrivit att hon bara är så på hinder, hon kan gå hur fint som helst, å sen styr man mot hinder å så rusar hon sista stegen. HUR ska jag då kunna öva det på annat än mot just hinder?


Om den bara flänger över låga höjder så brister det i styrka. Eftersom att den på lägre höjder ska använda mer styrka för att få ett balanserat och runt språng.
På högre höjder så går den mer på fart i såfall.
Hon hoppar fina runda språng på 80+ 50 så kan hon ju typ kliva över = behöver inte runda sig... Jag tycker inte det är konstigt att hon tycker det är fånigt att anstränga sig på låga höjder och att hon hoppar upp sig bättre på något högre...

Hur som helst, idag tog jag tillfället i akt att göra som *någon* tipsade om...
Ställde upp 2 hinder på långsidan, ett på sådana där fyrkantiga sockerbitar (50cm?) å ett med stöd på 70-80cm.
Låg och rullade på volt och hoppade ibland båda, ibland första, ibland sista osv, lite random. "lurade" henne lite i början och rullande mellan och så för att hon skulle lyssna på mig (något spetsade öron mellan hindren hehe).
Vet inte om det beror på att hon gick på 2h-tur på skogsvägar igår eller om det är för hon är brunstig, men hon var lugn och snäll i bägge varven (vänster varv är lite jobbigt tycker hon)!
Taggade EN gång i galoppen (står lite på stället). Sen på slutet blev hon lite pigg och gick i lite friskare tempo efter hinder. Men jag är mycket nöjd med mina volter.
Stannade henne ingen gång, men tror det var två gånger som jag sket i att hoppa och fortsatte med volten istället.
Nu är väl det en "engångsgrej" att det funkade så bra idag. Men ibland behöver man rätt känsla för självförtroendet, så det är bara att komma ihåg den tills nästa gång :)

öva öva öva...

tack för era tips :bow:
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jag vill nog hålla med om att jag skulle vara försiktig med att göra halt framför hinder.

På min förra häst som var en dam med mycket energi, lättstressad, het och stopp-benägen blev det oftast värre när jag gick in och började tråckla med att försöka dra ner tempot. Det som däremot fungerade var att lägga fokus på att hitta rytmen, varje gång du gör halt bryter du rytmen , och galloppen, med en het häst rider man ofta med handbromsen i sas vilket ofta gör att man hamnar i ett undertempo. På min fick jag börja med att lägga upp galloppen ett snäpp över vad jag var bekväm med annars tog hon kommandot och började rusa, fick hon däremot galloppera på (därmed inte sagt att det var sken) var hon hur nöjd som helst.

Det behöver inte fungera på din, men det fungerade på min.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Jo men det stämmer absolut!! Känner igen mig i det du skriver!!

Jag har ju vänt ut och in på mina problem och ventilerat med div folk i min omgivning som jag gillar ridmässigt osv :angel:
Så en kompis till mig som har en rätt het häst sa "du och jag får inse att vi har högre grundtempo i våra hästar än andra helt enkelt"...

Men som sagt, för den sakens skull behöver det inte vara sken ;)

Sen när jag tittar på filmer så går det inte SÅ fort som det känns... hon är ju fullblod så galoppen är ju vägvinnande :p
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

Tycker definitivt inte att det brukar se ut som om ni "skenar" runt okontrollerat, tror din kompis kan ha rätt. Kanske våga lita lite mer på henne när hon suger tag i hindren. Inte ta i hästen den där sista gången före hindret som är så lätt att göra:mad:

Sen är jag ju hemskt feg själv och tycker att hästkraken rusar på hinder när alla andra tycker det ser jättebra ut... Det är enkelt att komma med goda råd när man sitter bredvid.
 
Sv: tävlingsproblem - hjälp

ja men sen när man tittar på filmer så går det ju inte SÅ fort :p

tränaren kolla solna-filmen idag å pekade på lite saker som är så rätt så...

har gjort klassbyte till lägre på sollentuna å ska testa att ha längre tyglar och det tempot hon vill... ska verkligen printa in i huvudet att det INTE ÄR TÄVLING.... ska rida BRA och som HEMMMA....
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 151
Senast: jemeni
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 261
Senast: Ewelina02
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
935
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 188
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp