Tagit hem sadlar *bilder*

Sv: Tagit hem sadlar *bilder*

den var nog lite för svängd för min häst. det blev lite gunghäst effekt om du förstår vad jag menar :p den glappade lite ibak och när jag tryckte så lyfte den i fram. kunde liksom gunga den.

Jag tycker de är för smala, bägge två tyvärr. Den undre är bättre, men om den blir "gunghästaktig" låter den för svängd i bommen. Så leta efter en något vidare samt rakare, en Globus kanske?

Bara för att det står Extra Vid så behöver det inte vara så att den är det IRL :idea:
Måste nästan mäta bomvidden i grader för att få fram rätt. Se också efter hur pass svängd din hästs rygg är, och så vet du hur svängd bom du behöver på sadeln.

Min häst har 115 grader över ryggen, har provat flera "X-vid" sadlar på henne som varit för små.
Hon har mera mot XXX-vid :D 115 grader.. Har nu hittat en beg. sadel jag ska köpa, Ainsley heter den och verkar passa som handen i handsken.

Du har inte mätt hur många grader din häst är över ryggen? Mät och berätta sen resultatet för dom i butiken, så får du hem sadlar med rätt bomvidd. Slipper du släpa hem en massa.
Så här mäter du det:
http://www.lillhastenistav.se/travsidan.htm

den undre är inte gunghästaktig. det är Pfiffen som är det och den har jag inte ens bemödat mig att ta kort på ;) Men jag ska göra som du tipsar. Ev ska jag ta med hästen till en diplomerad sadelutprovare och rida i sadlar i ridhus. Är lättast så. Dock har jag ju redan tagit hem dessa sadlar o ska i a f rida i jacsonen en gång.

De Jacson sadlar jag haft möjlighet att prova har varit väldigt små i bomvidden. Provade extra vid i jacson på min förra häst och den var alldels för smal. provade senare normal mot vid i ett annat märke och den var mycket vidare.

nja de va inte rikigt det jag tänkte på, det såg inte ut att vara varken en jean luc el en celine så jag vart nyfiken på om dom hade kommit med ngn ny hoppsadel modell!

ahaa. men de borde inte vara så svårt att ta reda på , borde stå på lappen som sitter på. Dock órkar jga inte kolla de nu, kan göra de imorgon ;)

jag skulle provrida jacson sadeln, en ny sadel "sjunker" oftast ihop lite o ligger bättre efter bara en ridtur.
men om din häst inte är så musklad nu så kommer du ju ändå inte att kunna ha den sadeln spec länge eftersom den är på gränsen till för smal nu..o muskler hästen på sig runt manken (vilket de snabbt gör om de har en rätt tillpassad sadel..) så är det inte så stor idé...

har du testat Zaldi? Pessoa? Henri de Rivel?

När du lägger på Jacsonsadeln så försök titta på ortspetsarna på sadel, där bommen går ner fram. De ligger i två fickor under kåpan.
Pekar de in mot hästen så är sadeln för smal. Följer de hästens vinkel neråt så kan bommen vara i rätt vinkel.
Ta handen o lägg på hästens rygg under framvalvet. Dra handen neråt mellan häst o sadel o känn hur trycket ändras längs bossan neråt. Är trycket högre längre ner innan ortspetsarna så är sadeln för smal.
Man ser lite på bilden som slutar på 23 att den förmodligen är för smal i bommen.
// Linda

:cry:

Men är storleken olika från märke till märke? Kan en extra vid i jacson vara vid i annat märke?

Ja, det skiljer (ibland väldigt mycket) mellan vad olika tillverkare/märken kallar för vid resp. x-vid. Vidden anges också på en rad olika sätt, t.ex. som strl. 4 (vid County), 33 (vid Stübben) eller 38 (har för mig att Prestige och Globus har den skalan för sina vida bommar, men kan ha fel). Kort sagt - det är en djungel!

När det gäller sadlarna på bilderna så tycker jag, som de flesta andra, att båda ser alldeles för smala ut, Sabresadeln i synnerhet. Har själv en Jacson Celine i strl. xx-vid och ja, jag skulle vilja säga att de är ganska små i bomvidderna. Mitt tips är att försöka få prova en xx-vid istället. Tror nog att en sådan kan passa bättre.

Är det jag som är blind eller är den du kallar för Jacsonsadeln faktiskt Pfiff Gotthardt? Ser inte ut som en Jacson iaf...
Provrid sadlarna och säg sen hur det gick!
Ta även kort längre ifrån, då ser man bättre hur dom ligger om man kan se hela hästen.

Vad jag förstått så är extra vid hos jacsson normal hos andra märken så jag tycker inte att den ser speciellt vid ut.

Tycker båda ligger dåligt faktiskt.

ok, dem ska lämnas tillbaka på torsdag. Försöker få tag på sadelutprovaren så jag kan beställa tid. Dock verkar de lite svårt för de e ingen som svarar. Skam den som ger sig dock :p

Den första är för smal och den andra upplevde jag som för bred faktiskt.. Sen ligger inte den sista an så bra heller som du sa, så jag årder dig till att fortsätta leta efter andra sadlar.
Lycka till!

KL
Har beställt tid på måndag hos en sadelutprovare, dock kommer det inte bli billigt att köpa sadel där :p mamma kommer strypa mig långsamt och jag kommer ha skulder till halsen. Dock måste jag ju ha en sadel så vad gör man. Hjälper mamma och pappa och är så snäll man bara kaaaaan till på måndag :p sen åker studiebidraget varje månad o de lär bli biiiilliiiiga julklappar i år :angel: (om inte hemmajorda )

Tycker att båda två verkar i smalaste laget. Det ska typ kännas (och se ut) som att sadeln är ett med hästen när du lägger på den. På bilderna ser det mer ut som ett sadeln ligger ovanpå hästen och inte kommer ned ordentligt.

Liknande trådar

Utrustning Profil, tycker han är ganska rak i ryggen om man bortser från att han är i nedförsbacke just nu. Lång manke? Smal och tunn överlinje...
Svar
6
· Visningar
1 136
Senast: Leea
·
Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 437
Utrustning Hur ser svettavtrycken ut på era hästars ryggar när ni har ridit? Jag tänker att det ska vara jämnt "svettat" under hela...
Svar
2
· Visningar
6 665
Utrustning Min häst har ändrat sig mycket i ryggen på sistone och plötsligt ligger både hopp- och dressyrsadeln i bakvikt. Speciellt hoppsadeln... 2
Svar
23
· Visningar
10 279
Senast: Andrii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka