Taklampa + äldre ojordade eluttag = ???

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Liten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 49
  • Visningar Visningar 1 598

Bukefalos 30 år!

Förtydligande: gällande just taklampor.

Golvlampor och vägglampor hittar jag med Skyddsklass 2, inga problem. Men undran gäller taklampor.
Vet inte om det är ett svar på din fråga men jag har jordade taklampor i skånehuset med delvis kulo el vilket är väldigt gammalt o ojordat, har hängt där i 4 1/2 år utan att brinna eller annat

Senast ändrad:
Kollar jag på Ikeas Nymåne, så har den bara ledare och nolla, ingen jord.

Plockar upp min egen tråd.
Nu är jag helt trött inombords.

Plockade ner kåpan på mina Nymåne idag, och våra är jordade (tittade också på monteringsanvisningen på hemsidan, men våra har definitivt jord - "sockerbiten" som en kopplar sladdarna från stickkontakten till, har både jordbläck och plats att fästa jordsladden. Ser inte ut som i beskrivningen som ligger ute på hemsidan.). Hej å hå. Dessutom kom jag ihåg helt fel om stickkontakten - panik i mitt trötta huvud! Men vi har en ojordad kontakt hemma, så jag kan byta i en av dem och jag kommer efter helgen bara att ha en kvar. Sambon får med två av tre Nymåne-lampor när han flyttar nu, och hans nya lägenhet har jordade uttag.

Dessutom får jag huvudvärk över att kontakten i taket (alltså själva uttaget) i vardagsrummet - som har ojordade uttag i övrigt - har tre sladdar från taket (en svart och två blå). I sovrummet är det bara två..jag orkar fasen inte. Men har ju fattat att det inte får vara blandade typer, förutom i köket (där uttagen vid köksbänken är jordade), så nog sjutton måste det vara ojordat i taket i vardagsrummet?!?

Härligt att mitt trötta huvud får panik över en jäkla lampa. Nymåne har suttit uppe i flera år. Vi har bott här sen sommaren -21 och det har gått utmärkt, ffs. Min ångest och livskris har en dålig vecka. 🙈🙊

Härligt att mitt trötta huvud får panik över en jäkla lampa. Nymåne har suttit uppe i flera år. Vi har bott här sen sommaren -21 och det har gått utmärkt, ffs. Min ångest och livskris har en dålig vecka. 🙈🙊

Andas in, andas ut. Det är ingen fara, det har inte hänt något. Jag fixar grejer - jag tar reda på information och löser det! Och nu vet jag ju hur det ska vara, när jag köper nya taklampor.

Sorry allihopa, mitt huvud tenderar att dra igång en panikreaktion när hjärnan är trött. Det är lite mycket nu, både praktiskt och mentalt. Andas in, andas in, andas uuuut. 🙈🙊

Alltså, hela grejen med kontakten till taklampor (i torra utrymmen och inga fasta installationer, vill jag understryka. Det finns sådana i kök och badrum hos mig, skulle aldrig peta på dem utöver att byta lampa.).

Jag förstår inte varför jag får sån ångest över detta nu plötsligt. Jag har tyckt att jag har koll på basic när det gäller el - kan byta en stickkontakt, stänger av strömmen med huvudbrytaren om det ska grejas. Grundkurs i elsäkerhet på gymnasiet back in the days. Jag är liksom inte "dum i huvudet", och skulle som sagt aldrig peta på en fast installation av något slag t ex utan vi snackar stickkontakter. Behövs nåt eluttag bytas ut (har varit några stycken som varit utslitna etc) så felanmäler jag = hyresvärden kommer och byter.

Jag har bott i lägenhet med ojordad el sedan 2014, minst. Inte en enda gång har något hänt. En brödrost började lukta bränt och slängdes på återvinningscentralen, det är väl det värsta (och den var troligen utsliten, helt enkelt, herregud!). Frysboxen i förra lägenheten var inkopplad i ett ojordat vägguttag, det var ju liksom det som fanns. Ändå har mitt huvud fått för sig att nu är det minsann livsfarligt och helvetet brakar löst om jag gör minsta lilla fel. 🙈🙊

Jag har alltid fått lära mig att det är OK att koppla in en jordad produkt i ett ojordat eluttag. Säkerheten blir ju sämre - eftersom produkten i praktiken "blir ojordad" när det inte finns skyddsjord i eluttaget - men att det är OK att göra. Det är också vad allt jag hittar med Googles hjälp säger nu, när jag söker allmänt. Det är just detta med taklampor, där informationen är annorlunda (det har vi redan dragit och gått igenom i tråden).

Så, kära Buke, vill någon lugna mitt snurrande ångesthuvud lite? Kort och koncist.
Är det farligt att ha en jordad lampa med jordad kontakt i ett ojordat uttag? Vad är risken, jämfört med om kontakten till samma lampa i samma eluttag är ojordad?

Så, kära Buke, vill någon lugna mitt snurrande ångesthuvud lite? Kort och koncist.
Är det farligt att ha en jordad lampa med jordad kontakt i ett ojordat uttag? Vad är risken, jämfört med om kontakten till samma lampa i samma eluttag är ojordad?
Jag är rätt säker på att du inte kommer att få ett enda svar på detta här. Någon kommer att tycka si och någon kommer att tycka så, och du kommer ändå inte att känna dig säker på vilket som stämmer. Hör med en elektriker istället så får du rätt svar. Jag har turen som har en bror som jobbar med el, och honom kan jag alltid fråga och få rätt svar från.

Jag är rätt säker på att du inte kommer att få ett enda svar på detta här. Någon kommer att tycka si och någon kommer att tycka så, och du kommer ändå inte att känna dig säker på vilket som stämmer. Hör med en elektriker istället så får du rätt svar. Jag har turen som har en bror som jobbar med el, och honom kan jag alltid fråga och få rätt svar från.

Jag har tyvärr inte turen att känna någon elektriker. Däremot skickade jag just in frågan till Elsäkerhetsverket, hittade på deras hemsida att de besvarar konsumentfrågor kring elektriska produkter :) . Frågade där både om taklampor och dess kontakter, och även om jordade elektriska produkter generellt i ojordade uttag.

Jag har tyvärr inte turen att känna någon elektriker. Däremot skickade jag just in frågan till Elsäkerhetsverket, hittade på deras hemsida att de besvarar konsumentfrågor kring elektriska produkter :) . Frågade där både om taklampor och dess kontakter, och även om jordade elektriska produkter generellt i ojordade uttag.
Det låter ju bra. Nej, jag tänkte annars att du borde kunna mejla en elfirma också.

Det låter ju bra. Nej, jag tänkte annars att du borde kunna mejla en elfirma också.

Tack för påminnelsen - jag tänkte helt ärligt inte på mail utan på något sätt fastnade jag vid att "ringa runt till elektriker/elfirmor" när jag tänkte på att "kontakta elektriker" O_o:banghead: .

(Det är också på diverse elfirmors sidor som jag läst med hjälp av Google. Och innan dess lamptillverkare/-försäljare.)

Men känner att Elsäkerhetsverket borde vara en pålitlig källa också :) .

Liknande trådar

• Hål i taket efter taklampa
  • Taklampa sovrum

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Balkong 2026
  • Dejtingtråden 39
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur