- Svar: 31
- Visningar: 1 620
År 2015 auktionerades en rad lovande föl ut vid Belgian Foal Auction med fokus på härstamning och utstrålning. Elva år senare visar det sig, ännu en gång, att framgång inte går att förutsäga utifrån popularitet eller pris.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänker att mode kan spela in också. Dvs att för 11 år sedan kanske man inte önskade se samma sak på tävlingsbanorna som idag. Jag läste nyligen ett par kritiska artiklar om föl med alltför spektakulära gångarter och hur de kanske inte skulle kunna bära sig bra när det blir viktigare, eller ngt liknande minns inte exakt.Sen också den lilla detaljen att rätt ryttare på rätt häst är viktigt, finns säkerligen många dolda supertalanger som inte visat vad dom kan för att dom inte hittat rätt människa. Bara för att man är tekniskt skicklig i ridningen innebär inte det att man kan få alla individer att vilja prestera.
Väldigt spektakulära rörelser kan också vara hästar med överrörlighet. Precis som med människor så kräver det väldigt medveten träning. Så ett helt gäng kan nog slås ut tidigt också tänker jag.Tänker att mode kan spela in också. Dvs att för 11 år sedan kanske man inte önskade se samma sak på tävlingsbanorna som idag. Jag läste nyligen ett par kritiska artiklar om föl med alltför spektakulära gångarter och hur de kanske inte skulle kunna bära sig bra när det blir viktigare, eller ngt liknande minns inte exakt.
Å andra sidan så tror jag att samtliga föl anmälda till auktionen har bra stamtavlor oavsett om de är en av de dyraste eller bland de mindre dyra.År 2015 auktionerades en rad lovande föl ut vid Belgian Foal Auction med fokus på härstamning och utstrålning. Elva år senare visar det sig, ännu en gång, att framgång inte går att förutsäga utifrån popularitet eller pris.
För mig som inte har någon koll på SWB - av alla fölen som föds ett år, hur många har "bra härstamning"? Finns det föl efter föräldrar där man tänker sig redan från början att de inte ska kunna gå högre klasser i sin gren?
I stort sett alla SWB föl idag har bra stam. Det är ju ett medvetet långsiktigt avelsarbete som pågått väldigt länge när man började dela upp aveln mer prestationsinriktat. Sedan blir ju inte alla bra bara för att dom har bra stam av olika anledningar. Men jag tror det finns fler hästar som skulle kunna bli väldigt bra med rätt förutsättningar än inte av dagens SWB.För mig som inte har någon koll på SWB - av alla fölen som föds ett år, hur många har "bra härstamning"? Finns det föl efter föräldrar där man tänker sig redan från början att de inte ska kunna gå högre klasser i sin gren?
Jag var tvungen att kolla runt lite nu bland existerande annonser, och tycker det känns som om alla SWB unghästar är beskrivna med typ ***-ämne, eller att man i annonsen tar upp föräldrarnas tävlingsmeriter (t.ex. "X stam är unik med många högklassiga hingstar i leden."), eller "premieföl", eller BT anslutna (som enligt Breeders Trophy delvis är en "talangjakt på morgondagens elithästar") och så vidare.Ja, det beror ju alldeles på uppfödarens mål med avkomman.
/Lizzie
Jag var tvungen att kolla runt lite nu bland existerande annonser, och tycker det känns som om alla SWB unghästar är beskrivna med typ ***-ämne, eller att man i annonsen tar upp föräldrarnas tävlingsmeriter (t.ex. "X stam är unik med många högklassiga hingstar i leden."), eller "premieföl", eller BT anslutna (som enligt Breeders Trophy delvis är en "talangjakt på morgondagens elithästar") och så vidare.
Finns det alltså uppfödare som avlar på att få fram en trevlig stabil häst som kan träna i nivå med lätt klass dressyr och hoppning, utan mål att fölet ska kunna bli bättre än så? Om jag vill ha en häst med okej gångarter snarare än bra, och en häst som kan hoppa okej utan att ha bästa tekniken, finns det då att hitta sådana föl?
(min upplevelse är att det kan vara enklare att rida både en häst med mindre gångarter, men också enklare att hoppa några få låga hinder med en häst som inte har superbästa tekniken)
Tycker det är galet att så många avlar på härstamning mer än hållbarhet och psyke. Kanske gör uppfödare så och hoppas just sälja fölen snabbare för stammens skull mer än för att det är hållbara och sunda hästar(?)För mig som inte har någon koll på SWB - av alla fölen som föds ett år, hur många har "bra härstamning"? Finns det föl efter föräldrar där man tänker sig redan från början att de inte ska kunna gå högre klasser i sin gren?
Jag är väl insatt i SWB i vårt distrikt. De flesta SWB-uppfödare har som mål att få fram svår klass-hästar och som avlar på riktigt bra ston. Det finns också de som hobbyavlar SWB på sitt kära sto i hopp om att det ska bli en svårklasshäst. men som på sin höjd blir medelmåttig. Jag vet också många som avlar för att få fram en snäll ridhäst som hobbyhäst - inget konstigt alls. Det innebär inte att man har som avelsmål att föda upp ridskolehästar. SWB har svängt när det gäller avelsmålet och därför kan man numera även få utmärkelsen Ridhästtalang eller fälttävlanstalang, utövder gångartsdiplom och hoppdiplom. Jag känner ingen med ett SWB-sto som korsar in andra raser om man inte vill få fram svenskt ridponny. Tidigare var det kanske vanligare med blandning SWB och travare, men de ser vi inte numera. I sådant fall har man ett travarsto som man betäcker med SWB-hingst och då är avelsmålet att få en avkomma till sig själv från ett älskat sto.Ja det finns men då avlar dom inte SWB utan korsar olika raser. Jag vet tex en som bara avlar för att föda upp ridskolehästar tex.
Jag är väl insatt i SWB i vårt distrikt. De flesta SWB-uppfödare har som mål att få fram svår klass-hästar och som avlar på riktigt bra ston. Det finns också de som hobbyavlar SWB på sitt kära sto i hopp om att det ska bli en svårklasshäst. men som på sin höjd blir medelmåttig. Jag vet också många som avlar för att få fram en snäll ridhäst som hobbyhäst - inget konstigt alls. Det innebär inte att man har som avelsmål att föda upp ridskolehästar. SWB har svängt när det gäller avelsmålet och därför kan man numera även få utmärkelsen Ridhästtalang eller fälttävlanstalang, utövder gångartsdiplom och hoppdiplom. Jag känner ingen med ett SWB-sto som korsar in andra raser om man inte vill få fram svenskt ridponny. Tidigare var det kanske vanligare med blandning SWB och travare, men de ser vi inte numera. I sådant fall har man ett travarsto som man betäcker med SWB-hingst och då är avelsmålet att få en avkomma till sig själv från ett älskat sto.
/Lizzie
Jag var tvungen att kolla runt lite nu bland existerande annonser, och tycker det känns som om alla SWB unghästar är beskrivna med typ ***-ämne, eller att man i annonsen tar upp föräldrarnas tävlingsmeriter (t.ex. "X stam är unik med många högklassiga hingstar i leden."), eller "premieföl", eller BT anslutna (som enligt Breeders Trophy delvis är en "talangjakt på morgondagens elithästar") och så vidare.
Finns det alltså uppfödare som avlar på att få fram en trevlig stabil häst som kan träna i nivå med lätt klass dressyr och hoppning, utan mål att fölet ska kunna bli bättre än så? Om jag vill ha en häst med okej gångarter snarare än bra, och en häst som kan hoppa okej utan att ha bästa tekniken, finns det då att hitta sådana föl?
(min upplevelse är att det kan vara enklare att rida både en häst med mindre gångarter, men också enklare att hoppa några få låga hinder med en häst som inte har superbästa tekniken)
Jag vet inte vad det har med mitt inlägg att göra iof.
Tycker det är galet att så många avlar på härstamning mer än hållbarhet och psyke. Kanske gör uppfödare så och hoppas just sälja fölen snabbare för stammens skull mer än för att det är hållbara och sunda hästar(?)
Som mina två bekanta, varav en av dom jag till och med faktiskt anmälde för att jag tycker det är så fel, som båda avlar på "fina ston". Dom båda beskriver hästarna som selektionsston och prestationsston trots att ingen av dom har hållit för ridning övht. Dålig exteriör osv men bra stam och dessutom såpass sköra att dom knappt håller för haglivet, ändå hör massor av människor av sig som vill låna dessa stons magar för det är så "fina ston med bra stam".
När jag anmälde den ena, eller ville anmäla men dom kunde ju såklart inte göra något sålänge inte stoet led för mycket, så sa han jag pratade med att dom är typiska uppfödare tyvärr. Han var otroligt frustrerad över hela situationen med att avla på dessa skadade ston som så många gör.
Givetvis så finns det dom som avlar på bra exteriörer och hållbara ston också men det är alldeles för många som avlar för att hästen har en bra stam oavsett hur skadad eller hur dåligt den håller för livet övht.
Det här känns väldigt vanligt tyvärr.Tycker det är galet att så många avlar på härstamning mer än hållbarhet och psyke. Kanske gör uppfödare så och hoppas just sälja fölen snabbare för stammens skull mer än för att det är hållbara och sunda hästar(?)
Som mina två bekanta, varav en av dom jag till och med faktiskt anmälde för att jag tycker det är så fel, som båda avlar på "fina ston". Dom båda beskriver hästarna som selektionsston och prestationsston trots att ingen av dom har hållit för ridning övht. Dålig exteriör osv men bra stam och dessutom såpass sköra att dom knappt håller för haglivet, ändå hör massor av människor av sig som vill låna dessa stons magar för det är så "fina ston med bra stam".
När jag anmälde den ena, eller ville anmäla men dom kunde ju såklart inte göra något sålänge inte stoet led för mycket, så sa han jag pratade med att dom är typiska uppfödare tyvärr. Han var otroligt frustrerad över hela situationen med att avla på dessa skadade ston som så många gör.
Givetvis så finns det dom som avlar på bra exteriörer och hållbara ston också men det är alldeles för många som avlar för att hästen har en bra stam oavsett hur skadad eller hur dåligt den håller för livet övht.
Jag undrade för att du gick i gång på SWB när jag skrev att det inte handlade om SWB utan andra raser, men jag kanske missuppfattade.Jag tänkte på detta att korsa olika raser.
Ber om ursäkt om jag svarade fel person.
/Lizzie