Tandläkarhelvete!

Jag får väl ge mig lite och erkänna att det faktiskt gjorde rejält ont i natt men två Alvedon och en Ipren gjorde att det gick att sova.

Jag hade oerhörda smärtor efter min ena visdomstand så där hjälpte inte tabletterna jag fått (tror mest att problemet var att diclofenak inte verkar funka på mig). Väldigt ont i fyra timmar efteråt, blev sjukt svullen och kunde inte öppna munnen ordentligt på en vecka.

De andra två har varit helt oproblematiska, har kunnat äta ordentligt dagen efter som senast och tagit typ en tablett ipren totalt.
 
Jag har råkat ut för ungefär samma sak som TS.
Ingen tandreglering som barn och rekommendation att reglera som vuxen (runt 30).
Man skall komma ihåg att det är en bra inkomst för tandläkaren det där och vara litet skeptisk.

Jag löste det i stället med bettskena för käkarnas och tändernas skull.
Detta då mina tänder är en del av identiteten i mitt utseende och därför inte skall ändras.
 
Jag har råkat ut för ungefär samma sak som TS.
Ingen tandreglering som barn och rekommendation att reglera som vuxen (runt 30).
Man skall komma ihåg att det är en bra inkomst för tandläkaren det där och vara litet skeptisk.

Jag löste det i stället med bettskena för käkarnas och tändernas skull.
Detta då mina tänder är en del av identiteten i mitt utseende och därför inte skall ändras.
Vilken typ av bettskena använde du? Det var alltså ingen som flyttade tänderna eller höll dem i schack?
 
Vilken typ av bettskena använde du? Det var alltså ingen som flyttade tänderna eller höll dem i schack?
Det är en skena som är gjord exakt efter mina tänder.
Den håller tänderna på plats där de sitter och skyddar tänderna från nötning.
Och så hamnar käkarna på rätt plats.
Jag sover med den sedan 24 år.
Samma skena då den håller ännu.
 
Jag har råkat ut för ungefär samma sak som TS.
Ingen tandreglering som barn och rekommendation att reglera som vuxen (runt 30).
Man skall komma ihåg att det är en bra inkomst för tandläkaren det där och vara litet skeptisk.

Jag löste det i stället med bettskena för käkarnas och tändernas skull.
Detta då mina tänder är en del av identiteten i mitt utseende och därför inte skall ändras.

Det är långt ifrån alla som blir hjälpta av en så enkel sak som en bettskena. Hade det varit så hade nog ingen haft tandställning alls! Att använda bettskena är ju så enormt mycket enklare än att ha tandställning.

Att det skulle vara en bra affär för tandläkaren och att hen därför föreslår tandställning tror jag inte. Det är inte den vanliga tandläkaren som har hand om tandreglering ens och tandläkaren får lika mycket betalt oavsett ålder på patienten. Skulle tandregleringstandläkaren och den vanliga tandläkaren dela på förtjänsten i smyg då eller hur menar du? Man träffar inte en tandregleringstandläkare om det inte finns en anledning så det är knappast så att de springer runt och föreslår att folk ska skaffa tandställning till höger och vänster.
 
Det är en skena som är gjord exakt efter mina tänder.
Den håller tänderna på plats där de sitter och skyddar tänderna från nötning.
Och så hamnar käkarna på rätt plats.
Jag sover med den sedan 24 år.
Samma skena då den håller ännu.
En sån skena kommer jag få när jag tar bort tandställningen + limmade trådar bakom tänderna. Skenan och trådarna kommer jag behöva resten av livet.
 
En sån skena kommer jag få när jag tar bort tandställningen + limmade trådar bakom tänderna. Skenan och trådarna kommer jag behöva resten av livet.

Det fick jag också när jag tog bort min tandställning (då jag var ca 20 år), använde skenan nåt år och har lagat trådarna när de gått sönder. Men som tur var så har tänderna iaf hållt sig kvar på sina nya platser, för skenan var inte så mysig efter ett tag (trots rengöring).
 
limmade trådar bakom tänderna.
Det har jag haft i underkäken.
Nu så har det trillat bort och borde ersättas.
Mina framtänder sitter löst ibland och måste få hjälp att fastna igen och igen och igen.
Det är tidig tandlossning och den senaste forskningen pekar på att det skulle vara något autoimmunt.

Just nu så sitter de fast.
Men en redig förkylning kan ändra på det.
 
En tanke som slår mig. Vad är det egentligen som kostar så mycket att man kan motivera ett pris på 20-40000 kr? Tandläkarens tid och inköp av röntgen och annan utrustning kan jag förstå. Men är det verkligen sådana summor eller är det så att tandreglering är ren vinst för tandläkarna?
 
Det fick jag också när jag tog bort min tandställning (då jag var ca 20 år), använde skenan nåt år och har lagat trådarna när de gått sönder. Men som tur var så har tänderna iaf hållt sig kvar på sina nya platser, för skenan var inte så mysig efter ett tag (trots rengöring).

Men är bettskena samma sak som nattandställning man har efter räls? Jag hade sån nåt år efter min räls, sen sa tandregleraren att jag inte behövde den längre utan det var bara för att tänderna skulle stanna kvar på nya platsen. En bettskena trodde jag man hade t.ex. om man gnisslar tänder, och att det inte alls har med tandreglering att göra?
 
En tanke som slår mig. Vad är det egentligen som kostar så mycket att man kan motivera ett pris på 20-40000 kr? Tandläkarens tid och inköp av röntgen och annan utrustning kan jag förstå. Men är det verkligen sådana summor eller är det så att tandreglering är ren vinst för tandläkarna?
Det har säkert med alla omkostnader att göra, tandläkare, utrustning osv, eller så är det för att avskräcka dom som inte har råd? Nä, jag vet faktiskt inte rikgtigt, men det känns som om det borde finnas en logisk förklaring bakom. :/
 
En tanke som slår mig. Vad är det egentligen som kostar så mycket att man kan motivera ett pris på 20-40000 kr? Tandläkarens tid och inköp av röntgen och annan utrustning kan jag förstå. Men är det verkligen sådana summor eller är det så att tandreglering är ren vinst för tandläkarna?

Har du aldrig varit på klinik med en häst? ;) Jämfört med annat (djurvård, sjukvård) så är det ju inte så dyrt, det är ju en behandling under lång tid.
 
Det har säkert med alla omkostnader att göra, tandläkare, utrustning osv, eller så är det för att avskräcka dom som inte har råd? Nä, jag vet faktiskt inte rikgtigt, men det känns som om det borde finnas en logisk förklaring bakom. :/
Ja, man undrar ju lite vad faktiskt...

Har du aldrig varit på klinik med en häst? ;) Jämfört med annat (djurvård, sjukvård) så är det ju inte så dyrt, det är ju en behandling under lång tid.
All sjukvård är dyrt, det gör ju att man undrar vad undersökningarna som görs egentligen kostar för tandläkaren, sjukhusen och veterinärerna. Hur mycket vinst gör tex en veterinär på en hältutredning för 3000 kr? Eller en tandläkare på en tandställning?
 
Ja, man undrar ju lite vad faktiskt...


All sjukvård är dyrt, det gör ju att man undrar vad undersökningarna som görs egentligen kostar för tandläkaren, sjukhusen och veterinärerna. Hur mycket vinst gör tex en veterinär på en hältutredning för 3000 kr? Eller en tandläkare på en tandställning?

Röntgen är dyrt. Bedövning, sedering och material till det. Lokal (med driftskostnader, underhåll osv), alla olika maskiner och grejer som behöver finnas där (även om det inte används till just dig/ditt djur), löner (det är ju sällan bara en person inblandad i vården). Har säkert glömt nåt men nä, jag tycker inte det är svårt att förstå att vård kostar som det gör.
 
Röntgen är dyrt. Bedövning, sedering och material till det. Lokal (med driftskostnader, underhåll osv), alla olika maskiner och grejer som behöver finnas där (även om det inte används till just dig/ditt djur), löner (det är ju sällan bara en person inblandad i vården). Har säkert glömt nåt men nä, jag tycker inte det är svårt att förstå att vård kostar som det gör.

Vad är det som gör en röntgenundersökning dyr? Alltså att det kostar mycket att köra röntgenmaskinen? Eller är det "bara" inköpet av röntgenutrustning som är dyrt?
Ursäkta om mina frågor kanske är dumma men jag är uppriktigt nyfiken och har funderat på det ett tag :)
 
Vad är det som gör en röntgenundersökning dyr? Alltså att det kostar mycket att köra röntgenmaskinen? Eller är det "bara" inköpet av röntgenutrustning som är dyrt?
Ursäkta om mina frågor kanske är dumma men jag är uppriktigt nyfiken och har funderat på det ett tag :)
Inköpspriset skulle jag kunna tänka mig, maskiner är dyrare än man tror. :S
 
Vad är det som gör en röntgenundersökning dyr? Alltså att det kostar mycket att köra röntgenmaskinen? Eller är det "bara" inköpet av röntgenutrustning som är dyrt?
Ursäkta om mina frågor kanske är dumma men jag är uppriktigt nyfiken och har funderat på det ett tag :)

Min pappa jobbar med installation av tandläkarutrustningar, det verkar vara rätt dyra grejer att köpa in (även om det såklart finns både dyrare och billigare märken).
Om jag kommer ihåg ska jag fråga honom vad det kostar att utrusta ett tandläkarrum :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 343
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 936
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 600
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp