Tandläkarskräck och laga tänder

Hamnade hos en toppentandläkare som i början borrade en sekund åt gången...

Så arbetade tandläkaren som hjälpte mig att börja hantera min tandläkarskräck. Hon borrade pyttelite, pausade och bad mig nicka när jag var redo för nästa omgång. Då hann den där skräcken och ångesten inte byggas upp och undan för undan gick det bättre. Den tandläkare jag har nu gör likadant, men han kan arbeta i lite längre omgångar.

Jag är dock fortfarande extremt tandläkarrädd. Vissa gånger har jag gått dit men inte ens satt mig i tandläkarstolen. Sist det hände var för drygt en månad sedan och då var det tänkt att jag bara skulle göra en undersökning, men jag kunde inte förmå mig att sätta mig i stolen (den gången behövde jag inte ens betala för besöket, trots att vi snackade bort hela behandlingstiden, min tandläkare är bra fin!). Andra gånger går det riktigt bra, det varierar med dagsformen.
 
Så arbetade tandläkaren som hjälpte mig att börja hantera min tandläkarskräck. Hon borrade pyttelite, pausade och bad mig nicka när jag var redo för nästa omgång. Då hann den där skräcken och ångesten inte byggas upp och undan för undan gick det bättre. Den tandläkare jag har nu gör likadant, men han kan arbeta i lite längre omgångar.

Jag är dock fortfarande extremt tandläkarrädd. Vissa gånger har jag gått dit men inte ens satt mig i tandläkarstolen. Sist det hände var för drygt en månad sedan och då var det tänkt att jag bara skulle göra en undersökning, men jag kunde inte förmå mig att sätta mig i stolen (den gången behövde jag inte ens betala för besöket, trots att vi snackade bort hela behandlingstiden, min tandläkare är bra fin!). Andra gånger går det riktigt bra, det varierar med dagsformen.
Alltså ändå otroligt hur många som har problem med tandläkaren, känns ju ändåbra att man inte är ensam om det. Men fler såna här bra tandläkare verkar behövas!
 
Jag kommer be de skriva en remiss till Sahlgrenska istället så får de riktiga proffsen göra det. Jag har frisktandvård och vill inte behöva betala mer för privat tandvård, därav får de skriva en remiss till Sahlgrenska. De har pratat om det som sista utväg då jag vet ju att de kan (och gör när det behövs) det.
Det är väl kanon om de gör det denna gång :) därefter tror jag det blir billigare för fig att leta upp privata alternativ mtp att premien lär höjas med dina hål, jag insåg rätt snabbt att det för mig var värt att betala lite mer men få det gjort tidigt för att slippa större ingrepp på sikt, men förstår att alla inte har den möjligheten.
 
Det är väl kanon om de gör det denna gång :) därefter tror jag det blir billigare för fig att leta upp privata alternativ mtp att premien lär höjas med dina hål, jag insåg rätt snabbt att det för mig var värt att betala lite mer men få det gjort tidigt för att slippa större ingrepp på sikt, men förstår att alla inte har den möjligheten.

Ja jag tänkte laga de som är sen avsluta mitt frisktandvårdsavtal och bara köra privat efter det. Min premie är redan typ 400/månad, vilket är kul med tanke på att två av de hålen jag har nu är gamla hål som de lagat dåligt och därför måste göras om, men det räknas ändå som nya hål trots att det är de som inte gjort ett bra jobb 🙄
 
Den där röda(?) midazolam används också till avrättningar, om jag inte minns fel.

Det är väl inget konstruktivt att nämna i en tråd om tandläkarskräck? T.ex. är kaliumklorid en ganska nödvändig del för kroppen men samtidigt sprutar man in det för att avrätta människor också. Det handlar om koncentrationer och tillvägagångssätt vilket gör det ganska irrelevant för TS när det gäller risker.
 
Det är väl inget konstruktivt att nämna i en tråd om tandläkarskräck? T.ex. är kaliumklorid en ganska nödvändig del för kroppen men samtidigt sprutar man in det för att avrätta människor också. Det handlar om koncentrationer och tillvägagångssätt vilket gör det ganska irrelevant för TS när det gäller risker.

Haha det är ingen fara för min del. Har blivit sövd med propofol flera gånger och är inte rädd/orolig för det :) allt är farligt i fel mängd ;)
 
Så arbetade tandläkaren som hjälpte mig att börja hantera min tandläkarskräck. Hon borrade pyttelite, pausade och bad mig nicka när jag var redo för nästa omgång. Då hann den där skräcken och ångesten inte byggas upp och undan för undan gick det bättre. Den tandläkare jag har nu gör likadant, men han kan arbeta i lite längre omgångar.

Jag är dock fortfarande extremt tandläkarrädd. Vissa gånger har jag gått dit men inte ens satt mig i tandläkarstolen. Sist det hände var för drygt en månad sedan och då var det tänkt att jag bara skulle göra en undersökning, men jag kunde inte förmå mig att sätta mig i stolen (den gången behövde jag inte ens betala för besöket, trots att vi snackade bort hela behandlingstiden, min tandläkare är bra fin!). Andra gånger går det riktigt bra, det varierar med dagsformen.

Den tiden finns inte. Jag sa att vi måste ju ha avsatt jättelång tid för ingreppet för att det ska gå. Okej vi kan lägga på tio minuter sa de. Vad ska TIO ynka minuter hjälpa? Och att sitta i väntrummet med alla andra efter att ha tagit lugnande känns inte heller bra. Sen känns det som att de tycker jag är fånig för jag klarar ju allt annat, röntgen, ta bort tandsten, vanlig undersökning, få bedövning osv. Det är verkligen bara borrandet som inte går. Antar att är man tandvårdsrädd så är man kanske oftast rädd för allt och inte bara en enda grej?
 
Den tiden finns inte. Jag sa att vi måste ju ha avsatt jättelång tid för ingreppet för att det ska gå. Okej vi kan lägga på tio minuter sa de. Vad ska TIO ynka minuter hjälpa? Och att sitta i väntrummet med alla andra efter att ha tagit lugnande känns inte heller bra. Sen känns det som att de tycker jag är fånig för jag klarar ju allt annat, röntgen, ta bort tandsten, vanlig undersökning, få bedövning osv. Det är verkligen bara borrandet som inte går. Antar att är man tandvårdsrädd så är man kanske oftast rädd för allt och inte bara en enda grej?
Be om att få byta tandläkare. Jag fick sövas för att laga innan jag fick min förförra tandläkare. Med henne fungerade det med musik i öronen och typ sjudubbel bedövning.

När hon gick i pension fick jag en sån tandläkare som du verkar ha nu. Det slutade med att jag grät hysteriskt i stolen och sprang därifrån utan att betala. Mamma fick gå dit och betala för mig för jag klarade inte av att gå tillbaka.

Jag ringde och bad att få komma till någon som var bättre när man hade tandläkarskräck och fick komma till den jag har nu. Nu fungerar det någorlunda igen. Skall dit i morgon och har fått stesolid att ta innan. De sa att det fungerade bättre än hutten man får ta där, så det kan ju vara något att testa att byta till.
 
Sist jag gjorde gastroskopi bad jag om att bli sövd, är så extremt obehagligt när de skall förbi svalget.
Jag fick propofol intravenöst. Jisses så hög jag blev, de hade kunnat göra vad som helst med mig utan att jag protesterat, jag hade sjukt roligt hela tiden.

Samma medel ingår i giftcocktailen man ger till dödsdömda i USA när de skall avrättas med giftspruta.

@EZMK Det var en kompletterande kommentar till @vallhund s inlägg ovan.
Det är väl inget konstruktivt att nämna i en tråd om tandläkarskräck? T.ex. är kaliumklorid en ganska nödvändig del för kroppen men samtidigt sprutar man in det för att avrätta människor också. Det handlar om koncentrationer och tillvägagångssätt vilket gör det ganska irrelevant för TS när det gäller risker.
 
Det är väl inget konstruktivt att nämna i en tråd om tandläkarskräck? T.ex. är kaliumklorid en ganska nödvändig del för kroppen men samtidigt sprutar man in det för att avrätta människor också. Det handlar om koncentrationer och tillvägagångssätt vilket gör det ganska irrelevant för TS när det gäller risker.
Mitt syfte var att upplysa om att det finns andra preparat än de som oftast ges av tandläkare. Midazolam är ett bra alternativ då det inte kräver närvaro narkosläkare, samt att man ofta inte minns vad som hände under ruset.
 
Jahapp. Två misslyckade försök då.

Första då visade det sig att ingen informerat min nya tandläkare (som för övrigt känns bra!) om att jag skulle ha lugnande så tillräcklig tid fanns inte. Men hon kikade och så pratade vi lite. Fick boka om till annan tid och fick då lugnande. Hade NOLL effekt. Hade inte ätit innan på hela dagen, druckit ett enda glass vatten också. Överdrev min vikt med. Men ändå absolut ingen effekt, helt med och pigg.

Fick återigen boka ny tid i mars för att då få mer, men fick 15 ml denna gång och ska få 17 ml nästa gång vilket var max de fick ge. Ser inte hur det ska hjälpa. Känns rätt hopplöst faktiskt.

Har ju fått lugnande vid operation så jag vet ju hur det ska kännas när det ”slår till” och det var verkligen inget alls nu, är precis som vanligt, fick lite ont i huvudet bara.
 
Jag ska laga 3 tänder om en vecka. 1 hål är nytt och 2 hål är gamla lagningar som gått sönder och där nya bakterier letat sig in, gjort av samma ställe som ska laga nu sååatte jag tror väl inte riktigt att de är superduktiga...

Jag har typ selektiv extrem tandläkarskräck. Allt utom borra/laga går bra men inte borra/laga. Jag ska få lugnande men är tveksam till att det ska funka. Har fått samma sorts lugnande för annan operation och blev inte alls varken borta/lugn utan var helt med. Har redan bokat av 3 gånger (första tiden var december 2018..) och nu senast bokade tandläkaren av. Då ringde de för att boka ny tid och ville lägga det i februari, jag vägrade för jag börjar nytt jobb i februari och tänker INTE vara borta en dag (pga lugnande osv tar besöket flera timmar och sen ska man vara hemma säger de) första tiden på mitt nya jobb. Sa att då får vi ta det i typ juni när jag hunnit jobba ett tag. Till slut fick jag en tid i januari men när jag påpekade att jag ska ha lugnande ifrågasattes det om det ”verkligen var nödvändigt” så jag känner noll förtroende för att gå dit.

Laga tänderna måste jag ju, men vad ska jag göra? Jag känner redan nu att det här kommer inte gå. Är en tandläkare jag aldrig träffat, och med en slags lugnande som inte biter på mig. Kan jag själv skriva en remiss till den specialenheten som finns på sjukhuset?

Att gå i ”skola” för tandvårdsrädsla har vi testat och det var helt meningslöst. Jag är ju inte rädd för tandläkaren, jag känner ett extremt obehag för att borra och det går inte direkt att öva på. Jag blev borrad rakt ner i nerven som liten och den känslan/smärtan känner jag så fort de börjar borra.

Dessutom upplever jag att de tycker det är lite fånigt och typ ”jaja men vi lägger väl på 10 minuter på behandlingstiden då” vilket inte kommer räcka.
Lustgas fungerade inte alls för mig när jag skulle dra ut tänder. Fick dricka något som luktade starkt och då var jag medgörlig
 
Lustgas fungerade inte alls för mig när jag skulle dra ut tänder. Fick dricka något som luktade starkt och då var jag medgörlig

Drack lugnande idag och det verkade nada och då fick jag nästan maxdos (15 ml, 17 är max). Lustgas kaskadkräks jag av haha så det skippar vi känner jag..

Jag är väldigt tålig mot bedövning och lugnande och så och måste alltid få tex mycket bedövning. Så de får väl typ dosera som till en shetlandsponny så räcker det kanske :p
 
Lite pleg gör susen? :D

Haha ja men typ. 2 ml extra lär ju inte göra ngt direkt.. tror inte jag kan övertala de ge mig dubbel dos heller. Vi fixade en tand idag, för den skulle inte borras bara fylla på en lagning (eller ngt sånt men ingen borr iaf) så då la de i en grej och sen putsade och själva putsmaskinen lät mkt och jag kände mig inte ett dugg lugn utan bara spänd och som vanligt så det lugnande medlet hade verkligen noll effekt.
 
Haha ja men typ. 2 ml extra lär ju inte göra ngt direkt.. tror inte jag kan övertala de ge mig dubbel dos heller. Vi fixade en tand idag, för den skulle inte borras bara fylla på en lagning (eller ngt sånt men ingen borr iaf) så då la de i en grej och sen putsade och själva putsmaskinen lät mkt och jag kände mig inte ett dugg lugn utan bara spänd och som vanligt så det lugnande medlet hade verkligen noll effekt.

Skämt åsido liksom, det här är ju en jättejobbig situation. Finns det bara en typ av lugnande tandläkare får ge?
 
Skämt åsido liksom, det här är ju en jättejobbig situation. Finns det bara en typ av lugnande tandläkare får ge?
Verkar så men ska inte svära på det. Funkar det inte nästa gång är det väl bara narkos som återstår. Vilket betyder ca 4 mån väntetid till Sahlgrenska vilket är helt okej det är ju rätt fort men då har jag gått med hålen i 2 år.. hade de lyssnat på mig direkt då hösten 2018 att narkos är enda alt hade jag inte behövt gå såhär så länge och inte heller göra flera misslyckade försök.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
748
  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 495
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Jag känner mig konstant sysselsatt. Trots att jag bara jobbar 25%. När försäkringsbolaget skulle boka tid för husbesiktning så hade vi...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 299
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp