Jag tänker att det är hästarna med om varje dag litegrann, hovis och väntan på ridning och stå stilla osv. Det är många tråkiga stunder som är en del av livet och som dom helt enkelt måste acceptera för att dom ska fungera och må bra. Och det måste inte vara roligt hela tiden, tänker att känslan man bör försöka uppnå i vardagen är att få dom nöjda helt enkelt. Ingen stress eller frustration men heller ingen jätterolig vardag alltid.
När det gäller träningen så tänker jag att den större utmaningen är att få hästarna att vilja pressa sig lite extra av egen vilja, att den har kvar det egna drivet och vill göra rätt så att säga. När hästar inte gör som vi vill så är det oftast missförstånd i det hela och därför tycker jag man bör vara försiktig med att korrigera saker och ting. Bättre att göra om och göra rätt helt enkelt och att lyssna på hästen.
Tja jag tror inte vi är helt överens
Iofs håller jag med om de tråkiga stunderna. Enligt horse brain human brain är att stå still uppbunden verkligen hårt arbete för en häst och man ska inte alls dra ut på sådana stunder i onödan och snicksnacka eller liknande och borsta länge och långsamt med hästen på uppbindning. Inte heller rykta utan att vara uppmärksam på hur det uppskattas är ju perfekt. Däremot är det lera så needs must.
Men ingen stress och ingen frustration? Vad är det för liv, klart ett liv innehåller stress och frustration. Det ingår, får man det aldrig blir man stressad och frustrerad av allt mindre press, som människa/däggdjur. Att vara nöjd jämt är praktiskt taget omöjligt, nöjd är nog ett tillstånd du kan få jämt över en dag, men aldrig i varje stund. Inte ens i hagen. Lycka är korta ögonblick till sin natur. Roligt och roligt tillsammans tycker jag däremot varje häst förtjänar, kanske är vi dåliga på det, lite vildhet i tillvaron, lite kul, inte alltid överkontrollerat. Trött, att få vara fysiskt härligt trött.
Pressa sig lite extra av helt egen vilja är ju svårt, utan att ha någonting att tävla mot, tävla tillsammans med (inte tävla tävla utan i stunden). Många individer av däggdjur är ju naturligt lata (logiskt energibesparande om de skulle behöva fly). Jag orkar själv inte anstränga mig om jag inte har något mål.
När hästar inte gör som vi vill så är det oftast missförstånd i det hela och därför tycker jag man bör vara försiktig med att korrigera saker och ting. Bättre att göra om och göra rätt helt enkelt och att lyssna på hästen.
Ja och om man orsakat ett missförstånd så bör man väl korrigera? Dvs man bör korrigera sig och försöka meddela sig på ett annat sätt? eller? Och då menar jag inte i betydelsen "uppläxa" den som missförstod utan i revidera, förbättra, rätta till kommunikationen.
Synonymer till
- rätta, rätta till, förbättra, revidera, justera, jämka, reglera, beriktiga, ändra, editera, emendera, retuschera, rucka, tillrättalägga, uppdatera, uppläxa, korrigerat
Sedan är ju hästar och ponnies vuxna intelligenta autonoma varelser som kan ha en egen vilja och åsikt. De framstår som mer intelligenta för varje studie.
Dvs vet inte varför någon varelse alltid skulle vilja eller göra så som man vill att den ska göra och enda orsaken till att två individers vilja inte är densamma är missförstånd? Det verkar märkligt som idé. Däremot anser ju vi, eller i alla fall jag, att människan har större konsekvenstänk och framtidsplanering och koll på vägar osv. Varför man då absolut ibland verkligen måste få sin vilja fram, som med barn.