Tankar kring detta?

När utredningen var hade inte flickan öppnat upp sig om allt gällande skolan än, eller det som var just då, när det var utredning via BUP, där har skolkuratorn hjälpt till lite samt familjen har aktivt pratat, eftersom problemen har kommit fram..
Men barnet är inte impulsivt eller hyperaktiv.
Barnet behöver lugn o ro i skolan för att allt ska funka, det är vad vännen min har berättat för mig.
Klassen är oerhört stökig, det har klagats oerhört mycket på den och klassföreståndaren har beklagat sig över volymen i klassen och sagt i veckobrev att de jobbar på den.
Hyperaktivitet behöver inte synas utåt! Särskilt vanligt på flickor. Jag tycker också att flickan bör utredas, oavsett om ni sedan väljer medicinering eller inte så kan det bli lättare för flickan att förstå sig själv ❤️ Det kan också bli lättare att få rätt stöd från skolan, fast det kan bli svårt ändå
 
Om ni (eller din kompis då) låter Bup utreda vidare kommer dom väl komma fram till att hon inte har adhd om det nu är helt fel. Och därför kunna ge henne hjälp utifrån det dom kommer fram till. Har jag missat ngt annars förstår jag inte problemet just med bup?
Det kan vara svårt att få hjälp av BUP om man inte uppfyller någon diagnos, eller bara mår allmänt dåligt. Men de kan hjälpa till att lotsa till annan vårdnivå.
 
Det kan vara svårt att få hjälp av BUP om man inte uppfyller någon diagnos, eller bara mår allmänt dåligt. Men de kan hjälpa till att lotsa till annan vårdnivå.
Vad menar du med någon diagnos? Just diagnoser som ställs efter utredning eller alla diagnoser?
BUP behandlar ju barn med all möjlig problematik, men ja någon diagnos behöver man uppfylla men det kan ju vara depression, ångest osv osv.
 
Vad menar du med någon diagnos? Just diagnoser som ställs efter utredning eller alla diagnoser?
BUP behandlar ju barn med all möjlig problematik, men ja någon diagnos behöver man uppfylla men det kan ju vara depression, ångest osv osv.
Lindrig depression eller ångest behandlar i alla fall inte BUP i min region. Och trots att det är svår depression eller andra allvarliga problem är det långa köer och lång väntetid.
 
Lindrig depression eller ångest behandlar i alla fall inte BUP i min region. Och trots att det är svår depression eller andra allvarliga problem är det långa köer och lång väntetid.
Okej då förstår jag hur du menar. Läste ditt inlägg i samband med inlägg om utredning så tolkade det annorlunda 😊
 
Hyperaktivitet behöver inte synas utåt! Särskilt vanligt på flickor. Jag tycker också att flickan bör utredas, oavsett om ni sedan väljer medicinering eller inte så kan det bli lättare för flickan att förstå sig själv ❤ Det kan också bli lättare att få rätt stöd från skolan, fast det kan bli svårt ändå
Det väninnan har berättat för mig är lärarna har sagt att flickan är lugn, superduktig och i många ämnen sätter mål för sig som hör hemma på högstadiet.
När klassen tjattra som höns i ett hönshus så är det svårt för henne att koncentrera sig, dock försöker hon och får en del gjort.

Utifrån detta varför envisas då att ungen har Adhd, för att hon blir mobbad?
De sökte till BUP för att hon hade en period självmordstankar efter larm ifrån skolans kurator.
 
Det väninnan har berättat för mig är lärarna har sagt att flickan är lugn, superduktig och i många ämnen sätter mål för sig som hör hemma på högstadiet.
När klassen tjattra som höns i ett hönshus så är det svårt för henne att koncentrera sig, dock försöker hon och får en del gjort.

Utifrån detta varför envisas då att ungen har Adhd, för att hon blir mobbad?
De sökte till BUP för att hon hade en period självmordstankar efter larm ifrån skolans kurator.

Och det där låter precis jag i samma ålder. Utfryst för att jag inte förstod de sociala reglerna. Flitig och tystlåten på lektionstid
 
Det väninnan har berättat för mig är lärarna har sagt att flickan är lugn, superduktig och i många ämnen sätter mål för sig som hör hemma på högstadiet.
När klassen tjattra som höns i ett hönshus så är det svårt för henne att koncentrera sig, dock försöker hon och får en del gjort.

Utifrån detta varför envisas då att ungen har Adhd, för att hon blir mobbad?
De sökte till BUP för att hon hade en period självmordstankar efter larm ifrån skolans kurator.
BUP brukar inte vilja utreda utan misstanke.

Jag tycker att man bör se erbjudande om utredning som en bra grej! Det kan ju visa sig att hon inte har ADHD, men vissa drag, och då kan föräldrar och lärare använda andra verktyg. Det är absolut ingen kritik eller något nederlag att få diagnos ❤️
 
Det väninnan har berättat för mig är lärarna har sagt att flickan är lugn, superduktig och i många ämnen sätter mål för sig som hör hemma på högstadiet.
När klassen tjattra som höns i ett hönshus så är det svårt för henne att koncentrera sig, dock försöker hon och får en del gjort.

Utifrån detta varför envisas då att ungen har Adhd, för att hon blir mobbad?
De sökte till BUP för att hon hade en period självmordstankar efter larm ifrån skolans kurator.

Jag tycker det är mycket märkligt beteende av föräldrarna att inte vilja utreda henne. Det är väl bättre att få en diagnos eller helt avskriva en diagnos. Får hon en diagnos kan hon också få bättre hjälp.
 
Både att få tankar kring detta samtidigt visa att det finns lösningar för föräldrar som kanske befinner sig i samma situation.

Pratade med vännen (mamman) för en stund sedan. Tjejen är anmäld till skolan i utlandet. De väntar bara på några få svar till innan de bokar båtbiljetten för avgång i juni efter skolans slut. Det enda som kan ändra det är om gränserna kommer stängda i juni.
Att man kan flytta till sina föräldrar med barnet om skolan inte fungerar? Jag tänker att det finns anledningar till att det för många inte är den lösning man väljer. De flesta skulle nog komma på att det vore möjligt, men man vill inte.

Det är ju många om som ska vara uppfyllda: OM barnet är mobbat och OM skolan inte bättrar sig och OM det inte går att byta skola eller klass där man bor och OM man har en förälder med en hästgård och OM barnet har varit där alla somrar och har kompisar där och OM barnet är hästintresserat och OM man själv är arbetslös och OM föräldern kan ge en anställning på hästgården, DÅ - har ni som är i samma situation tänkt på att det skulle vara en bra lösning att flytta till morfar?
 
Ok, bra. Blev lite illa till mods när jag läste tråden först men det är ju bra att hon är med på det!
Vi håller ju kontakt och hon vet vad som skrivs här. Jag har pratat med henne och hon har även läst själv.
Jag skulle aldrig lägga ut något om någon väninnan som inte är med på
 
BUP gjorde en "sk" förundersökning till varför barnet hade självmordstankar och innan allt kommit fram gällande skolan så svarade flickan efter hur hon just då mådde.
Föräldrarna svarade hur de upplevde barnet just då. Exakt då vid frågorna så svarade mamman ganska ilsket, vet detta för att vi pratade sedan om det. Att hon svarade ilsket var just för att hon bråkat med flickan och gett media förbud, då flickan ljugit. Flickan fruktansvärt över att ha ljugit och media förbud. Månad senare vid nästa besök, var allt löst i alla fall med media, mobil etc.
Åter igen, jag vet detta för att väninnan och jag pratar ofta med varandra.
Men det låter väl ändå som en bra idé, för barnets skull, att genomgå utredningen? Visar den på ADHD kommer det med verktyg för att hantera situationen, och visar inte utredningen på ADHD så finns det förmodligen annan hjälp att få. Det framstår som en mer långsiktig plan, snarare än att "fly" från problemet, som troligtvis kan finnas kvar när barnet återvänder hem igen. Ett miljöombyte vore säkert toppen, men det kanske räcker över sommaren?
 
Jag tycker det är mycket märkligt beteende av föräldrarna att inte vilja utreda henne. Det är väl bättre att få en diagnos eller helt avskriva en diagnos. Får hon en diagnos kan hon också få bättre hjälp.
Idagsläget finns det inget att utreda.
Då väninnan och jag har pratat, och hon har även pratat med sin partner. Skulle något slå fel när de är borta, att de kommer hem tidigare eller något sådant, då ska de ta kontakt med BUP igen och just då godkänna att de gör en fullständig utredning.
 
Men det låter väl ändå som en bra idé, för barnets skull, att genomgå utredningen? Visar den på ADHD kommer det med verktyg för att hantera situationen, och visar inte utredningen på ADHD så finns det förmodligen annan hjälp att få. Det framstår som en mer långsiktig plan, snarare än att "fly" från problemet, som troligtvis kan finnas kvar när barnet återvänder hem igen. Ett miljöombyte vore säkert toppen, men det kanske räcker över sommaren?
Idagsläget finns det inget att utreda.
Då väninnan och jag har pratat, och hon har även pratat med sin partner. Skulle något slå fel när de är borta, att de kommer hem tidigare eller något sådant, då ska de ta kontakt med BUP igen och just då godkänna att de gör en fullständig utredning.
 
Idagsläget finns det inget att utreda.
Då väninnan och jag har pratat, och hon har även pratat med sin partner. Skulle något slå fel när de är borta, att de kommer hem tidigare eller något sådant, då ska de ta kontakt med BUP igen och just då godkänna att de gör en fullständig utredning.
Jag har inte läst hela tråden, men har alltså BUP sagt att de vill utreda vidare?
Isf finns det nog skäl även om inte föräldrarna uppfattat det.
 
Idagsläget finns det inget att utreda.
Då väninnan och jag har pratat, och hon har även pratat med sin partner. Skulle något slå fel när de är borta, att de kommer hem tidigare eller något sådant, då ska de ta kontakt med BUP igen och just då godkänna att de gör en fullständig utredning.
Fast det finns väl visst något att utreda, om det var vad BUP rekommenderade? Oavsett om det var faktorer i livet som påverkade situationen, och att det inte skulle leda till diagnos, så kan det ju uteslutas och man kanske kan få annan hjälp. Varför detta motstånd till utredning, och eventuell diagnos? Eller ytterligare hjälp. En bra familj mäts liksom inte i huruvida man är "stark" och löser situationen själva, ibland är det vettiga att ta hjälp från rätt instanser.
 

Liknande trådar

M
Övr. Barn Hej! Vi har ett problem som säkert inte är ovanligt, men som ändå ställer till en del huvudbry för oss. Vi köpte innan jul en B-ponny...
Svar
15
· Visningar
3 581
Senast: sussiqt
·
Övr. Barn Ja vet egentligen inte hur ja ska börja bara att ja måste skriva av mej... Var och red hästen i dag. Han som äger stallet kom ut och...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 376
Senast: Kicki_83
·
Hästmänniskan Denna gång valde jag att inte vara anonym, känns bäst så. Visa vem jag är. 2007 är ett år jag helt vill ska falla i glömska. Ett år...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp