Bukefalos 28 år!

Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

jos

Trådstartare
Jag har två katter som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Just nu bor vi i en stor fin lägenhet där de har gott om plats, men om några veckor ska jag flytta härifrån och jag vet inte var katterna ska ta vägen.

Ska flytta hem till pappa, och i stora huset finns redan en katt (som är väldigt mån om sitt revir, och kan vara elak mot andra katter) så där kan de inte bo. I lilla stugan, som jag troligtvis kommer bo i, finns det inte plats för katter. Har inte koll på hur stor den är, men jag skulle gissa på 15 kvadrat kanske.

De är nu innekatter, och jag vill inte ha dem ute. Dels på grund av att de inte är vana, dels på grund av att de är så blyga och rädda, så jag vet inte om de vågar leta sig tillbaka hem eller om de bara springer ut i skogen och lägger sig under en buske...

Honan är 1½ år, har varit "tam" sedan dag ett men är väldigt rädd för människor hon inte känner (och eftersom jag sällan har folk hemma här ute på landet så är det bara mig hon inte är rädd för :p). Inte bara lite skygg, utan verkligen rädd. När jag haft enstaka personer här på besök längre stunder (tre-fyra timmar eller mer) så vågar hon sig oftast fram till slut om allt är lugnt och stilla.

Hanen föddes i början av sommaren (eller slutet av våren), var vild stallkatt de första månaderna. Han är fortfarande inte tam, jag misstänker att han aldrig kommer bli mindre reserverad än han är nu. Visserligen gör han fortfarande små framsteg, men de är väldigt små. Han nosar på min hand minst en gång om dagen och petar på mig när jag inte ser, men mycket mer än så är det inte.

Mina alternativ är alltså omplacering eller avlivning. Rent rationellt vet jag ju att djuren inte mår dåligt av att somna in, men nu när jag själv står här och ska ta beslutet så känns det jättehemskt. Och omplacering kan ju gå helt åt skogen...

Det jag funderar på är väl egentligen mest om det är möjligt att hitta någon som vill ta sig an såna här katter? Kan det fungera, kan katterna lära sig att leva med helt nya människor med tanke på hur de är nu? Finns det folk som vill ha småvilda katter som de inte "räddar från gatan"? Är det ens någon idé att sätta ut annonser eller ska jag ringa kliniken med en gång?

Det skulle vara skönt med utomståendes åsikter och tankar, mina nära har inte så konstruktiva idéer. Det här är alltså inte en annons, jag vill bara bolla tankar och idéer.

Om någon undrar varför jag har tagit mig an två katter så nyss när jag inte kan ta hand om dem, så är förklaringen att de båda är överblivna kattungar som jag haft hand om i väntan på försäljning, men det är ingen som velat ha just de här två så de har liksom blivit kvar...
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Självklart ska du försöka omplacera två unga friska katter till goda hem innan du väljer alternativet avlivning.
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Jag tycker du ska sätta ut en annons på katterna. Våran ena katt är en omplaceringskatt som bodde hos min syster först då ägaren flyttade (han var då innekatt) och sen när min syster flyttade fick han bli utekatt hemma hos oss och han trivs väldigt bra. Så fundera på att omplacera, lägg ut en annons och om det är någon intresserad, låt dom hälsa på katterna några gånger så det inte blir helt främmande folk för katterna när/om dom flyttar.

Stort lycka till med ditt beslut! :laugh:

Synd att jag redan har 3 katter, kan inte få nog av dom små rackarna :angel:
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Mja.... Med tanke på hur mycket katter det finns som är helt sociala och som aldrig går att hitta ett hem till, så vet jag inte.... Kanske måste man se lite till hur mycket oro och rädsla som dina katter får uppleva vid en ev. omplacering, i och med att de är såå rädda. Kanske de skulle få somna istället, låter kallt, men ibland får man nog tänka lite i förväg.
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Det är precis det jag tänker också. Jag är orolig att katterna ska må dåligt av det, och i så fall är det inte värt det.

Zesel och filipuss: Jag läste era svar igår kväll och har funderat och tänkt sen dess, och ja, självklart ska jag i alla fall försöka. Jag ska sätta ut annonser och se vad jag får för svar (om jag får några), och utvärdera situationen efter det.

Tack!
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Bygga en rastgård i anslutning till ett fönster på stugan kanske? Då kan du plussa på med flera kvadrat till deras utrymme när du släpper ut dem. Gör du det varje kväll när du är hemma så får de byta miljö då och då och kan känna lukterna och ha sitt eget lilla trygga men spännande revir. Du kan fixa ett litet hus där ute med filtar och frigolit som isolerar som de kan värma sig i när det är kallt.
Parallellt med det kan du lära dem att gå ut i koppel på promenader så får de ytterligare stimulans och ett större revir stundtals.
Kan vara lite bökigt så klart men väl värt om man är fäst vid kissarna och dem inte går att omplacera i ett vettigt hem, vilket jag tror blir väldigt svårt när de är såpass skygga.
Dessutom är min erfarenhet (är jourhem) att de flesta skyggisar vill bo i ett litet revir för att känna sig som tryggast, oftast trivs dem i ett och samma rum och vill inte gärna gå på upptäcksfärd.
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Det var ett alternativ jag inte ens tänkt på! Ska fundera lite och se om det är genomförbart. Tack för tipset! :)
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Var så lite så, jag hoppas att det ordnar sig åt det bästa för dig och dem. :)
Om du googlar lite kan du nog hitta folk som har byggt rastgårdar till sina katter (eller hundar) och kanske beskrivningar också, annars kan man ju maila dem och fråga om tips.
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

hehe tänkte precis skriva och föreslå att du bygger en rastgård när jag scrollade nedåt och såg att Heulwen redan tänkt likadant! :bow:

Kanske kan du och din pappa hjälpas åt, slå ned ett par rejäla stolpar och köp nät, finns tex bra och billigt på Jula för 199:- för 10 meter x 1 meter. Kanske nåt slags tak om det går att ordna eller nät i taket med. Det behöver inte vara så krångligt, bara det är klättersäkert och rymningssäkert.
Jag har också lite speciella katter, vissa blyga och skygga av sig och även om jag flyttar ut på landet kommer jag inte släppa ut dem, utan då bygga en större rastgård åt dem.
Kanske kommer du inte bo i denna lilla stuga resten av livet och katterna misstycker knappast utav att bo några år på lite mindre utrymme, bara du aktiverar dem, leker med dem och som sagt de har tillgång till en rastgård.

Hoppas det går att lösa så att du kan ta med dig dina missar!

Annars, om du sätter ut en annons så vill jag tipsa dig om att skriva så öppenhjärtat som möjligt, likt du skriver här. Skapa gärna en blogg som du kan länka till i annonsen, i bloggen skriver du lite mer om katternas personligheter och lägger upp massa bilder. Det tror jag tilltalar rätt typ utav personer, det är viktigt att förmedla katternas fina sidor och speciella personligheter.

Lycka till!! :bow:
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Du kan ju annonsera eller försöka att bygga en rastgård , men går inte det så ta med katterna . Det är ofta svårt att få skygga katter tama om de får bo i en stor lägenhet, det är mycket större chans att de blir tama om de får bo på litet område. Kan du sen inte ha dom kvar är det i alla fall större chans att hitta hem till dom om dom är tamare.
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Jag ska ta mig en titt på stugan och dess omgivning, har en svag aning om att pappa har lagt sten runt stora delar av den (den är alldeles nyrenoverad så jag har inte riktigt koll på hur den ser ut nu), och i så fall kan det ju bli lite problematiskt. Men det hade ju varit toppen om det gick att lösa på något sätt.

Öppenhjärtad annons har jag redan tänkt på, sitter och filar på hur jag ska formulera den. En tillhörande blogg var dock nåt nytt, jag har ett par stycken som inte används så nån av dem kan ju få bli kattblogg. :p Jättebra idé!

Alla svar här hjälper mig mycket i min tankeprocess och allt känns inte helt hopplöst längre. Tack! :)
 
Sv: Tankar om avlivning och omplacering... Vill ni hjälpa mig i mina funderingar?

Jag vet att det är lättare i ett mindre utrymme, och hade det varit en "normalliten" lägenhet/stuga så hade jag inte tvekat, men den här känns alldeles för liten eftersom de är så aktiva och rejsar runt i huset varje natt. :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 935
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 004
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 363
Senast: Hermelin
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
786
Senast: Queen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp