tankar om kroppen

En sak som jag tycker det talas väldigt lite om är att sjukvård och för den delen primärvård genom sina "råd" om kost och motion orsakat och orsakar mer lidande och till och med permanenterad övervikt/fetma än om de inte sagt något alls. Något som jag hoppas kommer att belysas mer framöver.

Det finns flera studier som visat att bantning med kaloriunderskott har en misslyckandegrad på 97-98% sett över en 5 års period. Dvs rådet/ordinationen "kost och motion" är väldigt ineffektivt. Tyvärr är det inte bara ineffektivt utan personen som får detta råd och följer det riskerar att förvärra sin övervikt. Allt med en känsla av misslyckande (vilket i sig ökar risken för misslyckande)
Bantning orsakar nämligen en sänkt "setpoint" (vikttermostat) vid en viss vikt kommer din kropp med hormonella signalsubstanser motverka fortsätt viktnedgång. 2-3 % klarar av att stå emot detta och bibehålla en varaktig vikt men resten går upp till den gamla vikten igen. Tyvärr följer inte vikttermostaten med upp igen utan nu kommer din kropp sända ut hungersignaler trots att du inte längre bantar och du kommer få ännu svårare att bibehålla vikten, men resultat att du går upp ytterligare några kilo. Gör så några gånger och vips har du hamnat i sits där du trots fetma inte förmår gå ner i vikt för vart enda gång du försöker så sprutar din kropp ut hormoner som signalerar att detta är fel.

En behandlingseffektivitet på 3 % som dessutom kan försämra din chanser till lyckad behandling i framtiden hade aldrig accepterats på tex ett läkemedel.
Det är lika enkelt att kämpa emot dessa hormoner som det är för en person med diabetes att med tankekraft försöka frisätta mer insulin. Dvs mer eller mindre omöjligt över tid.

En person som inte är predisponerad för fetma eller på andra sätt har lyckats ha en normalvikt genom livet behöver sällan kämpa mot dessa signalsubstanser som reglerar hunger och mättnad och därmed betydligt lättare (även om det såklart finns utmaningar även för dem) att balansera sin kost.

De nya läkemedel som finns, victosa och ozempic tex reglerar till viss del dessa påstridiga hormoner och kan vara en lösning för reglera setpoint. Gissa vad... dessa läkemedel ingår inte läkemedelsförmånen i Sverige utan patienterna får betala allt själva. För behandling med viktosa innebär det en kostnad på ca 3000kr/månad. och effekten försvinner när du slutar ta läkemedlet. Så att få hjälp med övervikt och fetma är dessutom en klassfråga.

Ska vi då inte tänka alls på kost och motion? Jo, Självklart hälsosam mat och rörelse i lagom mängd är alltid en bra idé. Men som behandlingsmetod för fetma riskerar det att göra mer skada än nytta tyvärr.

Sammanfattningsvis så anser jag att vår sjukvård och primärvård inte bara ger verkningslösa råd till överviktiga personer, råden kan dessutom orsaka en försämring av utgångläget som tyvärr kan bli livslång, förutom då scammandet och diskrimineringen av överviktiga personer.


Källa: Föreläsning av forskare och läkare inom bariatisk kirurgi (Går garanterat att googla mer)
På en podcast Tyngre träningssnack där de intervjuade en person från en överviktsklinik så hävdade hen att setpoint kunde flyttas om nya vikten hölls ett år. Men jag kan inte hitta podcasten igen, den ligger här någonstans https://tyngre.se/podd/tyngre-traningssnack/ gud vet var. Ingen annan verkar ju säga att det går men.
 
På en podcast Tyngre träningssnack där de intervjuade en person från en överviktsklinik så hävdade hen att setpoint kunde flyttas om nya vikten hölls ett år. Men jag kan inte hitta podcasten igen, den ligger här någonstans https://tyngre.se/podd/tyngre-traningssnack/ gud vet var. Ingen annan verkar ju säga att det går men.
Inte denna, men liknande, killen här säger bättre efter två år https://podcasts.apple.com/ie/podca...id-ek-fd-jonsson/id1049180374?i=1000408115446
 
På en podcast Tyngre träningssnack där de intervjuade en person från en överviktsklinik så hävdade hen att setpoint kunde flyttas om nya vikten hölls ett år. Men jag kan inte hitta podcasten igen, den ligger här någonstans https://tyngre.se/podd/tyngre-traningssnack/ gud vet var. Ingen annan verkar ju säga att det går men.

Kan det möjligen vara Ola Wallengren? Han forskar på vikt och hälsa, och var med i två avsnitt i höstas.
 
Kan det möjligen vara Ola Wallengren? Han forskar på vikt och hälsa, och var med i två avsnitt i höstas.
Kan vara, men jag hör framför mig en kvinnoröst. Som jobbade på en viktenhet, och det var inte länge sedan jag lyssnade på det, typ senaste året. Hittar det verkligen inte, undrans om jag kan ha lyssnat på ngt gammalt.
 
På en podcast Tyngre träningssnack där de intervjuade en person från en överviktsklinik så hävdade hen att setpoint kunde flyttas om nya vikten hölls ett år. Men jag kan inte hitta podcasten igen, den ligger här någonstans https://tyngre.se/podd/tyngre-traningssnack/ gud vet var. Ingen annan verkar ju säga att det går men.
ja men det kan säkert stämma att det låter sig göras men det är nog inte så vanligt att det lyckas eftersom det är så dåliga 5 års resultat... tänker jag. Den som föreläste för oss sa att det sannolikt krävdes flera år. Anedoktiskt men jag har gjort två stora viktnedgångar och hållt dem i 3-4 år så på mig har det helt klart krävts längre tid. Det är ju svårt med setpoint som mått då det inte finns ett mätvärde/markör för det. Utan det man gör är att testa och ser var första platån kommer i en viktminskning.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 305
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 875
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp