Bukefalos 28 år!

Tankar om ''problemhäst''

Sv: Tankar om ''problemhäst''

KL*

Alltså jag vill bara försvara dom som skrivit att han kanske har ont,
Min ena häst, visade gonom ryggröntgen
KISSING SPINE.. Inget som veterinär, ET Massör kände..
(Han Veterinär besiktigades Utan Anmärkning..)
Så Det för klarade hans egenheter:(..

Men Jag faller också för sk problemhästar.. Men igentligen handlar det väl om problem människor?
Får denna hästen en människa som gör att den känner sig trygg och hittar tillbaka till sin inre frid eller vad Jag ska säga så brukar dom bli helt fantastiska idivider, man knyter ett speciellt band.. Men man måste räkbna med att det kan ta tid att skapa ett så starkt förtroende.. Så stressa iinte..

Så är han helt frisk, så tycker Jag du ska ge honom allt du kan, du får säkert en vän för livet..:)
Önskar all lycka.. :)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Men det är ju inte riktigt det som är det dryga. Det är ju den delen att jag säger att hästen är kollad och det bara kacklas vidare om det. Hur jag har kollat honom är upp till mig och det är inget jag måste gå in på detalj om här. Det är väll självklart att jag gör mitt bästa för att han ska bli bra annars hade jag ju kunnat ta tipset att skicka iväg honom. Jag behöver inte 79 surmular på ett forum som ska berätta för mig hur jag ska gå tillväga. Man kan lägga fram det fint så som "gaski" och "moli" gjorde.. Och några fler.. Men det är ju inte första gången man blir hackad på här.. :) Förra gången frågade jag om tips åt en vän som hade en häst som ställde sig på bakbenen om han inte ville gå längre. Han gjorde precis som han ville. Jag sa även då att hästen var kollad och det var han verkligen, på alla sätt man kan kolla förmodligen men de kom alltid fram till att han var tjock och ouppfostrad men det trodde ju givetvis ingen på så det blev inga vettiga svar i den tråden heller. Otippat. :))
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Jag behöver inte 79 surmular på ett forum som ska berätta för mig hur jag ska gå tillväga /../ Men det är ju inte första gången man blir hackad på här.. :) /.../ det trodde ju givetvis ingen på så det blev inga vettiga svar i den tråden heller. Otippat. :))

Jag kan absolut hålla med dig om att det kan vara ett ganska hårt och ogästvänligt klimat på det här forumet ...

Men de råd och tips och frågor du fått om huruvida han är kollad och HUR är nog i all välmening och inte av "surmulighet". Såg att det var någon mer här ovanför som skrev att det vid rtg visade sig att häste hade kissin spines. Precis som min väns häst. Sånt märks inte förrän man faktiskt tar en bild.

Men jag tycker att det låter på det som du skriver att hästen reagerar när den blir rädd - alltså borde det lösa sig när den blir mer trygg, so whats the fuss? :)

Vad hade Du velat höra?
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Det är trist att du upplever att folk hackar på dig när de gör sitt bästa att hjälpa. Ingen här har i mina ögon på något vis varit elaka, förutom att de inte haft de svaren och erfarenheterna du velat läsa om. Om du nu vet bäst och inte vill ta till dig av tipsen så är det bara att sluta läsa. Lycka till med din häst och hoppas det löser sig.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Oberoende vad andra har svarat, jag har varit i samma sits.
Lång historia kort, till slut fann man att min häst hade haft flera obehandlade kotlrdsinflammationer som gjorde att han hade tidvis väldigt ont. Han kopplade till slut ihop ryttare på ryggen med smärta som han försökte fly ifrån.
Jag råder dig till att söka hjälp på klinik med hela paketet såsom röntgen osv. Att laborera med psyket och använda det som ursäkt vid farligt beteende är riskfyllt och gör större skada.
Om du får ett 100% ok från klinik så råder jag dig att söka hjälp, att lösa psykiska saker är det väldigt få som kan, hur mkt man än älskar dem...
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Det är tyvärr såsom många har skrivit här, hästar som bockar okontrollerat o bara ibland är det oftast nåt fel på. Utan att gå in på några långrandiga utläggningar så kan jag bara säga att jag har ridit många problemhästar o gjorde senast sommaren 2011. Det slutade med 10 dgr på sjukhus och en kluven läpp som syddes med x-antal stygn. Jag har fortfarande ingen känsel på vänster sida i ansiktet och mina läppar klarar sig inte utan en mängd lypsyl varje dag då cirkulation mm inte fungerar som det ska.

Vad som hände? Jo jag red en unghäst som bockat vilt med olika ryttare, jag hade ridit honom i 2 månader innan det hände nåt men den dagen slog det till helt utan nån förvarning, han skenade in bland träden o jag föll med ansiktet före ner i mossan. En pinne eller nåt annat vasst klöv min överläpp i 2 delar ända upp i näsan.

Fundera inte på om du ska skicka hästen till slakt eller inte, fundera på om en häst är värd att äventyra din egen hälsa för.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Var med om en häst som när han blev rädd för någonting som visserligen inte bockade men satte iväg som om det vore eld i baken på han.


Den et hon tog hästen till i vanliga fall hittade inget men väl en annan, hästen ifråga hade en spänning i en rump muskel som jag givetvis inte kommer ihåg vad den heter just nu vilket gjorde att det kändes som om man hade satt en gris fösare i baken på hästen.

kram och lycka till med hästen
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Om du läst mitt inlägg så ser du att det jag frågar är om folk har lyckats med liknande hästar. Då menar jag alltså en frisk häst med problem så som bockningar, ja en problemhäst som det blivit något av.
Det jag också frågade var om folket här var av samma åsikt som vissa av de jag pratat med, att man borde avliva problemhästar istället för att jobba vidare med dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Aj fy, det lät verkligen inte skoj... :(

Jo, de är ju det som är så svårt.. Vill ju att han ska bli bra och jag hoppas att han blir det. Jag förstår ju vad de menar med att man borde skicka bort hästarna istället för de kan ju bli livsfarliga men samtidigt har jag svårt för att avliva fullt friska djur.. Blir han ingen ridhäst tror jag att han får bli något annat för han betyder väldigt mycket för mig, otroligt personlig.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Oj jäklar... :o
Hoppas verkligen att det är något sånt ''enkelt'' fel på min kille med.. En snabb och bra lösning.. En annan ET ska komma på fredag. Hade veterinär ute igår och hon tror bara att det är för att han är så känslig. Men blir det inte bättre så blir det röntgen. Vi får se..

Tack! Kram :)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Alltså de som förordar en avlivning, och anser att en häst är omöjlig vid en sådan motgång ja det får stå för dom. Då har man nog inte förstått hur en häst fungerar, de är flyktdjur och således försöker de fly från det som är jobbigt eller verkar farligt. Vissa individer har en betydligt högre flyktinstinkt än andra, de kommer alltså att uppfattas som betydligt jobbigare då ur ovanstående perspektiv.

Islandshästen är i regel mer tålig och inte så flyktbenägen i samma utsträckning, det finns individer som bockar och de jag har upplevt har handlat om bockningar i tidig ungdom och i början av inridningen och sedan försvunnit. Men här har det skett regelmässigt, för de hästar som haft fysiska besvär har bockat i samband med en antingen som du beskriver en rodeo eller kastat sig handlös iväg i full fart följt av bockningar. Syftet har varit att göra sig av med det som den tror orsakar farligheten, ofta till följd av plötsligt uppkomna smärtvågor.

Jag red te x en häst på Island för många år sedan, det var få som att kvar på hästen och därför kallades den enmanshäst. Jag var en av dom som aldrig behövde käka gräs medan andra åkte i backen allt från de att dom satt upp till efter ca 10 minuter. Det visade sig att han hade en kraftig inflammation i ryggen, förmodligen till följd av KS men det röntgades aldrig fram även om jag är fast övertygad om att så var fallet.

Jag tror att orsaken till det varierande resultatet av vem/vilka som kunde sitta kvar handlade om hur man satt/red, alltså vilken påverkan man utgjorde på ryggen.

Hästar är vänliga och ärliga djur, det du beskriver är för mig ren flykt och hur du sedan hanterar det jag skriver är upp till dig. Just därför anser jag att det är vårat ansvar att ta reda på vad som felas och varför, vill vi ha deras förtroende så måste det också förtjänas.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Bra svar! :)

Jo, det kommer bli intressant att se sen vad den riktiga anledningen är..
Men det fååååår inte vara KS..
Hoppas på något enklare som går att lösa, tex sadeltvång. En sån känslig individ kan ju reagera starkare tänker jag. Min andra häst hade riktigt ont i ryggen i våras men som den trygga kille han är så visade han det bara genom att gå på sniskan, typ som att han gjorde skänkelvikningar hela tiden. Då hade han fått ont pga sadel som inte passade. Det gick över med hjälp av akupunktur och lite annat..
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Nu behöver det ju inte vara något komplicerat, även enkla små saker kan få en stor betydelse.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Om du läst mitt inlägg så ser du att det jag frågar är om folk har lyckats med liknande hästar. Då menar jag alltså en frisk häst med problem så som bockningar, ja en problemhäst som det blivit något av.
Det jag också frågade var om folket här var av samma åsikt som vissa av de jag pratat med, att man borde avliva problemhästar istället för att jobba vidare med dom.


Har en "föredetta" problemhäst i stallet. Hemmauppfödning så har inte varit med om något konstigt. Men hade så mycket sadeltvång vid inridningen så gick inte rida in i tid till något 3-årstest. Men en tränare som är duktig på att rida in svåra unghästar hjälpte till såpass så den nästan var insutten iaf. Sen fick den nåt års paus för betäckning (bra med ston!)

Därefter reds den in igen av unghästutbildare och denna gång gick det bättre, dock ej helt oproblematiskt. Spänna sadelgjorden i omgångar och sitta väldigt stilla på ryggen. Fick gå med endast en, och väldigt lätt och välbalanserad ryttare ett bra tag, sedan började jag också rida den och idag funkar hon med nästan vem som helst. Hennes skräck för bilar, som ingen vet var den kommer ifrån har dock inte blivit något bättre, utan den går inte att rida i någon trafik alls. Skulle man välja att lägga massor av tid på det skulle det problemet säkert gå att lösa, men av någon anledning är hon inte speciellt bilrädd på tävling utan är tvärtom jättelätt att ha med och det är ju huvudsaken :p

Denna häst har hanterats av erfarna, unghästvana ryttare, vilket kanske gjort att problemen inte eskalerade, utan den har ju tvärtom blivit nästan helt bra. Med ovanare hästmänniskor eller om hästen säljs gång på gång hade det kanske blivit annorlunda, vem vet. När hästen blir farlig för sig själv och sin omgivning kan jag hålla med om att avlivning bör övervägas. Men TS häst verkar ju gå åt rätt håll iaf, så verkar helt värt att ge den en chans.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Haha jo det vore ju inte så bra men vi får se hur det blir. Ligga på mackan ska han iallafall inte göra. :)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Det låter inte som att det är någon fara för
det heller med tanke på ditt engagemang för honom, heller. :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 229
Senast: AbCdE
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 049
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp