Bukefalos 28 år!

Tankar om ''problemhäst''

Allobosia

Trådstartare
Vet inte vart jag ska börja men för 2 månader sen så köpte jag en superfin valack för ett riktigt skampris, född 07. Till en början var han dyr men efter att en tjej hade börjat träna honom hade han gått tillbaka väldigt i träningen pga att hon var alldeles för hård mot honom, det resulterade i en bockhäst.
Jag valde endå att ta honom för att ge honom en chans, han är otroligt fin med gångarter som kan ta honom väldigt långt på banorna.

Det som jag nu har kommit fram till som jag tycker är jobbigt är att när jag frågar folk om hjälp eller ber om tips så är de flestas svar ''Skicka honom på slakt''.. Är det så man gör bara för att hästen bockar?

Är det inte någon som gett en sån här häst en chans och lyckats?

Ska försöka förklara hur han är och varit under våran tid tillsammans.
I början var han skygg och tyckte det mesta var läskigt. Redan andra dagen valde jag att hoppa upp på honom, nyfiken som man är.. Tog ett par varv i skritt i paddocken utan att kräva något. Helt utan problem. Någon vecka senare ville jag testa igen och då hann jag inte mer än hoppa upp och då bar det i väg i världens rodeo.. Han bockade säkert 15 gånger på rad innan jag flög av. Då valde jag att börja om från grunden med honom, som om han vore helt oinriden. Gått mycket promenader (med och utan sadel), haft honom som handhäst, hängt och utsatt honom för läskiga saker, longerat och löslongerat.. Allt har gått bra.. Valde att sätta upp en vän på honom för att gå promenader med ryttare på ryggen.. Gjorde detta flera gånger utan problem tills han en dag snubblar på en snöboll och då ramlar min vän fram lite på halsen på honom och då igen bär han av i rodeo och det slutar med avramling.. suck.. Nu har jag tränat honom helt ensam och då har det gått mycket bättre. Jag kan mer eller mindre hänga och klänga på honom hur jag vill och jag har märkt att det är bara när jag hoppar upp på honom han inte bryr sig.. Låter såna här hästar bara en ryttare rida på dom? Måste alla vinna deras förtroende? Skulle ni valt att jobba vidare med en sån här häst eller skulle ni också valt att skicka bort den?
Jag har inte hjärta till att skicka bort honom, han är väldigt trevlig och kul att hantera, där kan man absolut inte misstänka att han ska vara så speciell att rida.

406829_10151496096273275_326803028_n.jpg
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Det är din häst och bara du kan avgöra om du orkar eller inte, jag har inte haft nån som bockar på det sätt du beskriver, men det troligaste är väl att det blir en enmanshäst. Har du provat att sätta upp en större docka eller liknande och longera? Är det människa han inte tål på ryggen eller är allting jobbigt?

Om du pressar honom lite från marken, nu när ni känner varandra, anstränger han sig eller försvarar han sig? Vilken inställning han har överlag avgör ju om det går att komma över aversionen mot ridning eller inte.

Om han aldrig vill bli riden, tror du han skulle kunna gå att köra? Även om du vill ha en ridhäst skulle han kanske kunna ha ett bra liv som körhäst åt någon annan. För att hitta fler alternativ än slakt tänker jag...
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Jag har köpt flera problemhästar som blivit bra.
Köpte en oinriden sexåring, han var oinriden för att han snurrade som en propeller och bockade när någon försökte komma upp på ryggen på honom.
Det var alltså ingen som över huvud taget hade lyckats sitta upp.

Jag lyckades bra, kunde sitta upp efter en halvtimmes förberedande arbete. Satt upp och av ett antal gånger, från både höger och vänster sida.
Ställde hästen i hagen.

Upprepade träningen dagligen och efter ett par dagar kunde jag skritta honom runt gårdsplanen, göra halt, byta varv.
Efter ett par veckor kunde vi också börja trava runt gårdsplanen.

Nu, 1½ år senare, rids han "normalt". Han har bockat med mig sammanlagt fyra gånger men i övrigt varit problemfri.
Honom har jag tagit utbildningen sakta med, men idag är han utbildad ungefär LA dressyr (det är en tregångarhäst).

Han fungerar utmärkt som ridhäst åt mig, både ute i terrängen, på vägar och på ridbanor. Men jag är noga med att inte provocera honom, utan vara försiktig med vad jag begär. Och det skulle inte falla mig in att sätta upp någon annan på ryggen.

En häst som din skulle jag personligen mycket väl kunna ta mig an - men jag vet vad jag gör, också.
Jag har erfarenhet av "problemhästar".

Om man inte har erfarenhet av "problemhästar" tror jag inte att man ska ge sig på en sådan som du beskriver utan lämna över hästen till någon annan.
Och så ska man, gällande din häst, kontrollera väldigt noga om den har ont.
Det ska man nog göra oavsett om man orkar hålla på eller inte. Det låter som om hästen antingen blir rädd när ryttaren tappar balansen, eller får ont.
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Jag har också en så kallad problem häst. Han impoterades från Tyskland pga att dåvarande ägaren blivit rädd för honom. År ut och in fick jag kämpa, de första åren var ren pina. Förstår knappt hur jag har stått ut. Var alltid enormt noga med att kolla upp honom, fick höra att det inte var något fel på honom, utan rid på.

Vi har gått i perioder att han kan gå bra en månad för att sedan sjunka till botten igen. Han gick alltid bäst på vintern, och motvåren började det om på nytt. Trots att det nästan alltid var pest, så försökte jag glädja mig med de små stunderna som var bra. Men det var svårt, mitt självförtroende gick i botten. Vi fick en vändning då jag skicka honom till min tränare, fick en helt ny häst. Den lyckan varade några månader.

Sedan var vi på ruta ett igen, jag kände mig som värdens sämsta ryttare. Jag klarade ju inte av att rida min häst. Min drömhäst dessutom.

Vi fick en ny omstart när jag bytte stall, min fina häst var tillbaka, trodde jag.

Här kände jag att jag orkar inte mer, var nära på att ge upp honom. Fick stöd av min veterinär och tränare, han fick åka till min tränare efter att han stängde av huvudet ytterligare en gång och bara panik drog på en uteritt. Något stämmer inte.

Min tränare kände samma sak, tid bokades för att ta röntgen plåtar, kanske kunde det vara spatt?! Inne på kliniken så gjorde de böj prov osv, kotledsinflammation, spruta led osv. Ingen spatt. Vet inte hur många gånger jag var in på kliniken, eller hur många veterinär besök det blev vågar inte räkna.

Jag var inte nöjd med vården på kliniken, så valde jag att åka till Finland. Där hitta vi problemet, varför min häst har betett sig så som han faktiskt gjort. Han är så oerhört klok, det är skrämmande, att han försökt berätta men ingen har förstått honom. Åh älskade häst. Det vi hitta i Finland var att han hade bentäthet vf knä. Så vid hårdare arbete slog det ihop ben mot ben, samma att jag inte kunnat rida mjukt underlag, även där slog de ihop ben mot ben.

Så den 18 september blev det operation, veterinären valde att öppna utt båda fram knä. Mycket riktigt hade han små taggar bf. Man hitta även gamla blödningar i karpaltunneln.

Så det jag vill säga, det finns inga dumma hästar, utan jag tror att försöker berätta något. Har du kollat upp honom av någon duktig och kunnig veterinär? Om han kan ha ont någonstans ?!
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Eftersom din beskrivning inte tyder på regelmässig bockning, utan snarare kommer bockningarna efter en rodeotur så kolla det fysiska. Rygg, ben, utrustning, tänder osv. För mig låter din beskrivning som hästen skyddar sig i vissa lägen.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Sadeltvång?

Det viktigaste är att du kan läsa av honom korrekt. Ta tiden och lär känna honom innan du börjar kräva något från honom. Sen att du i alla lägen kan vara den lugna individen han behöver.

Du har ju enbart ägt honom 2 månader :-)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Jag tänker också att hästen behöver utredas.

Sen kan man inte räkna med att få sympatier. De flesta ids inte lägga ned tiden som krävs.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Tack för era svar!
Givetvis är han kollad av veterinär och det är inga konstigheter och jag tror absolut inte att problemet ligger i att han har ont.

Han är otroligt känslig och ''på sin vakt'' i allmänhet. I början fick jag inte ens borsta honom på rumpan, lyfta hans hovar, sätta på ett täcke osv osv.. Såna saker som höpåsar, sopborstar och liknande var livsfarliga i hans värld.. Det är däremot inget problem längre. Hela han har blivit mycket lugnare.. De som träffade honom första dagarna och sen träffat honom på senare tid säger att han känns som en annan häst.
Bockningarna har uppstått när han blivit rädd för något så antagligen vill han ju få av en i ren panik. Han är lätt att longera och träna från marken men även det var betydligt svårare i början, då han bara spände sig och rusade..
Jag själv tror det finns hopp för den här killen och blir givetvis lite ledsen när folk tycker att jag ska ta bort honom. Jag vill bara ha tips och åsikter om träningen. Jag vet ju hur jag ska gå vidare och har en plan och ja han blir bättre och bättre men det är ALLTID bra med tips från andra tycker jag. :)

Råkade skriva att jag haft honom i 2 månader men det ska vara 3.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Så glad att det löste sig för er.
Läser din blogg så har följt er resa. :)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Känn efter, är han numer one ?! är han en sådan häst som du bara kommer träffa en gång ?! Isf tycker jag du ska satsa på honom, men det kommer ta tid, och låt det ta sin tid. Alla hästar behöver längre tid för att lära sig, speciellt när de är känsliga, trodde aldrig min Örn skulle bli så trevlig som han är nu.

Det är bara du själv som kan bestämma dig för om han är värld att satsa på. Och har du pengar, och framför allt tiden att ge honom ?!

Han verkar vara en trevlig häst ! Fortsätt kämpa !!
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Min första tanke var smärta men är han genom kollad från topp till tå av duktiga veterinärer, tandkoll och ET? Är de kollat och man litar på dom som gjorde de så är de dax att klura på lösningar

Låter som du är på god väg och du har ju inte haft honom länge. Som flera skrivit så kommer de att ta tid

Ge direkta tips via ett forum är svårt för kan bli väldigt fel speciellt på en så pass känslig häst

Känner du att du vill ha hjälp så är ett tips att kontakta Ronny Åman. Har ingen aning om han fortfarande tar in träningshästar men har mkt träningar och clinics runt om i sverige. Har varit på flera clinics och haft vänner som fått god hjälp och gillar hans tänk.

Finns flera andra som säkert är bra oxå men va väldigt noga om du letar tränare. Träffat på allt för många som säger de kan fixa alla problem och så får ägaren hem en häst med större problem än den redan hade

Pysslat med en del hästar med problem genom åren och de har blivit mer och mer att folk säger slakta och köp nytt. Känns som många ger upp snabbt tom för minsta lilla ibland.

Även om jag aldrig skulle rekommendera någon att köpa på sig problem så har jag ju en förmåga att göra de själv :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Tankar om ''problemhäst''

nu börjar jag nästan grina... vilken hiskelig tur att han kom till just dej!!! krama om honom från mej och min fuxfarbror:love:
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Veterinären kanske inte ser något fel, men en ET eller kiropraktor kan hitta något, tycker det är värt få en genomkoll av hästen först.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Nummer ett kan han aldrig bli för det är ju min första häst och bästa kompis Frodi.. Men han har ju en självklar andra plats.. ;)
Jag tycker att han är väldigt charmig och personlig. Blir väldigt ''rörd'' när jag ser hur han litar på mig mer och mer..

Tiden är inget problem. :)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

Ja, jag litar absolut på dom och jag misstänker absolut inte själv att han skulle ha ont någonstans heller. :)
Jag var egentligen inte ute efter tips här. Jag ville mest höra om andra som lyckats med liknande hästar och även höra folks åsikter om att skicka såna här hästar till slakt istället för att träna vidare.
Tack för tips. Ska kika in honom. :)

Håller med, folk ger upp för minsta lilla.. :(

Haha förstår dig, så gör jag med.. Brukar tycka synd om de med problem.. x)
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

ET har också klämt på honom. Han tyckte att han var mjuk och rörlig. Kunde inte hitta något konstigt.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

En så spänd och känslig häst brukar ha problem på valda ställen, det är mer rutin att det finns än att det inte inte finns något vid dessa lägen.
 
Sv: Tankar om ''problemhäst''

haha så jag ska ta förgivet att han har ont någonstans trots att han är kollad?
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 469
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 274
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 353
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp