Tänkte bara berätta att min valack

Sv: Tänkte bara berätta att min valack

Just nu är jag så orolig för att det bara ska vara buttan som talar när jag tycker att min är mkt bättre!

Oavsett vilket så är det oerhört positivt att buttan släcker hältan helt! Det tyder på att det inte är så allvarligt smärta. Och är inte smärtan så allvarligt så är oftast prognosen bättre.

Håller verkligen tummarna för er också!

Du ska inte vara så orolig för din häst. Du ska se att det ordnar upp sig med lite vila (och ny hovis?). Vid återbesöket är den säkert bra igen ska du se!

Tröstkramar till dig också!

Nej men mimus! :(

Tänkte på er idag när jag satt i skolan och hoppades så innerligt att det skulle gå bra för er.

Hoppas verkligen att han, och även du, klarar konvalecenten och orkar hålla humöret uppe. Tänker på er. *tröstkram*

Nya hovis har jag redan besällt. Har haft olika hovslagare på hästarna av olika anledningar. Gjorde dock det jävliga misstaget att säga upp förra hovslagaren INNAN han gjorde sista skoningen - och skoningen blev där efter. Kan inte låta bli att undra om det var det som blev droppen som gav inflammationen. Vilket i sin tur får mig att må för jävligt....

Dock inser man nu att trots att vi har 4 hästar i stallet och 3 utav dem just nu är i behov av vård (veterinär och/eller hovslagare) så är det ju faktiskt inte alls så illa som för Mimus. (hoppas jag...)

:cry::cry::cry::cry:

Fy fan vilken skit. Man ni kommer klara det och han kommer bli bra igen. Han kommer kanske tycka det är tråkigt i hagen i början men sen kommer han acceptera det och vänja sig vid det. Han får ju det viktigaste av dig iallafall; kärlek, vård och mat såklart.

Om du är sugen på att låna en svart häst så hör av dig:D

Neeeej, det var verkligen tråkigt att höra.

Massor av tröstkrammar till er båda.

Anklaga inte dig själv, du låter dina hästar var hästar, bralla, springa och leka i sina hagar...du lindar inte in dom i bomull och har små "sockerbitshagar" för att "skydda dom" ...

det kan ha varit en sensträckning, min faorithäst på ridskolan fick det och var bättre efter ca en månad

Åh... Fy. :(
Jag hoppas att tiden går fort och att ni kommer tillbaka.

MASSA kramar!!!!

Vad rara ni är!:love:

Förstärkningbandet heter det som nästan var av.

Det gick inte ha ha honom där jag tänkt, han var på tok för nervös och hoppig, han ser för mycket därifrån. Gjorde en lite nfyrkant utanför stallet precis, och en lite brevid för kompisen.
Vaktade honom där en timme, + att jag kan mocka och fixa i stallet och ha koll. Sedan kan jag beta honom där jag först tänkte ha boxhagen.

Hästen är faktiskt vid gott mod, han är pigg och nöjd, det är värre med mig..jag oroar mig mera nu när jag vet..

jfrelin, ska allvarligt fundera på det du skrev, så småningom. Just nu är allt bara jobbigt.

Det låter som om det skulle kunna vara något liknande som vår Jilly råkade ut för som 18-åring i hagen när hon var högdräktig. Hon blev ju så gott som obehandlad först (ett par dagars finadyne bara) eftersom hon var dräktig och sedan blev det ju att bara gå och skrota i normala hagar med fölungen efter de 2 mån i boxvila hon fick först innan fölningen.
Hon blev ju fullt ridbar trots att hon knappt behandlades, förrän efter avvänjningen. Jag tror ni klarar det ni med!
Håller alla tummar för att det ska gå bra!

Det låter som om det skulle kunna vara något liknande som vår Jilly råkade ut för som 18-åring i hagen när hon var högdräktig. Hon blev ju så gott som obehandlad först (ett par dagars finadyne bara) eftersom hon var dräktig och sedan blev det ju att bara gå och skrota i normala hagar med fölungen efter de 2 mån i boxvila hon fick först innan fölningen.
Hon blev ju fullt ridbar trots att hon knappt behandlades, förrän efter avvänjningen. Jag tror ni klarar det ni med!
Håller alla tummar för att det ska gå bra!

Men var det förstärkningsbandet eller var det någon av senorna hon skadade? Gjorde ni ett UL?

Min ordinarie vet som var ute kunde inte tro att han var så pass illa skadad. Jag hade ju hoppats på senorna, för dem läker man ju via rörelse.

Till molnis och corax och mitrolle i våran unghäst tråd.

"i love you":love:

Usch vad tråkigt att det var så illa!

MEn det är inte hopplöst. Jag vet en bekants 18-åring som råkade ut för senskada och han tävlade msv igen senare även om läkningen tog lång tid, det kom tillbaka problem då han var cirka 24 men var då fortfarande promendadhäst.

Men det var verkligen tråkigt, mimus:cry:

Usch, vad tråkigt att höra!

Skönt att han iallfall är vid gott mod - då har han förmodligen inte särskillt ont? det är iallafall det viktigaste, tycker jag åtminstonne!

Förstår att du blir nervös och nojig, men det lägger sig nog efter ett tag när du börjar acceptera det som hänt?

Massa tröst kramar!!

Jo, du har helt rätt! Det värsta som skulle finnas är ju att hon skulle ha ont även med smärtstillande, för de första och andra dagen såg jag ju att hon vart deppig. Nu vrålar hon efter mat och jagar kråkorna i sjukhagen:rofl:

Tack för tummarna det värmer verkligen!!

Men Mimus :cry::cry:

Har missat denna tråd totalt.....lider med dig men är övertygad att du kommer att se till att din häst håller modet uppe.

Som du vet har jag haft 2 års konvalicens med min och vet du....på något konstigt vis så spelar det ingen roll hur dålig prognos man får för att finns bara hoppet och kärleken så härdar man ut allt.

Sen måste jag ge dig en eloge just för att du har dina hästar ute i stora hagar för jag tycker att man kan avgöra hur bra dom mår beroende på leken.

Vill du ha apatiska hästar som står en och en i små fyrkanter...som bara kan gå på krattade och jämna gångar och inte kunna rida över stock och sten för risken för vrickning-stukning bara för att de inte får en naturlig rörelse ?

En stooor peppkram !

Jag håller tummen för er. Ralph håller hovarna. Tjippen och Måns knyter tassarna.

Nej tyvärr gjordes inget UL utan enbart röntgen då.
Men veterinär som palperat i efterhand säger att ligamentfästena och "allt" som fäster nere i kotan är skadat och fullt i ärr. Så troligtvis slet hon till i alla fästen nere i kotan när hon vrickade sig. Rejält ful skada hur som helst, som faktiskt läkte mot alla odds.

Jag kan rekommendera BoT till konstiga skador, har läkt ut gaffelbandsskada på Jolie med det + den här vrickningen på Jilly då.

Håller alla tummar och tår för er! Har precis kommit hem från andra delkursen på strömsholm, har lyssnat på föreläsningar om..håll i dig..hållbarhet på häst, senskador på diverse senor och gaffelband, Claes Rülker som föreläsare. Och om det är till någon tröst så sa han att dessa skador läker ut i de allra flesta fall om man är villig att ge det tid. Många kramar

Håller alla tummar och tår för er! Har precis kommit hem från andra delkursen på strömsholm, har lyssnat på föreläsningar om..håll i dig..hållbarhet på häst, senskador på diverse senor och gaffelband, Claes Rülker som föreläsare. Och om det är till någon tröst så sa han att dessa skador läker ut i de allra flesta fall om man är villig att ge det tid. Många kramar

Intressant.
Vet du om han pratade om förstärkningsbandet?
Jag vet så lite om just dena del i hästens ben.

Jag är villigt att ge hur mycket tid som helst.

Sa han huruvida hållbart det är. Min erfarenhet är just att de härskadorna på senor kommer tillbaka.

Men visst känns det som en ljusglimt att läsa.:)
Jag tror jag åldrades 5 år i går.........

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Shop to you drop, del 4

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Atletix
Tillbaka