Tapet i badrum?

Narcissa

Trådstartare
Vi håller på att renovera ett av våra badrum (eller ja, hantverkarna gör det). Vi ska ha halvkaklat i en del av badrummet och sen hade vi tänkt måla med vitt ovanför det. Nu tänker jag att vi kanske istället skulle sätta en tapet där det inte är kakel.
Någon som har gjort det? Bilder?
Vi måste tyvärr ha vitt kakel på väggarna och sandsten åt det grå hållet på golvet. detta pga extremt mycket kalk i vårt vatten. Jag tycker dock om färg och lite murrigt liksom så en tapet skulle ju kunna rädda detta. Måste man ha specifika våtrumstapeter eller kan man ha vilka tapeter som helst?
 
Vi håller på att renovera ett av våra badrum (eller ja, hantverkarna gör det). Vi ska ha halvkaklat i en del av badrummet och sen hade vi tänkt måla med vitt ovanför det. Nu tänker jag att vi kanske istället skulle sätta en tapet där det inte är kakel.
Någon som har gjort det? Bilder?
Vi måste tyvärr ha vitt kakel på väggarna och sandsten åt det grå hållet på golvet. detta pga extremt mycket kalk i vårt vatten. Jag tycker dock om färg och lite murrigt liksom så en tapet skulle ju kunna rädda detta. Måste man ha specifika våtrumstapeter eller kan man ha vilka tapeter som helst?
Det här ska hantverkarna kunna om de är certifierade för våtrum! Det är krav på tätskikt, dvs samma krav oavsett om det är kakel eller annat. Som jag har förstått det så försvann s. k. våtrumstapeter i slutet av 80-talet eftersom de inte klarade kraven. Vill man inte ha kakel så är nog enda alternativet plastmatta. Finns mer att läsa här:https://www.gvk.se/
 
Det här ska hantverkarna kunna om de är certifierade för våtrum! Det är krav på tätskikt, dvs samma krav oavsett om det är kakel eller annat. Som jag har förstått det så försvann s. k. våtrumstapeter i slutet av 80-talet eftersom de inte klarade kraven. Vill man inte ha kakel så är nog enda alternativet plastmatta. Finns mer att läsa här:https://www.gvk.se/

Ja, exakt. Det finns bara tapeter som är vattentåliga numera men de är främst för tex kök och att man ska kunna torka av dem, inte för att de utgör någon fuktspärr.
 
Det här ska hantverkarna kunna om de är certifierade för våtrum! Det är krav på tätskikt, dvs samma krav oavsett om det är kakel eller annat. Som jag har förstått det så försvann s. k. våtrumstapeter i slutet av 80-talet eftersom de inte klarade kraven. Vill man inte ha kakel så är nog enda alternativet plastmatta. Finns mer att läsa här:https://www.gvk.se/

Ja det är krav på tätskikt. Det betyder väl inte att det är emot branschkrav att sätta tapet ovanpå tätskiktet?

Det är inte helt ovanligt att folk gör det. Kanske inte i zon 1 direkt men absolut i zon 2. Sen finns ju alltid risken att tapeten blir ful efter ett tag men det är ju en annan sak.
 
Givetvis vet hantverkarna. Jag har dock inte hunnit prata med dem. Jag har läst på lite och vi håller oss nog till färg iaf. Tror det blir bättre.
 
Ja det är krav på tätskikt. Det betyder väl inte att det är emot branschkrav att sätta tapet ovanpå tätskiktet?

Det är inte helt ovanligt att folk gör det. Kanske inte i zon 1 direkt men absolut i zon 2. Sen finns ju alltid risken att tapeten blir ful efter ett tag men det är ju en annan sak.
Man kan alltid göra vad man vill, frågan är om det klarar branschreglerna/försäkringsbolagens krav? Plasttapeter vet jag inte om man kan få tag på längre så man är ju hänvisad till tapet med pappers/nonwowenbaksida. Känns inte så bra i ett badrum även om det är tätskikt bakom. Då känns det enklare att välja en plastmatta i färg/mönster som man vill ha. Det finns också skivor s.k. våtrumsvägg som är mönstrade.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi ska renovera två badrum, ett som är befintligt idag och ett som ”inte finns”, det är en toalett idag som ska byggas ut så det ryms...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
5 793
Senast: BernT
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 676
Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 475
Senast: Ullmerkott
·
Hemmet Vi ska renovera badrummet i stugan vi hyr ut. Vi ska INTE höja hyran. Vi brukar höja hyran mellan hyresgästerna istället. Men det som...
Svar
17
· Visningar
1 392
Senast: Miks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp