Tapetsering

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Sol
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 410

Bukefalos 30 år!

Sol

Trådstartare
Jag ska tapetsera om sovrummet. Jag kan tapetsera, men det jag funderar över är om det går att undvika att tapeten går sönder i hörnen då det är träväggar som ju "lever". Tapeterna som sitter nu är trasiga i hörnen pga. detta och jag skulle gärna göra lite extra jobb om det går att undvika att det händer framöver. Eller är det hopplöst, bara att acceptera?

Jag ska tapetsera om sovrummet. Jag kan tapetsera, men det jag funderar över är om det går att undvika att tapeten går sönder i hörnen då det är träväggar som ju "lever". Tapeterna som sitter nu är trasiga i hörnen pga. detta och jag skulle gärna göra lite extra jobb om det går att undvika att det händer framöver. Eller är det hopplöst, bara att acceptera?
Det är tyvärr bara att acceptera då som du mycket riktigt skriver att trä rör sig. Du kan ju testa med renoveringstapet först?

Hur har du gjort med hörnen innan? I min stuga är hörnen veckiga och dragna där de tapetserats innan av föregående ägare.
Jag har följt instruktionsvideor om hur man tapetserar hörn och ser varje hörn som en ny vägg, och där har det inte dragit sig än (efter 3 år).

Vi har skurit våden så att den går för bi hörnet med typ 2 cm och sen lagt kvarvarande våd på nya väggen med överlapp på "hörnvåden" och lodat in den rak. Det var tipset vi fick från målaren. Höll sig fint i vårt trähus :)

Hur har du gjort med hörnen innan? I min stuga är hörnen veckiga och dragna där de tapetserats innan av föregående ägare.
Jag har följt instruktionsvideor om hur man tapetserar hörn och ser varje hörn som en ny vägg, och där har det inte dragit sig än (efter 3 år).
Jag har inte gjort något eftersom vi flyttade hit för 4 år sedan och jag har inte kommit till sovrummet förrän nu. I resten av huset har det funkat bra med tapeterna pga. spånplattor. Mitt och makens sovrum är en nyare utbyggnad och det är endast där vi har problemet med sättningar.

Det finns beskrivningar på hur man bör tapetsera hörn. Bland annat här: https://www.bygghemma.se/reportage-och-guider/tapetsera-horn/

Jag har inte gjort något eftersom vi flyttade hit för 4 år sedan och jag har inte kommit till sovrummet förrän nu. I resten av huset har det funkat bra med tapeterna pga. spånplattor. Mitt och makens sovrum är en nyare utbyggnad och det är endast där vi har problemet med sättningar.
Är det ordentligt gjort? Ser det ut som om det är skuret för hörn eller har de bara vikt våden utan att skära den i ert sovrum?

Liknande trådar

• Crosstrainer för hemmabruk
  • Varmt sovrum
  • Hur länge håller en tapet?
  • Tips på robotdammsugare

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat