Bukefalos 28 år!

makarontanten

Trådstartare
Nu har det äntligen hänt:) Jag ska få omgjort i alla rum med nya tapeter av min hyresvärd. Även köksgolvet ska bli nytt:love:

Jag har en ganska gammal och sliten lägenhet och jag har ofta målat,grejat och fixat själv hemma. Detta med lite blandade resultat:D. Jag har testat olika färger och sen gjort om igen när jag tröttnat.

Men nu ska jag alltså få helt omtapetserat och har grym beslutsångest. Vad ska man välja,vad är modernt och vad tröttnar man inte på? Nu kan jag ju inte längre trixa själv om jag inte blir nöjd. Tror inte hyresvärden blir så glad då;)

Igentligen måste det inte vara toppenmodernt,men ändå så att det ser lite fräckt och nytt ut(förstår ni mitt svammel?)

Är det helt ute med färger och ska allt bara vara vitt nu igen?

Lägenheten är ganska mörk då den ligger på bottenvåningen med hus runt omkring. Trots att jag vill få in ljuset i rummen är jag ändå sugen på en mörkröd,vinröd,roströd färg i den supermörka hallen jag har. Hallen är ganska stor och grenar hela lägenheten. Den ligger i mitten av lägenheten utan fönster och med flera öppningar. Tanken var att komma hem till en liten mörkare men mysig hall som grenar ut sig i ljusa rum. Tänkte bla köpa en stor spegel,en tuffare lite starkare taklampa ,och någon "myslampa" till väggen i sådana fall. är det helt fel tänkt?

Så vad vill jag ha hjälp med? jag vill ha era bästa tips och råd för att kombinera ett fint hem:) Vilka färger ska man köra med,eller är vitt den enklaste och smakfullaste färgen att kombinera hemmet med?

Jag har inte tänkt att byta ut mina möbler, och därmed ska väggarna passa in på en vit soffa och mörkbruna möbler i indisk stil i vardagsrummet. Ett mörkbrunt robust matbord i köket,som även det går i indisk stil, och till sist sovrummet där vi har lite ljusare träslag idag.
 
Sv: Tapetval

Beror på vad du kommer få välja på, nåt ljust med ett fint mönster men inte för intensivt kommer ju att hålla länge. Jag fick välja nu men urvalet var kasst så jag vet faktiskt inte ens vad jag valt just nu, men tror en mjukt beige med ett mörkare mönster på i vardagsrummet men jag har massor med sol. Du ska ha så ljusa tapeter som möjligt men inte nödvändigtvis vita.
 
Sv: Tapetval

Tyvärr har jag inte fått proverna än(väntar som sjutton),så vad det finns att välja på vet jag inte. Jag kan bara hoppas det finns många olika att välja på:).

Men vad tror du om en vinröd/rostbrun hall? Jag älskar att leka med färg,men känner mig så osäker på om det är helt ute. Jag bodde för 10 år sedan i en annan lägenhet med grönt kök,terracotta i vardagsrummet och blått i sovrummet. Jag älskade det då,men just därför (tiden går ju;)) vet jag inte om det är hopplöst ute med sådana tapeter nu.

Precis som du säger :bow:,ska jag nog välja ljusa tapeter till de andra rummen,men oftast går det ju att få milda toner i andra färger(ett svagt mönster eller en ljus färg).
 
Sv: Tapetval

grannen har en vinröd hall, ursnyggt... jag kommer inte ens ihåg vad jag valde då jag är lite oense med min hyresvärd just nu, och inte har tänkt bo där så himla länge till. men jag hoppas jag valde en go färg.
 
Sv: Tapetval

jag valde en ljust gråbeige tapet till vardagsrummet med ett svagt tryck på, men jag försökte då välja tapeter som nästa hyresgäst kan leva med, hade jag tänkt bo där längre så hade jag valt lite mer klatsch i. Har ju vinröda i sovrummet som är gräsliga, men de klarade sig i vattenläckan så de byter de inte, skulle nog ha tatt hinken och slängt lite vatten på dem;)
 
Sv: Tapetval

Om du säger att din granne har en snygg vinröd hall,ja då får det bli det(om det finns att välja på) ;). Jag ser rummet framför mig hur jag vill ha det och har vart på IKEA idag och kikat ut en snygg spegel och ett par superhäftiga lampor. Köpte dock inget då jag inte vet tapetvalet än.

Jag beklagar att du inte trivs i din lägenhet,men hoppas det blir trivsammare för dig med nya tapeter:)
 
Sv: Tapetval

Jag gillar vitt, hur tråkigt det än är i sig själv, bara att piffa upp med möbler och detaljer. Vill man ha lite mer liv så föredrar jag en läcker mönstrad fondvägg, t.ex. som den tapeten sussantuss visar. Enfärgat är trist.
Sedan beror det givetvis på lägenheten/huset också, vilken tidsperiod den är ifrån och hur mycket det ger sig till känna, men rent generellt så föredrar jag det så. Vinrött hade jag inte kunnat leva med, men det är jag det, huvudsaken du trivs, jag kommer ändå inte flytta in. :D
 
Sv: Tapetval

Är det helt ute med färger och ska allt bara vara vitt nu igen?

Jag älskar att leka med färg,men känner mig så osäker på om det är helt ute [...] vet jag inte om det är hopplöst ute med sådana tapeter nu.

Vem bryr sig om vad som är inne eller ute? Huvudsaken är väl att DU gillar det?

Jag tapetserade ett rum i lila (enda lila tapeten i ett sortiment på några tusen tapeter) på den tiden det ännu var i princip helt otänkbart att inreda i lila. Personalen jag handlade av tyckte att jag var knäpp, "nej, lila går INTE!" men fick se slutresultatet och blev omvänd. Således var jag före min tid, för nu, många år senare, finns det desto fler lila tapeter, även om de flesta förmodligen är tänkta att användas till fondväggar. Vi fick vår lägenhet renoverad förra sommaren och då blev kök, hall och vardagsrum lila (öppen planlösning). Köket är vävat och målat i en färg som matchar de tapeter som sitter på resten av väggarna. Entrén blev grön, badrummet ljusblått och sovrummet vinrött, fast såhär i efterhand ångrar jag lite att jag inte lät måla badrummet i en mustig lila färg.

Vitt, beige, brunt, grått och andra färglösa icke-färger är bannlysta på mina väggar.
 
Sv: Tapetval

Tack för tipset:),men tyvärr inte "min grej" med den tapeten:o. Jag färgsätter gärna,men kanske inte riktigt i så mycket mönster;)
 
Sv: Tapetval

Vitt är snyggt,stilrent och fräscht:laugh: men jag vill också ha lite hemtrevlig känsla,vilket jag tycker man får av en varm hall;) . Jag lovar och svär,du behöver inte flytta in:D..
 
Sv: Tapetval

Naturligtvis ska jag gilla det själv ,oavsett om det är ute eller inne.

Det jag har mest beslutångest av är ju att jag inte vet om det blir snyggt eller kommer tröttna inom en månad. Färg skapar personlig stil och hemtrevnad,men likväl så ska det ju kunna passa in i möbler,mattor och gardiner som man har eller köper. Jag vill ha ett ljust och luftigt hem med hemtrevlig känsla,men också lite stilrent och inte klottrigt(vilket det kan bli med grälla färger om man inte sätter ihop allt på rätt sätt.

Det känns också lite som att man bör vara lite snäll mot nästa hyresgäst som kanske flyttar in efter mig.
 
Sv: Tapetval

Kolla kvalitén på tapeterna, låna hem prover och googla, massor!

Jag hittade en tapet som jag fullkomligt ÄLSKAR till mitt sovrum, den är dov och brun och guldig och går alldeles perfekt med min lite afrikanska inriktning i rummet.

MEN, den blir fläckig bara man tittar på den. :cry: Hade jag vetat det innan hade jag valt en annan.
 
Sv: Tapetval

äh tänker du bo ett tag så var självisk:)
JAg hade visst valt nåt lila till hallen;) kollade idag, ska bli spännande att se med mattan till, vardagsrummet tror jag blir ursnyggt med den tapeten men det var lite för mörkt o se. Ska bli spännande och se vad jag valde till köket:)
 
Sv: Tapetval

Vitt är snyggt,stilrent och fräscht:laugh: men jag vill också ha lite hemtrevlig känsla,vilket jag tycker man får av en varm hall;) . Jag lovar och svär,du behöver inte flytta in:D..

Visst vill man ha en hemtrevlig känsla, men det fixar jag på andra sätt än med färgvalet på väggen, men det finns ju flera sätt att göra det på, vill du ha en röd hall ska du givetvis ha det. :)
 
Sv: Tapetval

Vitt funkar ju alltid :) Sedan får man inreda det till hemtrevnad! Allt passar ju till vitt liksom :p

Min övervåning
096.JPG

097.JPG
 
Sv: Tapetval

ja jag hade velat ha mer färg då min hall består mest av dörröppningar:) men det blir nog bra.
Har ju vinrött sovrum, inte mitt val, och tycker inte om det. Köket fick vita tapeter med svart mönster, en vägg plus lite runt fönstren och vardagsrummet samma tapet men gråblå med ett svagare tryck på, blir snyggt när allt är klart tror jag:)
 
Sv: Tapetval

Det beror ju så mycket på huset/lägenheten, min hall består också mest av dörröppningar men då det är gamla fina trägolv och spegeldörrar hade det sett väldigt makabert ut med rött eller lila eller något annat riktigt färggrant. Jag vill att de fina detaljerna ska vara i fokus och inte färgen på väggarna, men det beror ju helt på hur rummet ser ut och därför är det ju också så svårt att ge råd utan att ha sett rummet. Ditt blir säkert bra, har du valt det själv bör du ju inte vara annat än nöjd. :) Sedan är det ju välkänt att vissa färger sägs passa bättre i vissa rum, att man t.ex. ska ha en lugn färg och inte rött i sovrummet, men vissa trivs ju med rösa sovrum ändå, även om varken du eller jag gör det.
 
Sv: Tapetval

Jo hoppas på att få byta sen när jag får en trea, då ska jag ha en lugn gul tapet i sovrummet:)
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill köpa en matta till min nya lägenhet men behöver lite tips.😊 Nu är bilderna kanske inte rättvisa för det är mörkt ute, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 549
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 396
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hjälp mig hitta en fin färg till hallen! Är en långsmal hall utan eget fönster, således måste färgen vara ljus. Har en inbyggd äldre...
Svar
6
· Visningar
1 012
Senast: cewe
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 370
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp