Tappar hoppet snart

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare mariasantana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 2 188
M

mariasantana

Hej alla forumläsare.

Det är såhär att min hund (papillon) som väger ungefär 3 kg har länge haft problem med ryggen. Hon vinglade med bakbenen, gick stelt (som en robot)
och hade ont. Vi åkte direkt till veterinären och de misstänkte diskbråck.
Så de rekommenderade simning och gav henne smärtstillande. Sen mätte de bakmusklerna på henne och då visade det sig att hon harlorat 1 cm muskler i det ena bakbenet och det är ganska mycket för en sån liten hund.
Veterinären sa att diagnosen är muskelförtvining men att vi ska fortsätta simma med henne för att bygga upp de igen.

Men nu är frågan, jag har läst på olika forum om muskelförtvining och där har hundägare skrivit att det inte går att bygga upp muskler om en hund har den sjukdomen utan det brukar sluta med att man blir tvungen att avliva hunden p.g.a förlamning.
Min hund har simmat i snart 6 veckor 2 ggr i veckan och idag mätte jag hennes bakben och då visade det sig att hon har förlorat 1 cm på ena bakbenet och 2 cm till på det andra. Jag blir så förvånad med tanke på hur mycket energi jag har lagt på henne, simning, promenader flera ggr om dagen, massage och ändå tappar hon muskler!!
Hon vinglar och tappar balansen mer och mer för varje dag.
Jag sa det till veterinärerna men de säger att det är vanligt med tanke på hennes ålder. Hon är 9 år gammal!

Vet inte vad jag ska göra. Känns som att man inte får den hjälpen man behöver någonstans. Vill inte förlora henne =(.
Har någon av er någon erfarenhet av muskelförtvining på hundar?
Tacksam för svar...

Sv: Tappar hoppet snart

Har inte en aning om hur man ska gå till väga. Men va tycker veterinären om detta ???? Ger massor med tröstkramar !!

Va känner du själv för hennes del och hur stor chans är det att bli någelunda bra ??? Hon är ju trots allt 9 år :(

Lider med dig !

Har man tagit prover på eventuell fästingsjuka? Borrelia och Ehrlichia? En annan hund här på forumet fick diagnosen Ehrlichia härom dagen.

Den hunden hade också muskelförtvining. Några på forumet (även jag) misstänkte diskbråck.

Usch, vad hemskt. Kan inte tänka mig hur det känns när man märker att man håller på att förlora sin hund. Har en papillon själv och vet inte hur jag skulle klara mig utan henne. Ibland är hon det som får mig att ens stiga upp på morgonen.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har postat på hundar ifokus, postar här med då jag vet att det finns mycket kunskap här också. Hej! Jag tänkte be om lite tips... 2
Svar
23
· Visningar
4 431
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
4 099
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra... 2 3
Svar
54
· Visningar
11 346
Senast: squarepants
·
J
Hundhälsa Idag small det ordentligt... Jag hade stängt in min snart 2 år gamla schäferkille i stallet när jag skulle på promenad med hästen... Han... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 743
Senast: iowa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka