Tappar tyglarna, tips på några greppvänliga?

Martina_m

Trådstartare
Jag ha så himla svårt att hålla fast i tyglarna när jag rider, de blir längre och längre. Har smala lädertyglar med stoppar, vilka jag gillar. Men det finns ju så många olika typer av tyglar nu för tiden.

Har ni något tips på tyglar som är lätta att hålla i?
Problemet sitter väl egentligen inte i tyglarna, men det kanske finns några som kan hjälpa mig.

Sv: Tappar tyglarna, tips på några greppvänliga?

Har du provat tyglar med gumminoppor på? Det finns dels sådana som har läder på en sida och gumminoppor på den andra men också med gumminoppor på båda sidor. Börjes har för en billig peng med noppor på båda sidor om du vill prova.
Det finns ju också tyglar som är lite tjockare i gummi, de är lite bredare och endel tycker att de är lättare att hålla i.

Jag har ett par gummityglar som är relativt tjocka om man jämför med vanliga gummityglar sas. Supersköna att hålla i, glider inte en mm och de är tjocka nog att man inte behöver krama så hårt för att få ett grepp, men heller inte så styva att de blir stumma. Mins inte vart jag köpte dem dock.

Testa ett par tjockare, men smidiga gummiklädda tyglar!
Jag har ett par dylika, och hatar dem just för greppet :D
Själv vill jag ha så absolut smala, tunna lädertyglar som möjligt!

Måste säga att handskarna är minst lika viktiga! Kan inte rida i något annat än Roeckl. :bow:

Tyglar med tunna gummitrådar tycker jag är bäst, eftersom de ger bra grepp utan att vara tjocka eller klumpiga :) Dessutom får man tävla med dem även i dressyr, vilket är ett plus! Och som Pommery sa, se till att ha bra handskar.

Ja, vantar är viktigt! och med bra vantar så kan man få grepp ändå, även om det inte är gummityglar

Flätade lädertyglar har jag får mig kan funka bra med, annars skulle jag välja sådana lädertyglar som har gummi på ena sidan (smala och mjuka).

Tyglar med tunna gummitrådar tycker jag är bäst, eftersom de ger bra grepp utan att vara tjocka eller klumpiga :) Dessutom får man tävla med dem även i dressyr, vilket är ett plus! Och som Pommery sa, se till att ha bra handskar.

Jag har gummivävribb i terrängen, alltså som vanliga vävribbryglar fast de är lite tunnare och smidigare och har invävda gummitrådar - skitbra grepp!

Dock är de ofta vassa "kanter" på gummivävtyglar tycker jag, så de rider jag inte med utan handskar.

*lite knapplån*

Borde jag alltså ha lite bredare tyglar? Nu har jag ju väldigt smala lädertyglar med stoppar, och väldigt smala vävribb med stoppar.

Har ett par gummiväv som är väldigt tunna men breda och de har så hård kant, kanske finns de som är mjuka?

Rider alltid med roeckl handskar, iof något slitna nu... Tycker att de är sköna.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan... 2
Svar
30
· Visningar
2 034
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 233
Senast: super
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
778
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka