Tappat bort termen…

Men det gäller hästar och människor, ingen kan förutse hur övningen kommer att gå. Kan säkert gå jättebra ända tills den gången det inte gör det. Bara för att man vill att övningen ska vara välordnad är det ju noll eller ingen garanti för det. Speciellt inte då den är dåligt anpassad för situationen man tränar övningen i. Och jag säger inte att det blir kalabalik av övningen. Jag menar att man ökar riskerna med att rida övningen och minskar riskerna för olyckor om man rider ut så som jag förklarat i tidigare inlägg. Att övningen i sig inte ger tillräckligt i förhållande till vad man utsätter sig för i form av potentiella risker.

Övningen är inte regellös men jag tycker den är dåligt anpassad för djuret häst och går bort från vad jag fått lära mig om säkerhet till häst, vilket innebär vissa regler och förhållningssätt anpassade djuret man hanterar, att gå bort från det känns inte värt det för mig.
 
Jag tänker att i den bäst av alla världar är alla hästar lugna, lydiga, slår inte och blir inte rädda …. och alla ryttare har gott omdöme, säker sits och full koll på allt …
Nu lever vi inte i de bästa av alla världar och behöver därför ta höjd för att saker inte blir som vi hoppas / vill ….Då är vissa saker bättre att låta bli för att risken att ngt går snett är för stor. Denna övning tillhör för mig den kategorin …
 
Jag har funderat på varför jag ju inte tycker att det är farligt att en galopperar förbi ett ekipage som skrittar i ett ridhus medan jag tycker det är riskfyllt vid uteritt.

I ett ridhus gäller tydliga regler - skritt innanför spåret - galopp på spåret. Man håller en hästlängd mellan hästarna och ordentligt säkerhetsavstånd mellan den som är innanför spåret och den som
är utanför. Tempot är i regel lugnt pga hörnorna. Man kan lättare hålla sig undan fråga varandra genom att t ex gå in på en volt jobbaHästarna är oftast lugnare inomhus än utomhus och om en häst sticker är den begränsad av ridhusets väggar.

Utomhus rider man i regel antingen på en väg och då är utrymmet mellan hästarna begränsat av staket, diken, träd men det går att dra rakt fram …Att volta eller på annat sätt undvika andra ekipage är svårt på en väg - eller så är det väldigt öppet. - typ fält. och då tenderar farten bli högre och de flesta hästar blir mer benägna att både bralla och sticka och ingen begränsande avgränsning finns …Hästars flockbeteende triggas vid uteritt - på gott och ont …
Därför ökar riskerna vid uteritt och man behöver ha ett ännu tydligare säkerhetstänk än vid ridning i ridhus
 
Jag måste säga att det är fascinerande att detta som sker hundratals gånger varje distanstävling är för riskfyllt för att ens öva på under kontrollerade former enligt många.

Och då rider väldigt många distansryttare bettlöst. Och på araber som ska vara så himla "hispiga". Men de klarar av det utan problem.

Kan det vara så att problemet snarare är ryttaren än hästen?
 
Jag måste säga att det är fascinerande att detta som sker hundratals gånger varje distanstävling är för riskfyllt för att ens öva på under kontrollerade former enligt många.

Och då rider väldigt många distansryttare bettlöst. Och på araber som ska vara så himla "hispiga". Men de klarar av det utan problem.

Kan det vara så att problemet snarare är ryttaren än hästen?
Alltså, jag vet inte. I vissa fall är det väl det, skulle väl påstå att det ofta är det. Om man rider i en grupp kan inte jag kontrollera hur andra rider. Sen beror det väl på omständigheterna med. Nån gång kan det vara mitt fel, en annan gång något som händer, en häst kastar ut ett ben också blir det en olycka eller vad som helst. Dom flesta, alla kanske, i en distanstävling har väl själva valt att delta. Inte lika enkelt på en uteritt i en ridskole grupp att säga man inte vill vara med på övningen när man väl sitter där på hästen och känner att det här kommer bli pannkaka. Andra har en förmåga att överskatta sina kunskaper och pga det uppstår det farliga situationer.

Jag vet fortfarande ingenting om distans ridning, så kan inte uttala mig så mycket om det. Har väl sett någon bild nån gång och det är det. Men är det inte så att man blir omriden och att alla ekipage rider i sitt eget tempo? Då kan man kanske anpassa sin ridning bättre till hästen än om du är låst i ett led där alla måste hålla samma gångart och övningen måste göras på ett visst sätt.

En av mina favorit raser är araber, dom är underbara 🥰
 
Jag måste säga att det är fascinerande att detta som sker hundratals gånger varje distanstävling är för riskfyllt för att ens öva på under kontrollerade former enligt många.

Och då rider väldigt många distansryttare bettlöst. Och på araber som ska vara så himla "hispiga". Men de klarar av det utan problem.

Kan det vara så att problemet snarare är ryttaren än hästen?
Jag kommer aldrig att rida distans, så jag ser bara ingen anledning till att hålla på med liknande övningar. Tror absolut inte att jag skulle dö av den, men känner bara att... nä. 😅
 
Alltså, jag vet inte. I vissa fall är det väl det, skulle väl påstå att det ofta är det. Om man rider i en grupp kan inte jag kontrollera hur andra rider. Sen beror det väl på omständigheterna med. Nån gång kan det vara mitt fel, en annan gång något som händer, en häst kastar ut ett ben också blir det en olycka eller vad som helst. Dom flesta, alla kanske, i en distanstävling har väl själva valt att delta. Inte lika enkelt på en uteritt i en ridskole grupp att säga man inte vill vara med på övningen när man väl sitter där på hästen och känner att det här kommer bli pannkaka. Andra har en förmåga att överskatta sina kunskaper och pga det uppstår det farliga situationer.

Jag vet fortfarande ingenting om distans ridning, så kan inte uttala mig så mycket om det. Har väl sett någon bild nån gång och det är det. Men är det inte så att man blir omriden och att alla ekipage rider i sitt eget tempo? Då kan man kanske anpassa sin ridning bättre till hästen än om du är låst i ett led där alla måste hålla samma gångart och övningen måste göras på ett visst sätt.

En av mina favorit raser är araber, dom är underbara 🥰
Man rider ofta i klungor och varierar position. Ibland drar man ifrån klungan och ibland lämnar klungan en. Ibland rider folk bara förbi. Varenda situation du kan tänka dig kan också hända. Det är med andra ord mycket viktigt att träna detta. Det är mot reglerna att hindra andra ekipage. Du kan alltså inte kräva att folk ska skritta om dig, utan får istället finna dig att bli omgalopperad.

Och vet du, typ ingen har problem med det. Inte ens nybörjare i grenen. Någon enstaka gång har jag fått sakta ner.
 
Man rider ofta i klungor och varierar position. Ibland drar man ifrån klungan och ibland lämnar klungan en. Ibland rider folk bara förbi. Varenda situation du kan tänka dig kan också hända. Det är med andra ord mycket viktigt att träna detta. Det är mot reglerna att hindra andra ekipage. Du kan alltså inte kräva att folk ska skritta om dig, utan får istället finna dig att bli omgalopperad.

Och vet du, typ ingen har problem med det. Inte ens nybörjare i grenen. Någon enstaka gång har jag fått sakta ner.
Men du jämför äpplen och päron. Det en annan typ av ridning. Det är övningen så som den beskrivs i tråden jag motsätter mig.

Har man en häst man vill träna omridning ute på ser jag det som mer ändamålsenligt att rida ut en mindre grupp. Har man möjlighet, tillsammans med sin tränare. Då kan man enklare anpassa övningen för hästen, träna på det man behöver och ge sig när det passar. Går det till så tycker jag man får mer ut av det och man kan lättare anpassa sig efter hästen.

Så som övningen är beskrivet i tråden har jag svårt att se för mig övningen rids på så många fler ställen än på ridskolor. Jag tycker inte ridskolehästar och elever behöver träna på det sättet vid uteritt och tycker övningen är dåligt anpassad situationen.
 
Jag måste säga att det är fascinerande att detta som sker hundratals gånger varje distanstävling är för riskfyllt för att ens öva på under kontrollerade former enligt många.

Och då rider väldigt många distansryttare bettlöst. Och på araber som ska vara så himla "hispiga". Men de klarar av det utan problem.

Kan det vara så att problemet snarare är ryttaren än hästen?

Problemet är ovana hästar. Vilket i grunden är pga att ryttare inte vant dem vid det.
 
Ska man göra nämnda övning på ridskola måste det ju ha som syfte att utbilda ryttarna, inte hästarna. Då utgår jag ifrån att man har stabila hästar som är vana vid den övningen. Annars ser jag ingen mening med att göra den. Ovana ryttare på ovana hästar = riskfyllt.

Självklart.

Jag rider själv en häst som inte skulle klara av den övningen. Hon hade blivit stressad av att ha hästar nära bakom och av att alla galopperade tillsammans. Det går bara bra att galoppera tillsammans om hon får vara först och jag kan låta henne dra på i början.

Jag har nåt svar minne av den här övningen från just ridskola. Men då gjordes den inte i galopp. Ledet skrittade och den som red förbi travade och det gjordes i ridhus. Då var det ju ridskolehästar som var vana vid det.
 
Men du jämför äpplen och päron. Det en annan typ av ridning. Det är övningen så som den beskrivs i tråden jag motsätter mig.

Har man en häst man vill träna omridning ute på ser jag det som mer ändamålsenligt att rida ut en mindre grupp. Har man möjlighet, tillsammans med sin tränare. Då kan man enklare anpassa övningen för hästen, träna på det man behöver och ge sig när det passar. Går det till så tycker jag man får mer ut av det och man kan lättare anpassa sig efter hästen.

Så som övningen är beskrivet i tråden har jag svårt att se för mig övningen rids på så många fler ställen än på ridskolor. Jag tycker inte ridskolehästar och elever behöver träna på det sättet vid uteritt och tycker övningen är dåligt anpassad situationen.
Givetvis anpassar man övningen efter de hästar som är med. Det trodde jag var givet när man tränar häst.

Nej det är inte att jämföra äpplen och päron. Klarar inte hästen den övningen så tvivlar jag på att hästen klarar av att det kommer en klunga hästar i galopp, galopperar om och försvinner i horisonten.
 
Aldrig gjort, känns spontant som en mindre säker övning. Förstår tanken med lydnad, men är det egentligen en så bra övning mtp hur hästar fungerar. Jag har fått lära mig att man ska hålla sin plats i ledet och att man placerar hästarna i ledet efter hur det är som individer och var i ledet man förmodar dom trivs bäst. Men jag vet inte, är det en vanlig övning att rida?
Varför är det en mindre säker övning? Nästan vem som helst som gått Strömsholms-programmen och ridit på ridskola och fått erfarenhet med utbildad personal från RS innan Hippologprogrammet tog över har ridit och utfört denna typ av övningar i både skog och mark och överlevt!

Det handlar inte bara om hästarnas reaktioner utan även om ryttarnas diton och att hålla dem alerta. Fast det är klart sitter man med telefonen i näven som många av dagens ryttare kan det säkert bli problem med koncentrationsförmågan från framförallt ryttarhåll..

Som andra redan sagt är detta även något man lär travhästar och jag skulle fräckt vilja påstå att om man ägnade mer tid åt faktiskt hästutbildning med övningar som dessa skulle många av dagens ridhästar förmodligen bete sig bättre i många situationer.

Allt ligger inte i generna utan mycket ligger även i utbildning och miljö. Något man insett på Irland och i England för länge sedan där jaktridning utvecklar både hästar och ryttare varje vinter!
 
Varför är det en mindre säker övning? Nästan vem som helst som gått Strömsholms-programmen och ridit på ridskola och fått erfarenhet med utbildad personal från RS innan Hippologprogrammet tog över har ridit och utfört denna typ av övningar i både skog och mark och överlevt!

Det handlar inte bara om hästarnas reaktioner utan även om ryttarnas diton och att hålla dem alerta. Fast det är klart sitter man med telefonen i näven som många av dagens ryttare kan det säkert bli problem med koncentrationsförmågan från framförallt ryttarhåll..

Som andra redan sagt är detta även något man lär travhästar och jag skulle fräckt vilja påstå att om man ägnade mer tid åt faktiskt hästutbildning med övningar som dessa skulle många av dagens ridhästar förmodligen bete sig bättre i många situationer.

Allt ligger inte i generna utan mycket ligger även i utbildning och miljö. Något man insett på Irland och i England för länge sedan där jaktridning utvecklar både hästar och ryttare varje vinter!

Menar du att man rider med mobilen i handen?

Tränar du travhästar på samma sätt som den övningen som är beskrivet i tråden? Jag har ridit en del travhästar (som gick löp) men aldrig ridit någon sådan övning. Men det kanske man gör?

Har ridit för flera som gått hippolog programmet, känner flera som gått det och stått i stall med folk som gått där, aldrig hört om övningen förr. Har förklarat tidigare i tråden varför jag tycker övningen är mindre bra. Jag har inte sagt att jag inte tycker man ska träna på sådant, bara att jag tycker just denna övningen är mindre bra. Fast mest av allt är det nog att jag tycker det känns onödigt för ridskolehästar att gå ifrån det här med att hålla sig i ledet på sin plats vid uteritt

@SiZo
Fast jag tycker inte övningen från tråden möjliggör det, att anpassa efter de som gör den

Nä, kanske inte. Men jag tror inte heller att dom flesta hästarna inte hade klarat av övningen, jag tror någon häst och flera ryttare inte klarar av det och det är dom få som gör att det blir olyckor.

_---------

Tror jag får lämna tråden, det blir lite märkligt att behöva upprepa sig så mycket och börjar känna mig som en skiva med hack i ^^
 
Klarar inte hästen den övningen så tvivlar jag på att hästen klarar av att det kommer en klunga hästar i galopp, galopperar om och försvinner i horisonten.
Ridhästar som inte tränas/tävlas i distans behöver ju inte direkt kunna hantera sånt. När skulle det ske liksom?
 
Menar du att man rider med mobilen i handen?

Tränar du travhästar på samma sätt som den övningen som är beskrivet i tråden? Jag har ridit en del travhästar (som gick löp) men aldrig ridit någon sådan övning. Men det kanske man gör?

Har ridit för flera som gått hippolog programmet, känner flera som gått det och stått i stall med folk som gått där, aldrig hört om övningen förr. Har förklarat tidigare i tråden varför jag tycker övningen är mindre bra. Jag har inte sagt att jag inte tycker man ska träna på sådant, bara att jag tycker just denna övningen är mindre bra. Fast mest av allt är det nog att jag tycker det känns onödigt för ridskolehästar att gå ifrån det här med att hålla sig i ledet på sin plats vid uteritt

@SiZo
Fast jag tycker inte övningen från tråden möjliggör det, att anpassa efter de som gör den

Nä, kanske inte. Men jag tror inte heller att dom flesta hästarna inte hade klarat av övningen, jag tror någon häst och flera ryttare inte klarar av det och det är dom få som gör att det blir olyckor.

_---------

Tror jag får lämna tråden, det blir lite märkligt att behöva upprepa sig så mycket och börjar känna mig som en skiva med hack i ^^
1. ja, folk rider med mobilen i handen
2. ja, travhästar tränas såhär
3. som sagt var INNAN Hippologprogrammet tog över
4. övning ger färdighet och förr i tiden red man ut i alla gångarter även på ridskola och då lärde sig folk att hantera hästarna som i sin tur lärde sig att inte panika så fort man nyser eller att stressa upp sig i öndan.

Allt var inte bättre förr men en sak som var bättre förr var faktiskt hästutbildningarna uppe i Sverige! :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 568
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har köpt en ny häst, 4-åring, fbl. Nu till bekymret, hon är alldeles för snabb igaloppen. Den förre ägaren hade fått rådet att låta...
Svar
13
· Visningar
1 315
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 427
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp