Bukefalos 28 år!

Tappat bort termen…

1. ja, folk rider med mobilen i handen
2. ja, travhästar tränas såhär
3. som sagt var INNAN Hippologprogrammet tog över
4. övning ger färdighet och förr i tiden red man ut i alla gångarter även på ridskola och då lärde sig folk att hantera hästarna som i sin tur lärde sig att inte panika så fort man nyser eller att stressa upp sig i öndan.

Allt var inte bättre förr men en sak som var bättre förr var faktiskt hästutbildningarna uppe i Sverige! :)
Jag tycker nog absolut inget av det du skriver ovan relaterar till något av det jag skrivit i tråden. Vilken ridskola tillåter sina elever att rida med mobil i handen? Var får du att jag tycker att man bara ska skritta ute med ridskolehästar. Eller att man inte ska göra andra övningar med dom. Och vadå förr i tiden, jag hoppas verkligen man rider ut i alla gångarter på dagens ridskolor också, annars är det något som är väldigt fel.

Så du menar att Hippologprogrammet som det är nu är dåligt och utbildningen var mycket bättre förr?
 
Men du jämför äpplen och päron. Det en annan typ av ridning. Det är övningen så som den beskrivs i tråden jag motsätter mig.

Har man en häst man vill träna omridning ute på ser jag det som mer ändamålsenligt att rida ut en mindre grupp. Har man möjlighet, tillsammans med sin tränare. Då kan man enklare anpassa övningen för hästen, träna på det man behöver och ge sig när det passar. Går det till så tycker jag man får mer ut av det och man kan lättare anpassa sig efter hästen.

Så som övningen är beskrivet i tråden har jag svårt att se för mig övningen rids på så många fler ställen än på ridskolor. Jag tycker inte ridskolehästar och elever behöver träna på det sättet vid uteritt och tycker övningen är dåligt anpassad situationen.
Vi skulle ALDRIG göra en sådan övning ute med grupper på vår ridskola.
 
Jag tycker nog absolut inget av det du skriver ovan relaterar till något av det jag skrivit i tråden. Vilken ridskola tillåter sina elever att rida med mobil i handen? Var får du att jag tycker att man bara ska skritta ute med ridskolehästar. Eller att man inte ska göra andra övningar med dom. Och vadå förr i tiden, jag hoppas verkligen man rider ut i alla gångarter på dagens ridskolor också, annars är det något som är väldigt fel.

Så du menar att Hippologprogrammet som det är nu är dåligt och utbildningen var mycket bättre förr?
Jag talar om övningen som sådan och den är liksom inte monopoliserad att enbart användas på ridskola. Den har ju liksom funkat både i privatstall på rena ridskoleelever, militärer och de allsköns hästutbildningar som tidigare fanns på t.ex Strömsholm. Så varför skulle den inte funka idag?
 
Jag talar om övningen som sådan och den är liksom inte monopoliserad att enbart användas på ridskola. Den har ju liksom funkat både i privatstall på rena ridskoleelever, militärer och de allsköns hästutbildningar som tidigare fanns på t.ex Strömsholm. Så varför skulle den inte funka idag?
Men som sagts i tråden, att fatta galopp som sista ryttare och rida om alla andra är lite risky, beroende på häst- och ryttarindivider. Så gångarten, ska alltid anpassas efter ridgruppernas och hästarnas utbildnings- och "trygghets"-punkt.

Jag har varit med om allt, från att vi gjorde halt och siste ryttare skrittade om övriga, att vi skrittade och siste ryttare travade om övriga samt att siste ryttare galopperade om övriga ryttare.

ÖFK vid Pettersberg i Örebro, hade ju militära hästar och överste i ridlärarestaben mina första år... så det militära var ju det som var A och O.

Ridning för nöjes skull och vem som helst som tävlingsryttare har ju inte alltid varit det som vart... Utan från början var det ju militärer, som hade akademier och tävlade, för att hålla sig fit for fight.
 
Jag måste säga att det är fascinerande att detta som sker hundratals gånger varje distanstävling är för riskfyllt för att ens öva på under kontrollerade former enligt många.

Och då rider väldigt många distansryttare bettlöst. Och på araber som ska vara så himla "hispiga". Men de klarar av det utan problem.

Kan det vara så att problemet snarare är ryttaren än hästen?

Hästen också, i brist på övande av olika situationer.

Utifrån min erfarenhet så är den livsfarligaste hästen att rida ut på, den ridhusridna ridskolehästen som är så fint trygg och allt det där. Ända tills det händer nåt som är utanför den fyrkantiga lådan (ridbanan ute är också en fyrkantig låda, med lite annat sceneri bara). Man rider ut och så blir alla hästar bananas och ridskoleryttarna har aldrig ens suttit på en häst som bockar. Så givetvis blir det ju livsfarligt... så uteritten sker sen i skritt och endast på invanda stigar.

Hur kan man då som ryttare ens känna att man kan rida? Det är som att simma hemma i badkaret.

Trygghetssökandet och att alltid undvika utmanande situationer i högsta mån ger osäkra ryttare och hästar.
Att öva på utmanande situationer ger trygghet, inte att undvika de.
 
Senast ändrad:
Som många skrivit låter detta som en övning för att utbilda hästen. Och jag tänker att övningen är lämplig för en mindre grupp ryttare (kanske 3-4 ekipage). Den känns väldigt lämplig om man vill utbilda distanshästar. Men mindre lämplig om man vill utbilda ridskole- eller turridningshästar. Varför då? För att en ridskole- eller turridningshäst ska lära sig att aldrig ändra positionen i ledet, vad som än händer. Om hästen är sist i ledet ska den vara sist i ledet hela lektionen. Den ska aldrig tillåtas eller uppmuntras att springa förbi ett helt led. Om man lär hästen att alltid behålla sin position så skapar man trygga miljöer för ryttarna.

Som jag skrev ovan är det en övning för hästarna. Alltså i så fall något som personalen får hålla på med om de av någon anledning vill lära hästarna att springa förbi ledet. Men inget som utbildar ryttarna, och alltså inget man ska syssla med under betald ridtur för ridskole- eller turridningselever.
 
Som många skrivit låter detta som en övning för att utbilda hästen. Och jag tänker att övningen är lämplig för en mindre grupp ryttare (kanske 3-4 ekipage). Den känns väldigt lämplig om man vill utbilda distanshästar. Men mindre lämplig om man vill utbilda ridskole- eller turridningshästar. Varför då? För att en ridskole- eller turridningshäst ska lära sig att aldrig ändra positionen i ledet, vad som än händer. Om hästen är sist i ledet ska den vara sist i ledet hela lektionen. Den ska aldrig tillåtas eller uppmuntras att springa förbi ett helt led. Om man lär hästen att alltid behålla sin position så skapar man trygga miljöer för ryttarna.

Som jag skrev ovan är det en övning för hästarna. Alltså i så fall något som personalen får hålla på med om de av någon anledning vill lära hästarna att springa förbi ledet. Men inget som utbildar ryttarna, och alltså inget man ska syssla med under betald ridtur för ridskole- eller turridningselever.
Vad sjutton har du gått på för ridskola eller utbildning som lärt dig det här tramset 😱

Det ingår liksom i grundläggande ridning 101 att kunna rida med och utan tät samt att behärska gas, broms och styrning.

Vilket i sin tur innebär att ryttare och hästar övar/övas i att direkt eller indirekt byta position med varandra.

Det ingår t.om i Ryttarmärke 1 från SvRF att utföra sådana övningar som ett steg i att utbilda säkra ryttare.

Att mer avancerade ryttare sedan gör det utomhus på led ute i skogen är därmed inte direkt någon världssensation.
 
Som många skrivit låter detta som en övning för att utbilda hästen. Och jag tänker att övningen är lämplig för en mindre grupp ryttare (kanske 3-4 ekipage). Den känns väldigt lämplig om man vill utbilda distanshästar. Men mindre lämplig om man vill utbilda ridskole- eller turridningshästar. Varför då? För att en ridskole- eller turridningshäst ska lära sig att aldrig ändra positionen i ledet, vad som än händer. Om hästen är sist i ledet ska den vara sist i ledet hela lektionen. Den ska aldrig tillåtas eller uppmuntras att springa förbi ett helt led. Om man lär hästen att alltid behålla sin position så skapar man trygga miljöer för ryttarna.

Som jag skrev ovan är det en övning för hästarna. Alltså i så fall något som personalen får hålla på med om de av någon anledning vill lära hästarna att springa förbi ledet. Men inget som utbildar ryttarna, och alltså inget man ska syssla med under betald ridtur för ridskole- eller turridningselever.
Vissa av oss har betalat ridskoleavgift, för att LÄRA oss rida och LÄRA oss att utmana oss själva, för att en dag kunna skaffa egna hästar... som kanske inte stallas upp i helinackorderingsstall med rundcorrall, ridbana, hinderpark och ridhus, utan MÅSTE rida ut ibland om man inte tar transporten till ridbana, eller ridhus. Då är det väldigt BRA och en god säkerhet att man KAN "byta om tät", då inte alla hästar är trygga med stenar, presenningar, rishögar, broar och annat på konstiga ställen, på grund av hästens utbildningsståndpunkt eller dåliga erfarenheter - utan kan behöva draghjälp.
 
Som många skrivit låter detta som en övning för att utbilda hästen. Och jag tänker att övningen är lämplig för en mindre grupp ryttare (kanske 3-4 ekipage). Den känns väldigt lämplig om man vill utbilda distanshästar. Men mindre lämplig om man vill utbilda ridskole- eller turridningshästar. Varför då? För att en ridskole- eller turridningshäst ska lära sig att aldrig ändra positionen i ledet, vad som än händer. Om hästen är sist i ledet ska den vara sist i ledet hela lektionen. Den ska aldrig tillåtas eller uppmuntras att springa förbi ett helt led. Om man lär hästen att alltid behålla sin position så skapar man trygga miljöer för ryttarna.

Som jag skrev ovan är det en övning för hästarna. Alltså i så fall något som personalen får hålla på med om de av någon anledning vill lära hästarna att springa förbi ledet. Men inget som utbildar ryttarna, och alltså inget man ska syssla med under betald ridtur för ridskole- eller turridningselever.
Va? Det har jag aldrig hört eller upplevt med ridskolehästar. Turridning för nybörjare är kanske en annan femma men ridskolehästar måste ju kunna variera position både inne och ute?
 
Det var inte menat som en övning för ridskole elever, om du menar det jag skrev med en mindre grupp. Jag skrev det som svar på något i ett annat inlägg, var menat för privat ägda hästar. Förstår det inte är rimligt att göra så på en ridskola
Men tänker du att man börjar göra övningen i galopp med ovana hästar och ryttare?
Jag utgår från att alla inblandande först ser till att man kan göra alla moment i skritt och sedan trav innan lägger in galoppen?
 
Som många skrivit låter detta som en övning för att utbilda hästen. Och jag tänker att övningen är lämplig för en mindre grupp ryttare (kanske 3-4 ekipage). Den känns väldigt lämplig om man vill utbilda distanshästar. Men mindre lämplig om man vill utbilda ridskole- eller turridningshästar. Varför då? För att en ridskole- eller turridningshäst ska lära sig att aldrig ändra positionen i ledet, vad som än händer. Om hästen är sist i ledet ska den vara sist i ledet hela lektionen. Den ska aldrig tillåtas eller uppmuntras att springa förbi ett helt led. Om man lär hästen att alltid behålla sin position så skapar man trygga miljöer för ryttarna.

Som jag skrev ovan är det en övning för hästarna. Alltså i så fall något som personalen får hålla på med om de av någon anledning vill lära hästarna att springa förbi ledet. Men inget som utbildar ryttarna, och alltså inget man ska syssla med under betald ridtur för ridskole- eller turridningselever.

För mig låter det helt livsfarligt att lära hästarna att det kommer aldrig, och kan aldrig ändras ordning i ledet. Det är då istället för att en häst hoppar till och far iväg, så far alla hästarna iväg för att "nånting är jättekonstigt!" för att en häst bröt ut.
Det är ju mycket bättre att lära hästarna att det kan hända att någon häst galloperar om eller vad som, utan att det är nåt konstigt alls.
Ryttarna utbildas också i att hantera hästar som är lite taggade, som vill saker och som kanske tar ett glädjebock.

Vad är en ridskola egentligen, om man inte lär eleverna att hästar kan reagera och hur man bäst hanterar det?
Är det viktigare att lära sig skolor och form, men inte kunna hantera ens att en häst hoppar till lite? Då bli man aldrig färdig till att bli medryttare ens, om allt man kan är att harva runt fyrkanten. Inte konstigt att steget från ridskola till egen häst blir så långt, att man inte klarar av att vara ute och hantera olika scenarion som kan uppstå.

På min senaste ridskola red man ut endast på led, på färdigt spår i skritt. Alltså ryttare som i terorin red LB-LA och hoppade 50-90 cm inomhus. På ridskolan innan red vi ut på ett gärde och både hoppade och red fritt där. Där var det tydligen inte livsfarligt. Senaste ridskolan, allt annat än skritt på led, livsfarligt.

Gissa vilken ridskola hade flest ofrivilliga avsittningar pga att nån häst hoppade till?
 
Aldrig gjort, känns spontant som en mindre säker övning. Förstår tanken med lydnad, men är det egentligen en så bra övning mtp hur hästar fungerar. Jag har fått lära mig att man ska hålla sin plats i ledet och att man placerar hästarna i ledet efter hur det är som individer och var i ledet man förmodar dom trivs bäst. Men jag vet inte, är det en vanlig övning att rida?
Det gör man framförallt på turridning med nybörjare eller om någon inte kan kontrollera sin häst. Alltså rider på led i fast turordning. En häst ska klara att bli omriden utan att få tokspel, klarar man inte det så bör man träna hammavid, kanske med den här övningen.

Jag gillar övningen, den kan göras nästan hur svår som helst och ganska lätt med för den delen och varieras mycket. Sidvärtsrörelse när man går ut från ledet ökning när man rider förbi, minskning och ny sidvärtsrörelse. Man kan lägga till att rida förbi i öppna och sluta, rida om i en annan gångart eller med ökning. Det kan vara stora temposkillnader och små...

Vad övningen kallas har jag ingen koll på dock.
 
För mig låter det helt livsfarligt att lära hästarna att det kommer aldrig, och kan aldrig ändras ordning i ledet. Det är då istället för att en häst hoppar till och far iväg, så far alla hästarna iväg för att "nånting är jättekonstigt!" för att en häst bröt ut.
Det är ju mycket bättre att lära hästarna att det kan hända att någon häst galloperar om eller vad som, utan att det är nåt konstigt alls.
Ryttarna utbildas också i att hantera hästar som är lite taggade, som vill saker och som kanske tar ett glädjebock.

Vad är en ridskola egentligen, om man inte lär eleverna att hästar kan reagera och hur man bäst hanterar det?
Är det viktigare att lära sig skolor och form, men inte kunna hantera ens att en häst hoppar till lite? Då bli man aldrig färdig till att bli medryttare ens, om allt man kan är att harva runt fyrkanten. Inte konstigt att steget från ridskola till egen häst blir så långt, att man inte klarar av att vara ute och hantera olika scenarion som kan uppstå.

På min senaste ridskola red man ut endast på led, på färdigt spår i skritt. Alltså ryttare som i terorin red LB-LA och hoppade 50-90 cm inomhus. På ridskolan innan red vi ut på ett gärde och både hoppade och red fritt där. Där var det tydligen inte livsfarligt. Senaste ridskolan, allt annat än skritt på led, livsfarligt.

Gissa vilken ridskola hade flest ofrivilliga avsittningar pga att nån häst hoppade till?
Precis, nu var det ett tag sedan jag red på ridskola, men det var bara i nybörjargrupperna vi red med tät (eller om vi red kadrilj). Om man kom för nära så var det fritt fram att vända över ridbanan eller göra en volt. Inte för vi gjorde den här övningen men man måste ju kunna rida självständigt för att avancera från ren nybörjare.
 
Det gör man framförallt på turridning med nybörjare eller om någon inte kan kontrollera sin häst. Alltså rider på led i fast turordning. En häst ska klara att bli omriden utan att få tokspel, klarar man inte det så bör man träna hammavid, kanske med den här övningen.

Jag gillar övningen, den kan göras nästan hur svår som helst och ganska lätt med för den delen och varieras mycket. Sidvärtsrörelse när man går ut från ledet ökning när man rider förbi, minskning och ny sidvärtsrörelse. Man kan lägga till att rida förbi i öppna och sluta, rida om i en annan gångart eller med ökning. Det kan vara stora temposkillnader och små...

Vad övningen kallas har jag ingen koll på dock.
Nu när du skriver det, så ringer det en miiini liten klocka, med sidvärtes rörelser, kanske jag har ridit något liknande själv ändå.
 
Det var inte menat som en övning för ridskole elever, om du menar det jag skrev med en mindre grupp. Jag skrev det som svar på något i ett annat inlägg, var menat för privat ägda hästar. Förstår det inte är rimligt att göra så på en ridskola
Varför skulle man inte kunna göra övningen på en ridskola? Alltså inte i en nybörjargrupp eller i en stor grupp men det finns ridskolor med mindre grupper och mer avancerade ryttare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 584
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har köpt en ny häst, 4-åring, fbl. Nu till bekymret, hon är alldeles för snabb igaloppen. Den förre ägaren hade fått rådet att låta...
Svar
13
· Visningar
1 324
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 430
Senast: Macken22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp