Tappsko och åter tappsko..

B

**BORTTAGEN**

Min ena häst trampar av sig skorna ideligen. Det är än värre nu när hovarna är torra och sämre i kvaliteten. Det är en travare, har nu halvrunda järnskor fram och det är alltså dessa han trampar av sig. Någon som har tips på någon sko som sitter bättre och som därmed är svårare att få av sig? För balansens skull spelar det ingen roll vilken sko han har då han är hemma nu (står annars i träning) och bara går lugna motionsjobb. Tips?
 
Du kan prova flappskor eller ett billigare alternativ är att använda boots om det är fram han trampar av sig.
 
Jag vet ingen sko som är bättre än någon annan.
Däremot vet jag av egen erfarenhet att man ibland klan lyckas få en häst att sluta kliva ur skorna genom att ända något på själva skoningen. Behöver inte nödvändigtvis innebära att man ska sko hästen ännu trängre, utan kan faktiskt vara precis tvärt om, om man lyckas hitta rätt balans för den aktuella hästen...

Här följer ett exempel ur min egen kundkrets:
Hblvalack, stor, tung och KLUMPIG... :crazy: Ägaren säjer att han alltid trampat av sig mkt skor och att alla hovisar som fskott honom blivit instruerade att sko trångt för att slippa tappskorna. (de har bott på olika ställen i landet o därför bytt hovis några ggr genom åren...) Alla dessa hovisar har reagerat likadant, det SKA gå att lägga ut skorna på den här hästen, men efter X antal tappskor har de gett upp.
Under viss protest gick jag med på att trångsko hästen ifråga. Vid nästa skoning påpekade matte att det var svårt att komma mellan skoarmen o strålen med hovkratsen o ville att jag skulle lägga skon lite vidare. DÅ förklarade jag att risken är att tappskorna kommer tillbaka igen, men hon ville ju kunna kratsa hovarna så jag skodde vidare. Och sen dess (-97)har hästen skotts med precis lika vida skor som alla mina andra kunder - UTAN tappskor...
Jag har ärligt talat ingen aning :confused: om vad jag har gjort som de andra inte lyckats med, men uppenbarligen har vi lyckats hitta den rätta balansen för just den hästen... Det enda jag kan tänka mig är just korrekta vinklar (fast han är rättställd i benen så just DET borde inte vara svårt att ordna) och en ordentligt kortad tå.
 
Jag har en fd. travare som förut (pepparpeppartaiträd :p) tog av sig skorna minst 2 ggr/månad. Oftast rök 2 skor på 3 veckor... :crazy:
Vi löste det hela med att ta en skostorlek mindre än vad hovslagaren först ville ha. Min kusa har väldigt små fötter och hovslagaren ville bredda dom lite, men si det gick inge vidare då kusan har rejält övertramp ibland och således plockar av dom i kanterna som sticker ut...
Tycker du ska prata med hovis om att prova en storlek mindre kanske...
 
Jag har hästar som kliver av sig skor i vissa perioder.
Hovis har testat med mindre sko, men dom lyckas ändå, trots att han menar att det är omöjligt.
Dom går i kuperad skogshage, men det är inte hela problemet.
Vi har provat alla typer av skor. Flapskorna rök dom oxå.

Om hästen är i obalans så händer det lättare att skorna flyger. Då menar jag inte enbart att skoningen är obalanserad utan hästens kropp.
Hippogrip är en bra sko, mjuk och formbar!

Se på möjligheten att lösningen på problemet kan finnas ovanför hoven...det har gett bra ledtrådar för mig.
Hästen måste få all hjälp den kan för att komma i fysisk och mental balans.
 
precis det jag tänkte på; det låter som om hästen inte är i balans? Be en equiterapeut eller liknande kolla igenom hästen :)
 
En kortare sko om du tänker dig där det bara är tådelen kvar. sedan sätter man en sula under.
Kolla med ameo om hon möjligtvis har en bild. :bump:
 
Min häst trampade av sig skorna hela tiden förut, vill inte sko honom trångt så jag har boots på honom i hagen och peppar peppar inga tappskor..

MVH Sebolina
 
Förmodligen är jag dum men på vilket sätt kan boots hjälpa honim från att trampa av sig skorna..? Mina boots täcker inte dessa.. :confused:
 
jag hade en som trampade av sig skorna jämt (och jag blev riktigt duktig på att rikta och slå på tappskor, hi hi) men så skoddes hon med sidokappor och skorna satt kvar (så nu vet jag inte om jag kan få på en tappsko längre!)
/P
 
Du är inte ensam. har en travarkille som också är expert påa tt dra av sig skorna då han springer i hagen. har haft boots på och det har fungerat riktigt bra. Dock vill jag itne ha boots då lerperioden sätter in så nu ahr jag skott med lättare travskor vilket har fungerat förut. Dessutom skor min hovsalgare honom väldigt trångt i fram...är tvungen annars får han komma till oss minst en gång i veckan och slå på tappskor...itne vidare ekonomiskt!
 
Sv: Tappsko och åter tappsko..

Min Varmblodskille trampade av sig framskorna jämt och ständigt i hagen förut och när är jag red honom i form och på böjda spår small det rejält om hovarna. Min hovslagare hade lösningen!!!! :idea: Han kortade Boyen i tån, så att han fick ett snabbare steg fram. Nu rullar han över tån snabbare och hinner flytta undan innan bakhoven kommer. Det kombinerat med en storlek mindre skor gjorde susen. Nu kan jag krulla ihop Boyen på både längden å tvären och han har inte smällt ihop hovarna en endaste gång. :banana:
 
Sv: Tappsko och åter tappsko..

Boots är väl en jättebra lösning till hästar som alltid trampart av sig dojjorna. Eller en flapp sko, min pålle har flappisar fram och de sitter där dem ska :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 764
Senast: Marvin
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 836
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 679
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vabruari
  • Hiss och diss del 5
  • Påsk pepp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp