Sv: Tappskor!

Föreningen Blå Stjärnan (alltså inte djursjukhuset) har tappskoutbildning, eller hade i alla fall tidigare. Kolla med dem. All kunskap är bra!

*KL*
Då min häst allt som oftast trampar sig någon framsko (och del av hoven ibland) på betet har jag sedan två somrar gjort så att han får gå utan skor fram och så sätter jag på Old Mac's (eller annat) när jag ska rida.

Aha, :idea: Det var ju listigt!

Antar att man enkelt kan se vilken sko som hör till vilken hov.
Spelar det nån roll om hästen är varmskodd?

*KL*
Jag slår på tappskor själv men fick lära mig lite när jag gick hästskötarkurs för evigheter sedan.
Min snälla hovslagare har lämnat nya skor som han har format efter hovarna så att jag bara behöver slå på dem.
Vissa gånger har han inte kunnat se vilken jag har slått på. (om de är lika slitna)
Har haft problem med mitt halvblod som tappar mycket skor, men har blivit mycket bättre nu när han klarar av att gå i form.
Tror de flesta hovslagare blir glada över att slippa slå på tappskor.

Prata med din hovis. De flesta är bara glada om de slipper komma ut och slå på tappskor, är inte precis något de tjänar pengar på...Be honom visa dig hur du gör och kanske slå på en sko eller två medans han kollar. Jag borde också lära mig, brorsan har slagit på mina tappskor i alla år men han tycker att jag borde lära mig själv...

Är det säkert att det är din häst som är felet? Jag anser att det är hovslagarens fel ifall skorna inte sitter på 8 veckor eller mer. En bra hovslagare sätter på skorna tillräckligt tight för att de inte ska ramla av titt som tätt.

Innan du skaffar dig tappskokompetens, byt hovslagare och kolla om problemet försvinner. Jag tycker att det är stor skillnad på hovslagare och hovslagare. Vissa hovslagare har man alltid tappskor med och andra har man aldrig tappskor med.

Även den bästa hovslagare får tappskor på hästar som inte kan hålla koll på sina fötter. Eller att ägarna har fördjävliga hagar med lera, sten och rötter.
Men visst, lägg skulden på hovis, är ju enklast så.

Är det säkert att det är din häst som är felet? Jag anser att det är hovslagarens fel ifall skorna inte sitter på 8 veckor eller mer. En bra hovslagare sätter på skorna tillräckligt tight för att de inte ska ramla av titt som tätt.

Skulle ALDRIG få för mig att skylla på min hovslagare när min "knastant" får spel och springer av sig skorna. Det händer, tack och lov, väldigt sällan nu men när hon "tappar" skor så är det för att hon trampar av framskor med bak och det REJÄLT! Det kan man verkligen inte belasta hovis för!

Även den bästa hovslagare får tappskor på hästar som inte kan hålla koll på sina fötter. Eller att ägarna har fördjävliga hagar med lera, sten och rötter.
Men visst, lägg skulden på hovis, är ju enklast så.

Det fetmarkerade stämmer väldigt bra på min pojk. Han slår i med bakbenen i frambenen och är han då yster och glad så vimsar benen omkring så man tror han ska ramla och bryta sig. Så i ärlighetens namn är jag glad att det bara är tappskor och inget allvarligare. Ska höra med hovis i morgon när han kommer om han kan visa mig hur sjutton man gör så han slipper. Han tar ju bara resersättning så 50 kr för de 10-15 minuter det tar att slå på skon och sedan tillkommer resan så är han nog glad om han slipper åka ut

Om man tycker det är svårt att se skillnad vilken som är höger och vänster kan man ta en spritpenna och skriva H eller V direkt på skon när hovis plockat av den :D

Vet inte hur det är när pållen varmskos, bäst att fråga din hovis.

Skulle ALDRIG få för mig att skylla på min hovslagare när min "knastant" får spel och springer av sig skorna. Det händer, tack och lov, väldigt sällan nu men när hon "tappar" skor så är det för att hon trampar av framskor med bak och det REJÄLT! Det kan man verkligen inte belasta hovis för!

Jag håller helt med. Att sko trångt så att hästen inte kan trampa av sig skorna är säkert väldigt lätt, men knappast något som är bra för hästen i övrigt. Min hovslagare brukar säga att en bra hovslagare är en som skor så att hästen kan trampa av sig skorna, men inte gör det (trampar av alltså). Min häst har långa bakben och får med sig en framsko lite då och då så jag skulle nog kunna ha användning för en tappskokurs själv. :angel:

Vår häst tappade skorna 1 gång i veckan i säkert ett år innan vi fick ordning på hovarna, fast vår hovslagare slår på tappskorna gratis(om man sparat en gammal sko). Biotin och superhovsalva var det som gällde ;)

Tillägg: Om hästen inte trampar av skon är skaderisken större(!) Jag har hellre 100 tappskor än att hästen skadar sig ordentligt för att skon sitter som berg(!) Mina hästars hovar ser bäst ut om man skor ca var 6e vecka, då hinner man inte få särskilt många tappskor heller... Dessutom inte så stor omställning vid omskoning som om hoven växt närmare 20 mm som de gör på åtta veckor. Efter åtta veckor då syns det tydligt att hovarna borde verkats tidigare...(men det kanske bara är just "mina" hästars hovar som växer så det knakar på 2 månader?) Jag har hört att 11mm/månad är genomsnittet.

Jag skor och verkar också om mina var sjätte vecka. De har haft fång och jag vill absolut inte att deras hovar ska bli onödigt långa! Hovarna hinner, som du säger, inte se särskilt långa och gräsliga ut då.

Och jag har 4 veckors intervall. För det krävs, inte bara för att.

har en hel del tappskor - på vissa hästar. I samliga fall har det varit hästarnas fel. Enda hovslagaren kan göra åt det är att trångsko, och det varken vill eller får han för mig :devil:

Till TS: Fråga din hovis du. det är enklast och de brukar gärna ställa upp =)

Jag började så sent som förra hösten med att slå fast tappskor och att forma nya skor själv. Stallägaren har hovslagarutbildning men vill inte sko pga. att det är så tungt. Vi gick helt enkelt genom formning av sko och fastslagning förra hösten. Bara man minns att det är skon som ska formas efter hoven och inte tvärtom är det ganska lätt att forma skon, efter lite övning :angel:

Innan du skaffar dig tappskokompetens, byt hovslagare och kolla om problemet försvinner. Jag tycker att det är stor skillnad på hovslagare och hovslagare. Vissa hovslagare har man alltid tappskor med och andra har man aldrig tappskor med.

Det var ord och inga visor. Jag har använt 4 välrenomerade hovslagare (alltså, den avågende rekommenderade den tillträdande) till min långbening med formtal 83 som bäst. En skor på klinik och den andra hoppar in på kliniken vid behov och min häst fortsätter att kliva ur framskorna med bakhovarnas hjälp, trots boots. En gång tvingade jag hovis att sko så trångt att jag såg att de inte skulle kunna gå att kliva ur och då satt dom men det är ju enbart en nödlösning, inget som går att göra jämt.

I övrigt så gick jag en kurs på kliniken vilket var mycket bra, fanns många ben att träna på och jag lade stor vikt vid att få hjälp att rikta skor, något som jag tycker är otroligt mycket svårare än att spika. Behöver jag säga att mina skor kan se ut som dna-spiraler?

*kl*

Min hovis var ut i dag och då prata vi om detta. Han ska vid nästa skoning visa både mig och sambon hur vi ska göra vid tappsko så vi kan slå på dem själva. Blir bra för oss alla.

av egen erfarenhet, har en häst som vi kan kalla tappskokungen....
så antingen flapskor, eller som jag gjorde till slut, byt hovis. Gjorde jag med stor vånda efter att ha haft samma i sex år, och VOILA, inga tappskor mer :laugh:

av egen erfarenhet, har en häst som vi kan kalla tappskokungen....
så antingen flapskor, eller som jag gjorde till slut, byt hovis. Gjorde jag med stor vånda efter att ha haft samma i sex år, och VOILA, inga tappskor mer :laugh:

Vet du vad den nya hovisen gjorde som inte den gamla gjorde? Alltså vad var det som var fel med skoningen innan?

Min pålle tappar också en hel del skor nämligen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 058
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 033
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 512
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka