Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har några påsar fryst rabarber från i somras som jag funderar på vad jag skulle kunna göra med. Är det någon som har tips på något enkelt att baka? Är helt nybörjare i köket.
 
Ingen som har bakat och kan tänka sig lägga upp lite bilder?
Är sjukt gottesugen.
Nu var det här ett litet tag sen men bjuder på en bild av kladdkaka jag gjort då!
20190707_150952.jpg
 
Ursäkta förseningen, jag glömde igår!

Här är iaf receptet på kladdkakan:

200g smör
200g mörk choklad
4 ägg
2 dl socker
2½ dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Smält smöret i en kastrull, när det är helt smält tillsätt chokladen i bitar och rör tills den smält ihop. Sedan tillsätt de torra ingredienserna och till sist äggen. Häll i en springform och grädda i 200 grader i ca 15 min.

Jag brukar rita en cirkel med botten av springformen på bakplåtspapper och klippa ut och lägga detta i botten av formen, mycket smidigt att flytta kakan då. Den blir lite för rinnig om man äter den varm, den bör svalna och stå till sig lite, funkar jättebra kall också med vispad grädde.

Jag har provat den med både mörk och ljus choklad och tycker att den blir bättre med mörk (och då är jag ändå en mjölkchokladälskare). Marabous vanliga mörka blir jättebra :)
 
Ett försök till biskvier i långpanna... Det gick sådär eftersom mandelbotten inte hade blivit tillräckligt gräddad trots att den nästan fått för mycket färg på ovansidan 😒 använde Roy Fares recept på biskvier med dulce de Leche.
IMG_20191024_221158.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 719
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 410
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 837

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp