Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Behöver ideer och förslag på efterrätt jag kan fixa till vår kräftskiva å lördag. Jag antar att vi alla kommer äta tills vi kroknar så hellst inget som är överdrivet mäktigt.
 
Behöver ideer och förslag på efterrätt jag kan fixa till vår kräftskiva å lördag. Jag antar att vi alla kommer äta tills vi kroknar så hellst inget som är överdrivet mäktigt.

Syrlig sorbet som man lägger upp i kulor i dessertskål/martiniglas/margeritaglas. Ha på lite hackad frukt (nektarin, jordgubbar eller liknande) och toppa med cava! Ätes med sked.
 
Bakat sockerkaka efter mormors recept. Vem behöver besöka hennes grav när man istället kan få hela köket och halva huset att lukta mormor :love:.
Att den sen håller sig i flera dagar och bara blir saftigare är ju en fin bonus :D

Jag har ett sockerkaksrecept från min gammelmormor som vi använder! Det har precis samma effekt!

Är det något ni kan tänka er att dela med er av? Min mamma tog dessvärre med sig hemligheten till sin sockerkaka med i graven. :(
 
Är det något ni kan tänka er att dela med er av? Min mamma tog dessvärre med sig hemligheten till sin sockerkaka med i graven. :(
Finns ingen riktig beskrivning, men tillvägagångssättet är som på andra sockerkakor förutom då att vattnet och smöret ska vara hett.
088417CB-7E3F-4C99-800D-AB9C566D282E.jpeg
 
Fungerar det att frysa äppelbitar om man sockrar dem? Det var ngt helt nytt för mig!
Varför behöver man sockra, menar ni? När jag hade äppelträd vid förra huset frös vi in äppelklyftor ett par år. Skalade, tog ur kärnhus, skar i klyftor och lade i fryspåsar. Inget annat. Det funkade hur bra som helst till äppelpajer under hösten och vintern :) .
 
Trevlig tråd med mycket gott! Jag ska snart besöka jobbet och visa upp den nye lille mannen i mitt liv. Behöver alltså lite tips på sådant som är lätt att transportera, kanske i långpannan med lock? Eller en småkaka... eller både och :D bara det går snabbt att baka då bebis visserligen kan sitta nöjd i köket en stund i sin sitter, men inte hur länge som helst. Bullar och sånt som ska jäsa och passas går bort. Den där jordnötsbrownien såg farlig ut...
 
Trevlig tråd med mycket gott! Jag ska snart besöka jobbet och visa upp den nye lille mannen i mitt liv. Behöver alltså lite tips på sådant som är lätt att transportera, kanske i långpannan med lock? Eller en småkaka... eller både och :D bara det går snabbt att baka då bebis visserligen kan sitta nöjd i köket en stund i sin sitter, men inte hur länge som helst. Bullar och sånt som ska jäsa och passas går bort. Den där jordnötsbrownien såg farlig ut...
Bakade dessa i förrgår. Herreguuuuuuud säger jag bara :d:d:d.
Så det är mitt tips. Och om du gör dom, se till att ha dom i ugnen en stund längre än det står så att dom blir riktigt sega.
https://blogg.amelia.se/fridasbakblogg/2014/10/01/2014_october_himmelska-after-eight-snitt/
 
Trevlig tråd med mycket gott! Jag ska snart besöka jobbet och visa upp den nye lille mannen i mitt liv. Behöver alltså lite tips på sådant som är lätt att transportera, kanske i långpannan med lock? Eller en småkaka... eller både och :D bara det går snabbt att baka då bebis visserligen kan sitta nöjd i köket en stund i sin sitter, men inte hur länge som helst. Bullar och sånt som ska jäsa och passas går bort. Den där jordnötsbrownien såg farlig ut...
Går ju att göra morotskaka i långpanna. Och biskvier i långpanna har jag också sett recept på.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 732
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 415
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp