Tårtor, bröd, kakor och annat

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för tipset :) ! Jag har fått frågan om att göra glutenfri tårta ett par gånger. Men mitt kök är ju inte det minsta glutenfritt även om jag skulle använda glutenfritt mjöl. Är det inte viktigt också?? Sedan är jag rädd för att missa detaljer som att av gammal vana använda skorpmjöl till formen, och då blir det ju likväl gluten i tårtan.....

Jag använder rismjöl när jag bakar mjuka kakor, funkar skitbra!
 
Sådär - färdig :) !
IMG_20180804_103953_699.jpg
 
Själv fyller jag år nu i dagarna och har familj på besök så det har blivit lite bakande och mer ska det bli.

Det blev en blåbärspaj i förrgår när det var så fina blåbär runt i skogen där vi var och fiskade och badade.
Så jag testade att göra en paj med både botten och smulpaj på toppen, förtjust som jag är i pajdeg. Det blev tyvärr inga bilder eftersom de försvann med mobilen ner i ån efter att jag badade igår.

Men här är receptet, som jag verkligen kan rekommendera:
http://zeinaskitchen.se/hallonpaj-med-blabar/


Igår började jag också med tårtan jag ska bjuda på idag, en kladdig chokladkaka som går under namnet Chokladbomben i min bekantskapskrets.
Så här såg den ut sist jag bakade den och personligen så gillar jag att baka så att det syns vad tårtan, pajen mm är gjord av, så att det blir en ätfest också för ögat.
Cake in the making2.jpg

Katten slickar inte chokladsmet utan de lätt vispade äggen, så ni behöver oroa er för det.

Mayas chokladbomb
5 dl socker
5 ½ dl vetemjöl
1 ¼ dl kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vanillinsocker
4 st ägg, lätt vispade
2 ½ dl filmjölk
300 g smör, smält
300 g mörk choklad, finhackad
En nypa salt

Glasyr
200 g mörk choklad
1 dl grädde

1. Sätt ugnen på 150 grader, smörj en 23cm kakform och klä kant och botten med bakplåtspapper.
2. Blanda vetemjöl, kakao, vanillinsocker, bakpulver väl i en mindre skål. Häll sockret i en stor skål och tillsätt mjölblandningen, gör en grop i mitten.
3. Vispa äggen lätt och vänd ned dem i mjölblandningen, tillsammans med fil och salt och rör tills allt är väl blandat.
4. Tillsätt det smälta smöret och chokladen, blanda väl. Häll smeten i formen och jämna till ytan.
5. Grädda i 2-2 ¼ h, tills en provsticka är torr efter att ha stuckits ned i mitten. Låt sen kakan svalna i formen.
6. Glasyren: Rör ihop choklad och grädde i en kastrull på svag värme tills glasyren är slät. Skär sen av toppen på kakan och vänd den uppochned och häll över glasyren.

Serveras förslagsvis med vispade grädde eller glass.


Under alla år jag bakat den så har jag serverat den som i receptet, men den här gången bestämde jag mig för att baka den med fyllning. Något som jag inte gjort innan i någon tårta. Det blir mest att jag bakar paj, kladdkaka eller bullar och kakor, så kanske har för många avsnitt av The great British bake off get mig hybris! :D

Så igår så delade jag smeten i 3 delar, blev ca 5 dl i varje form och de fick vara i ugnen i ca 25 min vardera, testade mig fram hur lång tid de behövde vara inne och förhoppningsvis så blir varje botten fortfarande mer åt kladdkake hållet och inte för torra.

Idag planerar jag att göra fyllningen som förhoppningsvis kommer att bli ett lager cream cheese frosting med hemgjord jordgubbsylt och ett lager med hemmagjord vaniljvisp med färsk hallon och persika. Är det det här som är hybris eller bara experimentlusta?
Vad som händer med toppen, garneringen får jag se. Jag planerar att ta bilder för kul att dela, så ni får se hur väl det faller ut, mitt första experiment med olika fyllningar. :P
 
På begäran av @Killaloe så lägger jag in min tårta även här och inte bara i ”Tittar in i ditt kök”-tråden. Sorry för dubbelpost.
Dottern hade önskat tårta med My little pony tema till sin fyraårsdag. Fegade dock ur och beställde ponnyer i plast :angel:.
Vaniljbottnar pimpade med strössel i smeten. Valde att göra lite mer amerikanska, tyngre bottnar som påminner mer om sockerkaka/muffins. De blev SÅ himla goda :love::love::love:.
Fyllningen är hallonmousse och vispad vitchokladpannacotta.
Spacklad med marängsmörkräm med vit choklad färgad o tre olika nyanser av rosa.
Toppade med vitchokladganache och försökte mig på att göra dripeffekt, blev sådär.:cautious::meh:
Kan vara den godaste tårta jag någonsin ätit, må jantelagen ta mig :o;).

Dottern blev jätteglad, och det är ju också skoj :p.
EFB0718E-2618-4771-B20B-C2D82FE17791.jpeg
 
Så roligt med fler bilder på tårtan @Loppanhellqvist ! Den låter dessutom helt fenomenalt god med den fyllningen och dom bottnarna! :love:
Tack!
Var lite rädd att fyllningen inte skulle orka bära upp bottnarna men det gick vägen tack och lov. Hädanefter kommer jag inte göra någon annan sort! Drömmer om att göra chokladbottnar enligt samma princip och fylla med ännu mer choklad...:d:d:d
 
Är det någon som sitter inne på ett riktigt pangrecept på muffins? De ska gå att frysa samt transportera (inte cupcakes, med andra ord), och gärna inte ta typ fyra timmar att göra, men annars har jag inga större önskemål vad gäller smak osv.
 
Invigde min nya bakmaskin idag med att baka en sats bullar. Fyllningen var delvis ett eget påhitt och den blev jättegod. Smör, socker, vaniljsocker och kokosflingor. Jag penslade med ägg som vanligt men sedan öste jag på kokosflingor i stället för pärlsocker. Blev RIKTIGT gott :) !
 
Idag har jag bakat 8 äppelpajer till ”min” ryttarförening som ska ha tävlingar i helgen.
Gjorde vanlig smuldeg, men hade även en mördegsbotten för att de ska få lättare att lägga upp fina bitar.
Klickade i karameliserad kondenserad mjölk toppad med havssalt av den enkla anledningen att burken tydligen drev sambon till vansinne med sina lockrop från skafferiet :D.
Knäppte såklart inga kort, hade fullt upp med att få dom klara innan bebis vaknade. 😅
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat I tråden om tårtor, bröd, kakor och annat så delar vi ju med oss av våra fantastiska bakverk. Tänkte att det kunde vara roligt att ha...
2
Svar
23
· Visningar
3 727
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Mia_R
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 771
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 838

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp