Tass-spricka

Silver Girl

Trådstartare
Min hund har fått en spricka i en trampdyna i baktassen. Den blödde lite efter ett skogsrace under promenaden, men det hade jag inte sett om det inte varit snö. Slutade blöda innan vi kommit hem.
Jag har tvättat och inspekterat. Sprickan är bara ett par millimeter djup. Verkar inte ömma, jag får pilla och titta utan problem. Hon haltar inte.

Frågan är om jag behöver bandagera under promenader? Inne får hon vara utan, hon slickar inte på det.
 
Min hund har fått en spricka i en trampdyna i baktassen. Den blödde lite efter ett skogsrace under promenaden, men det hade jag inte sett om det inte varit snö. Slutade blöda innan vi kommit hem.
Jag har tvättat och inspekterat. Sprickan är bara ett par millimeter djup. Verkar inte ömma, jag får pilla och titta utan problem. Hon haltar inte.

Frågan är om jag behöver bandagera under promenader? Inne får hon vara utan, hon slickar inte på det.
Du har inte någon vattentät sko att sätta på under promenaderna? Jag tänker att det kan vara skönt att skydda från fukt och smuts de första dagarna men hade aldrig orkat bandagera för varje promenad. Det finns enkla som ser ut som typ ballonger att köpa, de har lite kortare hållbarhet, sen finns det även mer hållbara dyrare varianter som kan vara bra att ha hemma. :)
 
Du har inte någon vattentät sko att sätta på under promenaderna? Jag tänker att det kan vara skönt att skydda från fukt och smuts de första dagarna men hade aldrig orkat bandagera för varje promenad. Det finns enkla som ser ut som typ ballonger att köpa, de har lite kortare hållbarhet, sen finns det även mer hållbara dyrare varianter som kan vara bra att ha hemma. :)
Jag har ingen sko, får i så fall åka och köpa. Och det är ju inte säkert lokala affären har det hemma.
 
Jag har ingen sko, får i så fall åka och köpa. Och det är ju inte säkert lokala affären har det hemma.
Jag som är en slö jäkel hade nog kört med plastpåse, något tygaktigt som håller mot lite slitage och sen dragit en wetrap runt till promenaderna. ;) Nu har jag mängder med av olika varianter av tossor hemma eftersom jag har köpt på mig det under åren och köper en stor påse tygtossor inför jaktsäsongen för att skydda tassarna vid eventuell skare. Jag sydde mig även ett par större när Ville hade "typ gips" förra året som inte fick bli blött. De slets hårt så jag sydde ett antal men sen fick jag en superstor tassko från veterinären som de annars skulle ha slängt.
 
Jag som är en slö jäkel hade nog kört med plastpåse, något tygaktigt som håller mot lite slitage och sen dragit en wetrap runt till promenaderna. ;) Nu har jag mängder med av olika varianter av tossor hemma eftersom jag har köpt på mig det under åren och köper en stor påse tygtossor inför jaktsäsongen för att skydda tassarna vid eventuell skare. Jag sydde mig även ett par större när Ville hade "typ gips" förra året som inte fick bli blött. De slets hårt så jag sydde ett antal men sen fick jag en superstor tassko från veterinären som de annars skulle ha slängt.
Tror ändå jag åker och kollar efter en sko. Hon ska till dagis i morgon, och det blir ju enklare med en sko då.
 
Min hund har fått en spricka i en trampdyna i baktassen. Den blödde lite efter ett skogsrace under promenaden, men det hade jag inte sett om det inte varit snö. Slutade blöda innan vi kommit hem.
Jag har tvättat och inspekterat. Sprickan är bara ett par millimeter djup. Verkar inte ömma, jag får pilla och titta utan problem. Hon haltar inte.

Frågan är om jag behöver bandagera under promenader? Inne får hon vara utan, hon slickar inte på det.
Sko på ute tills det läkt, och kika på såret morgon och kväll för att upptäcka evtl komplikation. Tvätta gärna med koksaltlösning eller i duschen minst en gång per dag.Hon får absolut inte slicka.

En tunn bomullstrumpa och dubbla plastpåsar som tejpas runt tassen brukar räcka bra som skydd för kortare promenad. Hon ska inte springa lös eller gå långpromenad tills det är läkt.

Bandage brukar bara behövas vid djupa eller sydda sår.
 
Sko på ute tills det läkt, och kika på såret morgon och kväll för att upptäcka evtl komplikation. Tvätta gärna med koksaltlösning eller i duschen minst en gång per dag.Hon får absolut inte slicka.

En tunn bomullstrumpa och dubbla plastpåsar som tejpas runt tassen brukar räcka bra som skydd för kortare promenad. Hon ska inte springa lös eller gå långpromenad tills det är läkt.

Bandage brukar bara behövas vid djupa eller sydda sår.
Hur länge brukar det ta innan det läker?
 
Hur länge brukar det ta innan det läker?
Beror på hur djupt det är och om det hålla rent eller inte. Skulle säga 7-10 dagar för ett ytligt sår men det kan kompliceras av det faktum att hunden hela tiden belastar tassen vilket skapar rörlighet, tryck och drag vilket inte är optimalt för läkningen.
Därav inga långa promenader eller lösspring.
 
När vi bodde i lägenhet i stan kunde vår hund få sprickor i tassarna pga vägsaltet som ju var klart uttorkande. Jag brukade både behandla och försöka förebygga med salva istället för skor och sånt. Nu är detta över 20 år sedan men jag hittade en salva just för tassar som hette "Jagalätt tassalva" - vi höll ju på att skratta ihjäl oss åt namnet men den funkade faktiskt riktigt bra! Både ganska fet (så det inte kom in vatten, salt osv i såret) och med vårdande egenskaper, så jag tyckte det läkte ganska snabbt om det var mindre sprickor (kanske 3-4 dagar).
 
Doris fick ett skärsår i tassen för något år sedan. Inte så djupt att det behövde sys, men det glipade en del.
Det kändes helt hopplöst att få att läka (det var på hösten vill jag minnas med den fuktigheten..),
Sen fick jag tag på en medicinsk kådsalva från Finland som gjorde susen på såret! Inom 7 dagar var det helt läkt..
Så klart sko på utomhus och inget lösspring..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min äldre colliehane på snart 8 år har på senare tid fått lite sämre tassar - tårna har börjat "flyta ut" och tassarna är inte så...
Svar
12
· Visningar
1 342
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 149
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 871
Senast: Takire
·
Hundhälsa Jaha, nu då.. Hunden sitter i köket och slickar frenetiskt på tassen jag tänker inte mer på det utan går förbi. När jag är nästan förbi...
Svar
8
· Visningar
2 153
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp