Tatueringstråden, del 4

Jag fick ett ryck och hörde av mig till en tatuerare som gör massa gulliga smågrejer och lite blandat sådär. Hon är relativt ny och jag tänker att vi ska börja med några saker och få ihop det till en sleeve så småningom. Har abstinens så nu måste vi börja! 5 juni ska jag dit och snacka om placering/plan :D
 
Nej men bistick håller jag inte alls med om!
Tycker nog mer att det känns som ett stick i fingret utan det där "trycket" av att någon håller hårt i din fingertopp :D Det som gör ont och blir obehagligt enligt mig är när det ska skuggas och tatueras på samma redan ömma område om och om igen. Lite som att gnugga på ett brännmärke :cautious:
Lät inte mkt bättre :D
Rädd att rycka till mitt i, tänkte nacke o rygg är lättare att hålla still haha
 
Angående hur det känns att göra tatueringar. Jag skulle säga att det är svårt att beskriva och varierar mellan artister, nål, motiv och hur länge man suttit + egen inställning och dagsform. Min rekommendation är att förvänta sig att det kommer att göra ont men att det kommer att vara uthärdligt och att förbereda sig. Plus att kanske inte placera första tatueringen på ett ökänt känsligt ställe eller gå till någon som har ett rykte om sig att vara hårdhänt.

Jag har fyra stycken; utsida fot, insida handled, insida underarm och insida överarm. De har alla känts olika. Den på foten gjorde fruktansvärt ont. Artisten, som är en god vän, har en ganska billig och dålig maskin och hen är ökänt hårdhänt. Jag visste vad jag gav mig in i och det kan bäst beskrivas som glödgad skruvmejsel. Hen kommer att få tatuera mig igen vid tillfälle - dock inte någonstans med för känslig hud. Tatuering 2-4 är gjorda av en annan artist, tatueringen på insidan av handleden (som ofta beskrivs som ganska känslig) kändes knappt men den är ganska liten och han var väldigt försiktig. De två på insida underarm och insida överarm är gjorda vid samma sittning vilket tog över 5 timmar. Dessutom fick vi tidsbrist på slutet och han fick köra på ganska tufft med en bredare nål än vad han hade velat för att fylla på med all färg som vi ville. Vissa linjer kändes mer än andra, framförallt de som var långa rundade former. När det blev monotont med en typ av grej så blev det värre (dvs efter 30 minuter linjer var det skönt med skuggning och viceversa). Det finns också en gräns när man inte riktigt orkar längre, och även om jag inte kom dit i min längre session (som föregåtts av uppgång klockan 4 samt en lång tågresa, bland annat), så kände jag att den närmade sig. Det blödde mer, det var svårare att ändra fokus och hantera smärtan, det började göra ont att helt enkelt sitta kvar i samma position.

Jag behöver verkligen ta i tu med att boka tid för mina nästkommande två. Det blir antingen den andra insidan av underarmen eller en utsida överarm och armveck (AJ!). Problemet är bara att min favorittatuerare flyttat till andra sidan av landet vilket gör att det inte funkar så bra i Corona tider och att han är väldigt populär vilket gör att det är svårt att få tid.
 
Jag tyckte det kändes som när man epilerar benen 😅

precis vad jag skulle skriva!
precis den känslan, men mer eller mindre intensivt.

@voltis
Har en på insida underarm som verkligen var en baggis. Två ord på andra armen precis ovanför armvecket- också superbaggis. En på utsida ben ovanför fotknölen- ungefär samma som att epilera samma område.

Sen på andra benet har jag en leg sleeve från vristen till knät. Där var det väldigt blandat. Övre halvan baksidan var ett helvete. Knävecket och centimetrarna ner var det värsta jag varit med om. framsida knä (inkl nedre del av knäskål) var inte skönt, men alla gånger mycket bättre än knävecket.

Trots detta har allt varit samma känsla som epilering- bara mer eller mindre intensivt!
 
precis vad jag skulle skriva!
precis den känslan, men mer eller mindre intensivt.

@voltis
Har en på insida underarm som verkligen var en baggis. Två ord på andra armen precis ovanför armvecket- också superbaggis. En på utsida ben ovanför fotknölen- ungefär samma som att epilera samma område.

Sen på andra benet har jag en leg sleeve från vristen till knät. Där var det väldigt blandat. Övre halvan baksidan var ett helvete. Knävecket och centimetrarna ner var det värsta jag varit med om. framsida knä (inkl nedre del av knäskål) var inte skönt, men alla gånger mycket bättre än knävecket.

Trots detta har allt varit samma känsla som epilering- bara mer eller mindre intensivt!
Epilering - en gång aldrig mer haha

Googlat inspiration hela kvällen och lutar åt ngt hyfsat småskaligt nedanför nacken, ngt som kanske har ngt som går nedåt ryggraden... En liiten bit. Så den är mer avlång än bara centrerad...

Kommer fila på lite ider i veckan och sen maila tatueraren och fråga om lediga tider :nailbiting: :D
 
Angående hur det känns att göra tatueringar. Jag skulle säga att det är svårt att beskriva och varierar mellan artister, nål, motiv och hur länge man suttit + egen inställning och dagsform. Min rekommendation är att förvänta sig att det kommer att göra ont men att det kommer att vara uthärdligt och att förbereda sig. Plus att kanske inte placera första tatueringen på ett ökänt känsligt ställe eller gå till någon som har ett rykte om sig att vara hårdhänt.

Jag har fyra stycken; utsida fot, insida handled, insida underarm och insida överarm. De har alla känts olika. Den på foten gjorde fruktansvärt ont. Artisten, som är en god vän, har en ganska billig och dålig maskin och hen är ökänt hårdhänt. Jag visste vad jag gav mig in i och det kan bäst beskrivas som glödgad skruvmejsel. Hen kommer att få tatuera mig igen vid tillfälle - dock inte någonstans med för känslig hud. Tatuering 2-4 är gjorda av en annan artist, tatueringen på insidan av handleden (som ofta beskrivs som ganska känslig) kändes knappt men den är ganska liten och han var väldigt försiktig. De två på insida underarm och insida överarm är gjorda vid samma sittning vilket tog över 5 timmar. Dessutom fick vi tidsbrist på slutet och han fick köra på ganska tufft med en bredare nål än vad han hade velat för att fylla på med all färg som vi ville. Vissa linjer kändes mer än andra, framförallt de som var långa rundade former. När det blev monotont med en typ av grej så blev det värre (dvs efter 30 minuter linjer var det skönt med skuggning och viceversa). Det finns också en gräns när man inte riktigt orkar längre, och även om jag inte kom dit i min längre session (som föregåtts av uppgång klockan 4 samt en lång tågresa, bland annat), så kände jag att den närmade sig. Det blödde mer, det var svårare att ändra fokus och hantera smärtan, det började göra ont att helt enkelt sitta kvar i samma position.

Jag behöver verkligen ta i tu med att boka tid för mina nästkommande två. Det blir antingen den andra insidan av underarmen eller en utsida överarm och armveck (AJ!). Problemet är bara att min favorittatuerare flyttat till andra sidan av landet vilket gör att det inte funkar så bra i Corona tider och att han är väldigt populär vilket gör att det är svårt att få tid.
Hur kan man som amatör få reda på om en artist är hårdhänt eller försiktig? Jag menar, man har antagligen inga kontakter i branschen och känner ingen som man kan fråga (dvs tex jag :angel:). Det vore praktiskt med någon review sida av alla tatuerare :cautious:
 
Hur kan man som amatör få reda på om en artist är hårdhänt eller försiktig? Jag menar, man har antagligen inga kontakter i branschen och känner ingen som man kan fråga (dvs tex jag :angel:). Det vore praktiskt med någon review sida av alla tatuerare :cautious:
Jag har fördelen att ha många tatuerade kompisar och väljer därför artist baserat på vad bekanta rekommenderar så har aldrig varit helt på "utsidan". Jag skulle aldrig gå någonstans där det kändes för macho eller där artisterna inte verkar ha ett vettigt säkerhetstänkande. Det är sånt du delvis kan se redan på hemsidan eller om du sticker in huvudet i studion. Min "hårdhänta" tatuerare jobbar inte med det på heltid och en av dem som beskrivit upplevelsen är dess partner. Hen vet även om det själv och skulle aldrig komma på tanken att tatuera en nålrädd tatueringsoskuld om denne inte var en mycket envis kompis som tyckte att det var en fantastisk idé och terapi.:idea: Min favorittatuerare är även i bekantskapskretsen och har tatuerat min partner så det är någon jag känner mig trygg med och som jag ärligt skulle få bra rekommendationer av om det var något motiv jag vill ha som inte ligger i linje med van han vill eller hinner göra.

För den som står på utsidan helt och hållet och inte har några bekanta med snygga tatueringar alls (bekanta med katastroftatueringar går ju också att fråga mest för att undvika att gå till samma artist) så skulle jag säga att ett bra tips är att kolla artisterna på Instagram. Hur verkar de vara där, hur är resten av artisterna i studion osv, vad har studion för rykte på nätet. Det är ok att vara nervös men lyssna på magkänslan. Det kan även vara värt att tänka på att man kan känna sig ganska utsatt under tatueringen - beroende på placering så kan man vara ganska avklädd och för att få till en vettig arbetsställning så kan artisten sitta väldigt nära alternativt behöva ta på en för att justera eller avlasta.
 
Hur kan man som amatör få reda på om en artist är hårdhänt eller försiktig? Jag menar, man har antagligen inga kontakter i branschen och känner ingen som man kan fråga (dvs tex jag :angel:). Det vore praktiskt med någon review sida av alla tatuerare :cautious:

Lenny är inte hårdhänt och det är väl det enda du behöver känna till ;) :p
 
31C97302-04C1-4DDC-B5BA-710FF8B98792.jpeg

Jag gillar old school och jag gillar färg. Jag vill göra en spårvagn, en klassisk ”göteborgsspårvagn”. Tycker bäst om tatueringen nere till vänster och vill gärna ha något liknande men om jag byter ut båten mot en spårvagn, vad ska jag då byta ut vågorna mot? :confused:
Ska ha den på insidan av vänster underarm.
 
Visa bifogad fil 51102
Jag gillar old school och jag gillar färg. Jag vill göra en spårvagn, en klassisk ”göteborgsspårvagn”. Tycker bäst om tatueringen nere till vänster och vill gärna ha något liknande men om jag byter ut båten mot en spårvagn, vad ska jag då byta ut vågorna mot? :confused:
Ska ha den på insidan av vänster underarm.
Har säkert visat min spårvagn här förut, men det är en av mina favoriter, så jag postar igen!
DE386FE5-B5DA-4FD2-B373-E763FB14856C.jpeg

I övrigt så hade jag nog bytt ut vågorna mot blixtar och sprak!:D
 
Angående smärta.
Jag är en vek typ, tycker det är fruktansvärt och gråter inombords hela tiden. Då har jag ändå gjort en sleeve, bägge armvecken, ena, armbågen, nyckelben, en del av halsen osv.
Så klarar jag av det så klarar nog alla av att bli tatuerade 😅
 
Angående smärta.
Jag är en vek typ, tycker det är fruktansvärt och gråter inombords hela tiden. Då har jag ändå gjort en sleeve, bägge armvecken, ena, armbågen, nyckelben, en del av halsen osv.
Så klarar jag av det så klarar nog alla av att bli tatuerade 😅
Men eller hur 😂 jag grinar för småsaker men klarar lätt att tatuera mej på obehagliga ställen
 

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
108 595
Senast: Lingon
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
166
Senast: tanten
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
106 478
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp