Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

Exakt. Badger skriver att hon skulle kunna vilja göra en poäng. Du frågar vilken poäng det är hon isåfall får fram.

Hur tänker du? kan tolkas precis lika "elakt" - om man vill.

Jag ser faktiskt inte att det är elakt eller provocerande alls. Det var heller inte på något vis menat så. Den skitglada smileyn som du klippte bort tycker jag bidrog till att förmedla att jag inte var illvillig. Men den kanske kan tolkas som hånfull..? O_o

I mina ögon kan man i så fall lika gärna läsa din alternativa formulering som lika provocerande.

Jag var tvungen att läsa din fråga flera ggr. Och visst eventuellt kunde möjligtvis uppfattas som hånfullt. Fast ändå mest inte. Denna smily -> :D är väl knappast hånfull? Hade det varit denna -> ::grin: ja då kanske lite mer "vem tror du att du är" men om ingen smily används förutsätter jag att ett inlägg INTE är menat som så utan som en ren fråga. Sen kanske frågan uppfattades som korkad/ onödig men det är en annan sak. Själv förstod jag inte heller syftet med q i kvinna eftersom för mig är kvinna med k. Men ser inget fel i att folk stavar annorlunda men det är alltid kul att veta varför om det finns nån tanke bakom.

Skriver man däremot rent ut "så kan du inte tycka för du är korkad" eller ngt annat lika dumt. Det är hånfullt. En sådan får man ingen lust att svara ens. Knappt värt det.

Den här tråden blir bara mer och mer bisarr:confused:

Mina ögon blöder stundvis.

KL

Någon som har en teori om varför språk engagerar så mycket? Språktrådar här blir alltid jättelånga, det finns/fanns radio och tv-program om språk, det finns en tidning om språk. Varför?

Innan åren 1994-1995 behövde inte folk som gått ut grundskolan skriva. Tja, man fyllde förstås under postgirot en gång i månaden, hade möjligtvis checkhäfte och inte som idag visa-kort. Man läste kanske morgontidningen, om man inte faktiskt bara läste den på jobbet, vissa tyckte attt prenumeration på morgontidningen var onödig eftersom man tittade på nyheterna på tv, utbudet av nyheter var ju enormt, vi hade ju paraboler liksom och fick in hela världen där. Såsåvare liksom.

Idag har varenda pekfingerhalt jävel tillgång till tangentbordet. Och kan med tydlighet tycka vad fasen de vill om allt, fan och hans moster och om språket naturligtvis. Man talar om att man får VISST skriva preciiiiis vad man vill, titta här bara (blunda mandel, blunda!) -> imon-attakera-förståss-the-dax-vell-avensjuka-våltäckt-abbonnemang-bestämmt-undommar-medecin-defenetivt-disskutera-imot( :banghead: ) - gammla-hellst-interjuv-konsentrera...

JAG LEVER FORTFARANDE TROTS DETTA! Någon...jag lovar - det finns en 'någon' till varenda felstavade ord på nätet och inte minst i mobilen - där måste man faktiskt få skriva vad man vill och hur man vill, tänk på att den som skriver kanske kör samtidigt som den skriver - det fattar väl vem som helst att det under den tidspressen är okej att skriva preciiiis hur man vill efter eget tycke och smak oavsett språkliga texturer och strukturer - varenda felstavat ord har en egen advokat där ute! Sen finns det psudovetarna också, det finns exempel av dem här i tråden också - de som tycker det är okej med FELFRIGGINSTAVNINGAR för det är utvecklande. My ass säger jag. Men det var min femöring. Nu ska jag tvätta både tangenter och fingertoppar och jag skall iaktta radiotystnad i ämnet medan jag blir halshuggen. :nailbiting:

Alltså, bortsett från att jag tycker att genomsnittsnätskribenten skriver oväntat bra så måste jag säga att det var ett magnifikt utbrott:rofl::rofl::rofl:

Dessutom med språklig finess;):bow:

Och nu tycker jag att vi kör en ny krigstråd - om khaffe:)

Bra rant! :up:

Just språk/stavning är ett av få områden i livet där det bekvämt nog finns ett facit (ja ja språket är plastiskt men det rör sig inte i sådan rasande fart att det skulle vara svårt att hänga med). Har man ett tangentbord och internetuppkoppling, dvs de resurser som krävs för att sprida ut sin egenkomponerade text till allmänheten, då har man också de resurser som krävs för att med typ två musklick kontrollera facit.

Och nu tycker jag att vi kör en ny krigstråd - om khaffe:)

02-06.gif
Äh, lägg ner din gamla baksluga bakåtsträvare där!
Idag heter det Double Decaf Chocolaty Chip Mocha Frappuccino Non Carb Expresso Blended Crème Frickin' No Sugar But Syrup at The Top and The Bottom at The Back and Tracks Of Kahffe In Thee Pants, och inget annat serru. :banghead:

Bra, då har du nyanserat det du skrev i början: Flera personer i tråden har skrivit att det ÄR gammalsvenska, därmed är det inte mer fel att skriva the än att använda ordet hemul (som i ohemul)

Hemul finns f ö i SAOL, om man törs tala om det;)

Hemul för mig är en man med stor näsa och med ett specialintresse, tex frimärken.

Intressant att under hemul står nästa ord "hen" och betydelsen är inte han/hon fast utan kön utan nått helt annat.

(fast nu Googlade jag bara och hamnade på 11 tryckningen)

Ursäkta men jag tycker faktiskt det är direkt elakt, är man intresserad av varför så frågar man och låter bli att såga innan man ens fått svaret. Vi uppfattar det uppenbarligen olika.

Nu har jag ju skrivit att det inte var illa menat alls.

Vad i mitt inlägg (frågan) är det som är så uppenbart direkt elakt? Jag undrar ärligt nu, för jag förstår faktiskt inte alls.

I det här fallet tror jag ingen tyckt att inlägget var elakt, ingen har skrivit det. Inte jag, jag kände bara inte att det var upplagt för ett ogenomtänkt exempel.

Det kändes däremot som att du inte trodde att det kunde förses med ett rimligt svar.

Ok, det var en nyans som jag själv inte såg om som inte var menat att den skulle vara där. Som sagt, det var en ärlig fråga. Jag hade inte tyckt det var konstigt alls om du hade något fiffigt syfte med att använda qvinna i text. Jag har bara inte själv sätt det användas i feministisk akademisk text (som exemplet var) och därför trodde jag att jag kanske hade missat något intressant.

Att jag drog upp det med äldre kvinnor och kontaktannonser var för att det var det första jag associerade qvinna till. Tänkte att det är en intressant aspekt av det, att det används i självrepresentation.

Aha, jag har inte läst några kontaktannonser så jag har lite dålig koll.

Men då får du mitt vaga och ogenomtänkta svar nu då. Precis som i en kontaktannons tänkte jag mig att stavningen kunde användas för att ge en känsla av extra femininitet. I kvinnovetenskaplig tidskrift, har jag för mig det var, som jag ibland kavade igenom som tweenie på 80-talet så inbillar jag mig att det fanns tillfällen då det användes tex som namn för något litet förbund nämnt i en artikel. (Då var det också poppis att tex ofta ha nakna kvinnor som symboler. På institutionen i stan fanns professor i balettkjol och höga klackar.). Utifrån det hade jag en föreställning om att det inte skulle förvånat mig om någon som ville framställa något som tex ultrakampfeminint även kunde använt det i textavsnitt.

Det är säkert inte alls samma sak nu och jag kan minnas fel såklart.

Senast ändrad:

Kontaktannonsörernas användning kanske är på samma spår då? Att markera femininitet.

Gjorde f ö en artikelsökning på "qvinna" och fick upp några inbjudande gamla titlar, såsom En modig qvinnas händelserika lefnad / antecknad af henne sjelf och Försök till ekonomisk cateches för blifvande husmödrar eller Handbok vid en ung qvinnas sjelfprövning, innan hon inträder i ägtenskap samt Den beryktade Lasse-Majas äfventyr : efter nyare upptäckter och anteckningar om denne stortjufs märkvärdiga stölder, äfvensom hans många äfventyr, såväl i karlkläder, som förklädd till qvinna, under hvilken förklädnad han utförde många djerfva puts med både Herrar och Damer

Språket och stavningen från förra sekelskiftet har sannerligen sin charm! (Någon som vet vad "djerfa puts" betyder?)

Haha, gör en ålderskoll på kontaktannonserna ;) se om det är kvinnor i 60-årsåldern som skriver qvinna som feminint. (dvs den generation som läste kvinnovetenskaplig tidskrift på 80-talet. Vilket naturligtvis samlar en hel bunt lösa antaganden baserade på inget.)

Haha, gör en ålderskoll på kontaktannonserna ;) se om det är kvinnor i 60-årsåldern som skriver qvinna som feminint. (dvs den generation som läste kvinnovetenskaplig tidskrift på 80-talet. Vilket naturligtvis samlar en hel bunt lösa antaganden baserade på inget.)

Tycker att qvinna är ett riktigt äckligt ord! Avskyr då någon nätdejtare skriver att han söker en qvinna:yuck::yuck::yuck:
En kvinna är en kvinna :)

I min bok, är det förortsmachomän i dejtingträsket samt landsbygdsmachokvinnor av typen farmen-Qristina som använder sig av 'qvinna'. *rys*

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 133
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leverera valp vid 12 veckor?
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025