Te, the, thé osv

Lycanthrope

Trådstartare
Varianterna av te har ju förekommit flera trådar här.

Men eftersom en vän till mig skriver thekakor måste jag fråga hur ni stavar det?

Det gör riktigt ont i mina ögon att läsa det, som någon svengelska :meh:

För mig heter det enbart te och tekakor, allt annat är felstavning.

En bekant på facebook skriver att hon ska dricka thé, det gör också ont faktiskt :p

Sv: Te, the, thé osv

Te skriver jag, allt annat känns överflödigt och fult.

kl

En följdfråga då, om någon läser som skriver the, thé eller annat.
Varför skriver ni så? Eller ni som har vänner eller släkt som stavar sådär, frågat varför?
Jag förstår inte varför man vill skriva "fel".

Jag skriver te, och undrar hur många aktiva språktrådar vi har nu på senior vid detta laget? :D

Vad skönt att jag inte är ensam! :D

Känner mig som en språknazi men jag kan inte låta bli att påpeka det ibland.

Jag skriver te, och undrar hur många aktiva språktrådar vi har nu på senior vid detta laget? :D
Men jag undrar ju ang tekakor också :idea: Tänkte om det finns fler som skriver det på annat vis, enligt google finns det iallafall en hel del recept på thekakor :rofl:

"Dock är endast te accepterad stavning enligt Svenska akademiens ordlista." enligt wikipedia förvisso : P

Det visste jag inte! :) Jag säger också te, men ofta i SAOL finns det en del accepterade alternativa stavningar. T ex juice är i SAOL fullt godtagbart att stava jos..

Nej, SAOL har bara juice som stavning. Tror de hade jos ett tag men nu står det bara fonetiskt, alltså som uttal.

Och te är enda stavningen i SAOL, inga varianter finns.

Rekommenderar som vanligt SAOL:s app som är aktuell och bra.

Senast ändrad:

Nej, SAOL har bara juice som stavning. Tror de hade jos ett tag men nu står det bara fonetiskt, alltså som uttal.

Och te är enda stavningen i SAOL, inga varianter finns.

Ah, de tog bort det! Var väl lika bra, tyckte själv att det såg för taskigt ut :D

Te.

The uttalas ju som i englskans the, thé som i engelskans the fast med långt e. Té uttalas teeeee.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 133
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka