Te, the, thé osv

Sv: Te, the, thé osv

kl

Ganska OT men ändå besläktat med tråden; Expressen har ett stockholmsslang-test som jag tycker visualiserar lite om detta med slang som så många här på buke vill göra gällande som något allmängiltigt som ingår i svenska språket från norr till söder. Jag är ganska bra på stockholmsslang, trodde jag. Det var många nyare ord här som jag är obekant med. Men exemplen här är RIKTIG slang - det är besläktat med ursprunget, eller besläktat i bryllingled, så kallat slang på slang. Det är humor och med kärlek för språket med metaforer och visualiseringar. Prova vettja -> LÄNK.

Rolig länk :) Kunde de flesta, älskar vissa (palta :love:).

Men så är jag uppvuxen med en pappa från Söder. Kommer aldrig glömma när jag som liten satt hos pappa en dag och sa:

"Pappa, vad är en pajsare?"
"En pajsare? Du, det är en riktig lirare det."

:D

Vet inte varifrån just pajsare kommer men det lät så himla festligt (och och typiskt pappa :)).

Jo, jag hade också en söderpappa, jag känner igen precis det där men flera av slangorden var för nya för mig. :)

(och jag kom på att detta nog hamnade i fel tråd, det skulle ju hamnat i 'imon-tråden', men jaja...)

Just den där med pajsare och lirare har jag för mig kommer från en sketch av nåt slag, där är säkert nån som vet var man letar efter sånt.

Ptr

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
25 133
Senast: cirkus
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: Cizma
·
Hästvård Jag ska nu berätta hur det har gått med MIN häst. Det var het diskussion om ämnet i tråden "Varför skor ni?" för 1-2 veckor sen, vilken... 2
Svar
20
· Visningar
2 636
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V