Teflon, gjutjärn, keramiskt eller vad?

Jag kollar just nu på en le Creuset på nätet, menar du de där som är vita inuti? Det är alltså det som är emaljeringen? Jag är inte så bra på det här :o Men jisses vad dyra de är :crazy:

Gjutjärnsgrytor som är "vita" inuti är emaljerade, ja. Man behöver inte köpa just le Creuset.
 
Jo, man ska koka saker i gjutjärnsgrytor, men inte vad som helst. Syrligt såsom tomat och vin passar bättre i emaljerade grytor eftersom det annars ruckar på gjutjärnet. Det är därför man har både och. :D Bryner gör jag helst i stekpanna men har aldrig upplevt bekymmer med att bryna i någon av dom.

Alltså, man behöver inte göra det så svårt. Vad gjorde folk innan rostfritt och teflon uppstod liksom? Det står ju även i bloggen du själv länkat till att emaljerad gjutjärn är fantastisk till långkok.
Vad innebär ruckar på gjutjärnet? Blir det skadat? Jag har ofta krossade tomater och tomatpuré i maten.
 
Alltså nu läste jag på den här bloggen http://www.javligtgott.se/gjutjarnsskola-samt-en-liten-titt-pa-mina-pannor-och-grytor/ att man inte ska koka i gjutjärnsgrytor och att emaljerade inte går att bryna i, så nu är jag på ruta 1 igen. :meh: Jag är ute efter nåt som man kan både bryna och koka i, som när man gör grytor och färssås t ex. Och den ska ha lock.

Det låter som en kille som har format sina egna idéer om pannor :meh: vilket är helt ok, men skriv det då!

Alla kockar jag känner gör inget annat än att bryna i sina Le Creuset. Att koka i gjutgärn går också bra. Om gjutjärn blir rostig använder du salt och sen olja, salt för att få den ren.
 
Oj en ny värld öppnade sig tydligen. hde inte begripit att det var så krängligt.

Jag har levt med tefonpannon, nonstick och allt vad det kallas. Men det är bekymmersamma eftersom de kräver stekspadar och vispar av plast eller trä. Plast går bort numera.

Min gjutjärnsgryta kör jag i ugnen och kokar köttfärssåser och grytor i. Diskar den numera med diskmedel och det funkar utmärkt. Mycket tomatsås! Aldrig att jag får skador på järnet?
Stekpannan i gjutjärn behöver jag vara lite mer noga med för att den ska funka till omelett. Sköter jag den inte så bränner ägget fast.

Större kok av soppor och grytor gör jag i rostfria kastruller. Samma med potatis, quinoa, pasta och annat.

Sammanfattningsvis har jag järn och rostfritt numera. På induktionshäll. Inga bekymmer alls.
 
Oj en ny värld öppnade sig tydligen. hde inte begripit att det var så krängligt.

Jag har levt med tefonpannon, nonstick och allt vad det kallas. Men det är bekymmersamma eftersom de kräver stekspadar och vispar av plast eller trä. Plast går bort numera.

Min gjutjärnsgryta kör jag i ugnen och kokar köttfärssåser och grytor i. Diskar den numera med diskmedel och det funkar utmärkt. Mycket tomatsås! Aldrig att jag får skador på järnet?
Stekpannan i gjutjärn behöver jag vara lite mer noga med för att den ska funka till omelett. Sköter jag den inte så bränner ägget fast.

Större kok av soppor och grytor gör jag i rostfria kastruller. Samma med potatis, quinoa, pasta och annat.

Sammanfattningsvis har jag järn och rostfritt numera. På induktionshäll. Inga bekymmer alls.

Själv tycker jag inte att det är ett dugg krångligt? Det enda jag låter bli är att använda diskmedel när jag diskar dem. Är inte förtjust i väldigt tomatbaserade saker så det tar jag sällan hänsyn till. En skvätt vin får mina saker tåla. Nemas problemas.
 
Jag kokar ofta tomat i min gjutjärnsgryta, har aldrig märkt att den skulle ta skada av det? Har ärligt talat aldrig hört det heller. Jag äter ofta tomatbaserade grytor tillagade i gjutjärn och har aldrig skitit svart av det.
Jag gillar gjutjärn till allt utom att steka ägg. Det gör jag fortfarande i en non-stickpanna. Mest av gammal vana tror jag, det borde gå lika bra att steka ägg i gjutjärn.

Jag har haft min gjutjärnsgryta från Skeppshult i tio år, aldrig bränt in den eller behövt olja om på något sätt. Är visserligen rätt generös med oljan när jag steker, kanske är det därför.
 
Jag kokar ofta tomat i min gjutjärnsgryta, har aldrig märkt att den skulle ta skada av det? Har ärligt talat aldrig hört det heller. Jag äter ofta tomatbaserade grytor tillagade i gjutjärn och har aldrig skitit svart av det.
Jag gillar gjutjärn till allt utom att steka ägg. Det gör jag fortfarande i en non-stickpanna. Mest av gammal vana tror jag, det borde gå lika bra att steka ägg i gjutjärn.

Jag har haft min gjutjärnsgryta från Skeppshult i tio år, aldrig bränt in den eller behövt olja om på något sätt. Är visserligen rätt generös med oljan när jag steker, kanske är det därför.
Min är ännu äldre. Köpte den när jag flyttade hemifrån 1979.
Ytan är blank och det bränner inte vid.

Tror de blir bättre ju äldre de är :)
 
Jag visste inte heller att man kan skada gjutjärnet. Bara att syrliga ingredienser kan börja smaka metall. Men det har aldrig hänt mig vad jag har märkt.
 
Jag visste inte heller att man kan skada gjutjärnet. Bara att syrliga ingredienser kan börja smaka metall. Men det har aldrig hänt mig vad jag har märkt.

Jag tror att det mest handlar om att man riskerar slita ut det i förtid. Att det smakar järn är väl för att syran gör att det släpper mer järn, helt enkelt. Men jag har inte heller upplevt det någon gång.
 
Och jag som just lagade Beef Bourguignon (dar grytbitar kokar i en flaska vin i flera timmar) i en gammal jutjarns gryta jag fick av mormor. Det var mormors "huvudgryta" som hon anvande oftast. Ibland pa elektrisk spis och ibland pa vedspis. Jag fick den nar mormor gick bort i mitten pa 80-talet och den ar en av mina favoriter ocksa. Jag anvander den ofta, ibland far jag diska den med diskmedel och i sa fall "fixar" jag den genast genom att torka den over varme och smorja in i olja som far "branna in" over varme.

Jag har ocksa en stekpanna efter mormor och en efter mamma. Jag vet att Mamma fick sin nar hon och pappa gifte sig, 1948. Jag tror aldrig mamma haft nagon annan stekpanna. Dessutom har jag Mormors gamla platt lagg ... den kommer fran hennes mamma och aven om jag bara anvant den ett par ganger sa anvande mormor den ofta.
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 791
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp